De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen, dat ik de viool niet zelf heb opgeknapt. Dit is gedaan door een vioolbouwer. Zie ook de lijmscheur in het bovenblad.
Ik denk dat er onder ons iemand is, die ons allemaal in het ootje neemt. Ze doet namelijk voorkomen alsof ze niet veel van violen afweet. Maar om het nu voor de tweede keer geheel goed te raden begint toch wel op te vallen. En het is echt niet gemakkelijk, want lang niet iedereen doet mee. Inderdaad Irene jij bent de winnaar ! De viool is Duits, uit 1930 en rond de 650 eurowaard. Voor jou dus de eeuwige roem van het Strijkersforum. Tenminste als ik die zomaar mag toekennen. Want de echte roem komt natuurlijk onze beheerder Frits Oosterhof toe. Hij houdt toch maar mooi dit forum in de lucht. Soms is hij als een strenge rechter, maar meestal toch als een wijze vader. Ja hij is als een knap jongleur altijd maar bezig de forumbordjes draaiende te houden. Kortom voor hem dus de enige echte roem, en dat mag ook wel eens gezegd worden.
Cool. Grinnik. Ik zal 't verklappen: ben in een eerder leven vioolbouwer geweest. Rond 1900 in Mittenwald Geintje... Nee, om persoonlijke redenen ben ik geïnteresseerd geraakt in Duitse violen en het viel me op dat die krullen op elkaar lijken. Van daar de beredeneerde gok van Duitsland. Ook vind ik het hout van het bovenblad vaak op elkaar lijken. En het komt mij over (heel subjectief) dat de viool ook hetzelfde voelt als mijn viool nu (ook Duits dus). Maar de bolling van de bladen vond ik weer meer op de viool van mijn juf lijken. Nu zei zij steeds dat die ook Duits was, maar blijkbaar komt die toch uit Tirol. Daaruit concludeer ik dat Duitse en Tiroler violen vast op elkaar lijken. Dus ik hield het bij Duits, ook omdat ik heel amateuristisch misschien bedacht dat er meer violen uit Duitsland zijn dan uit Tirol, dus die kans was groter. (Nu ligt Tirol in Noord-Oostenrijk, tegen Duitsland aan. Komt het daardoor?) Door deze quizzen ben ik heerlijk aan het kijken en onderzoeken over violen. En ik ontdek dingen voor mezelf. Leuk gewoon en ik word nu bevestigd dat mijn conclusies best aardig kloppen! Beetje gokken is het natuurlijk wel, maar klopt het dat de leeftijd een beetje te bepalen is adhv de lak? Want op die grond en hoe netjes de viool eruit ziet heb ik de leeftijd gegokt. Ik ben nu benieuwd of de kenners hier mijn gedachtegangen kunnen beamen en misschien ook aanvullen? Vind ik interessant! Frits, bedankt inderdaad dat je deze, voor mij leerzame, quizzen laat bestaan op je forum Irene