Samenspelen met overgevoelig gehoor

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door JanHut, 12 jun 2014.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    KLANKGROEPppp, samenspel voor mensen met
    tinnitus (piep of ruis in gehoor) en/of
    hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid).

    Stel je voor: in een akoestisch rustige ruimte speelt een groep muzikanten, gedempt. De begeleider spreekt duidelijk en zacht, de koffiebekers zijn van karton, in de pauze zijn we even buiten, we spelen niet te lang.
    ff wordt 'intens' ipv hard.
    Op dit forum + op het tinnitus&hyperacusisforum van nvvs peil ik de interesse.
    Klankgoep ppp bestaat nog niet.
    Als de interesse er is ga ik nvvs, hooridee, huismuziek of andere organisaties benaderen. We bekijken dan of we het idee kunnen uitproberen.

    ==>> heb jij overgevoelig gehoor?
    ==>> hoe lijkt het idee jou?

    Als je reageert is dat geen aanmelding. Wel geeft het mij een idee: hoe zijn de reacties op beide fora?
    (Zie oproep 'lezerspagina' tijdschrift HOREN van 13 juni, morgen dus).
     
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Gelukkig kan ik er niet over meepraten, ik heb geen hyperacusis. Wel een heel klein beetje tinnitus maar zo weinig, dat het mij niet stoort.
    Ik reageer toch, omdat ik het een goede zaak vind dat er de laatste jaren meer aandacht is voor gehoorschade. Zelf heb ik jaren in een harmonieorkest gespeeld en heb ook gehoorschade, een dip op 3000 Hz. Wellicht toen ook mijn tinnitus opgelopen. In een orkest speel ik al jaren niet meer, maar als ik motor rijd, draag ik consequent otoplastieken (op maat gemaakte oordoppen met een geluidsfilter). Heel comfortabel en ze sluiten je oor niet af.
    Aan degenen hier, zeker diegenen die in een orkest spelen en bijv. voor de koperblazers zitten, zou ik willen zeggen, overweeg otoplastieken. Er zijn tegenwoordig hele goede speciaal voor musici, met een gelijkmatige (vlakke) demping, zodat de klankkleur die je waarneemt, niet anders wordt.


    Ondertussen ben ik heel benieuwd of een initiatief als dit er gaat komen. Het lijkt me heel moeilijk, als muziek maken je passie is, maar tegelijkertijd fysiek pijn doet...
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi gevoeligesnaar,
    Dank je voor je positieve reactie. De otoplastieken ken ik en ik gebruik ze veel (met vlakke filter, voor muziek) bij muziek maken, auto rijden, enz.. Geniale dingen!
    Ik ben benieuwd naar de reactie op deze peiling. Wie weet ..... .
     
  4. Emma

    Emma

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    3
    Een geweldig idee !
    Ik weet wat het is!
    Om die reden speel ik het liefst met demper of oordoppen.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ha Emma,
    Dank je voor je positieve reactie. Bijzonder te lezen 'ik weet wat het is', omdat het voor anderen vaak moeilijk voor te stellen is. Ik gebruik ook een oordop (op maat, otoplastiek, muziekfilter, in het meest gevoelige oor) en gedempt spelen is af en toe heerlijk.
    Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel reacties er hier (en op nvvs tinnitus & hyperacusis forum) zullen verschijnen.
    Wie weet komt het initiatief er, al zou het maar zijn om het eens uit te proberen.
    Hartelijke groet en sterkte ook.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Vandaag ontdekte ik een nieuwe mogelijkheid: samenspel met tenorfluitiste.
    Tot nu toe:
    Het ensemble waar ik speel is soms luid, 'op het randje'.
    KlankgoepPPP is er niet gekomen.
    Nieuwe mogelijkheid, miv vandaag:
    Duo tenorblokfluit (en basfluit) / cello. De milde lage klanken mengen heel, heel mooi!!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat vind ik dit leuk en goed nieuws! Ja, deze blokfluiten moeten met de cello voor je oren een feest zijn!
    Bovendien zal er genoeg voor jullie gecomponeerd zijn. Jullie zouden evt. nog met lage blokfluitisten /cellisten kunnen uitbreiden naar kwartet, zonder dat je oren er last van krijgen.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Misschien herkenbaar voor sommigen:
    Mijn nieuw initiatief voorlopig gestopt .... . Mijn gehoor reageert heftig, tot in de nacht. Soms is e.e.a. moeilijk te pijlen, wat er wel/niet kan met overgevoelig gehoor. Een rationele poging in dit geval: ook met z'n tweeën kan spelen in een huiskamer teveel zijn, omdat het geluid aan alle kanten weerkaatst tegen alle muren, plafond en vloer. Een ensemble in een rustige zaal, zittend aan de goede kant (met een oordopje) kan dus beter te verdragen zijn dan een heel klein ensemble in een kleine ruimte.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ik herinner mij je initiatief, je oproep voor een speciaal muziekgroepje overgevoelig-gehoor-vriendelijk
    Het ligt aan de acoustische kenmerken van de ruimte, dat is duidelijk! Als in die huiskamer misschien hout of stenen vloer/tegels hebben gelegen, misschien nog in combinatie met strak ingericht interieur en niet teveel dempende zaken als overvolle boekenkasten enzo....?
    Wel heel vervelend voor je, want je wilt natuurlijk fijn spelen met dat heel kleine ensemble (trio?) maar dan sta je voor de opgave de juiste acoustische omgeving te vinden daarvoor. Daarnaast is het experimenteren met de opstelling, maar relatief dicht op elkaar is dus niet echt wat.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Het duet spelen leek een mooie kans (tenorfluit-cello). Nu dat niet lukt (wellicht nog eens proberen) ontdek ik hoe groot de invloed van de ruimte is. Opnieuw een afweging maken of ik die zoektocht aan ga. Of: tevreden met wat wel lukt: ensemble in de rustige zaal (en niet te lang) gaat aardig goed + thuis cello solo.

    Even kwam in me op: 'afscheid van de muziek'.
    Maar gelukkig ben ik terug bij 'intens genieten van wat er (wel) kan'.
     
  11. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    PS bij het (huismuziek)ensemble hebben we jaarlijks Open Podium.
    Ik heb gespeeld: Colla Parte van Ernst Reyseger. Dat sprak aan!

    Ik speelde een melodie over de cd-opname, geinspireerd op wat Ernst speelde met Anner Bijlsma - zie docu 'De arm van Bach' over Bijlsma).
    (En, onder dit topic, ik lette op de volumeknop!).
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden voor wat betreft de ruimte waarin jullie duetten spelen.
    Afscheid van de muziek: dat toch alstjeblieft niet, als ik zo lees hoe jij geniet en op het Open Podium anderen mee kan laten genieten van jouw klankschilderingen! Gelukkig heb je zelf ook die conclusie getrokken.
    Als ik nou in jullie buurt woonde en precies de juiste acoustische voorwaarden in huis heb, zou ik zeggen: welkom! Er is vast wel iets op te bedenken.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Jan, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu gaat met je gehoor en muziek maken.
    Heb je al een ruimte gevonden waar je muziek kan maken (zoals duet met die tenorfluit) zonder dat het in de nacht blijft doordenderen?
    Zou er niet in een zorgcentrum een ruimte over zijn waar je zou kunnen oefenen in ruil voor een optreden?
    Vaak zijn de ruimtes daar flink gedempt qua acoustiek. Overdag worden de ruimtes wel gebruikt, maar zo tegen het avondbrood (vaak al om 17 uur) is veel niet meer in gebruik. En valt er mogelijk wel een aardige deal te sluiten.
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dat is een leuke tip, Marcelita. Wie weet .... .
    Ik ga nu eerst een periode verder met het ensemble
    (in een 'rustige' zaal en in de pauze vertrek ik).
    Plus cello solo, thuis;
    (bezig met enkele stukken v Gabrielli, Bach, Vivaldi, Antonii en mijn improvisaties).
    Ik geniet ervan.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Fijn nieuws, Jan! Gelukkig kun je doorgaan met genieten van cello spelen!:)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Sourdines om met overgevoelig gehoor zacht te spelen:
    Naast dat de muziek soms vraagt om gedempt te spelen, kun je met overgevoelig gehoor ook (gedeeltelijk) spelen met sourdines. Enerzijds moeten je oren wel gewend blijven aan het 'gewone' geluid, anderzijds kun je deels dempen. Bijvoorbeeld als je thuis speelt/oefent: altijd eerst een kwartier zonder- en daarna met sourdine.
    Mild geluid:
    -> rubberen sourdine (rubber, zacht) en draadsourdine (kunsstof, 'honingzoet') kunnen mild geluid geven;
    -> hotelsourdine (bijv. grote rubberen) halen soms zoveel klank weg dat er soms iet over blijft dat schel is;
    -> houten sourdines: naast het prachtige van resonantie en boventonen kan het zijn dat (vooral) op de hoogste snaar die boventonen tot iets scherps leiden. Deels op te lossen met je streek, maar het zou ook kunnen dat je met rubber beter uit bent (klinkt rustiger).
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb een keer een rubberen hotelsourdine gekocht uit de prijsklasse rond 5 euro (zoiets, was zeker onder de 10 euro) en die haalt echt veel te veel klank weg! Niet leuk meer:( dus weinig gebruikt, alleen voor van die oefeningen waarbij het wat minder erg is dat je klank zo verpest wordt. Van een schel restant was overigens geen sprake, maar dat is dan misschien nog het enige dat dan deugde:rolleyes:. (maar een demper die iets schels geeft, is ook niet echt een goede demper, want dat schelle kan dan toch weer doorklinken).

    Met de draadsourdine heb ik hele mooie zachte tonen ter begeleiding kunnen spelen tijdens optreden van ons folkbandje. Toch leuk dat te ervaren!
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar naast dat je het geluid van de cello dempt moet het toch ook mogelijk zijn dat het geluid de oren minder goed bereikt. Dat kan bij mijn weten in de vorm van oordopjes die gemaakt worden met een filtering in een bepaald frequentiegebied. Is dat al eens overwogen?
     
  19. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @Marcelita Ja, als de klank verpest wordt, dan ben je inderdaad geen stap verder. Mooi zacht is andere koek.
    @Oosterhof Vioolbouw Ja Frits, die zijn mijn belangrijkste hulpmiddel. Ik speel altijd met minimaal 1 dopje (links is meest gevoelig en dichts bij de klankkast), zowel thuis als in ensemble. De speciale muziekfilter maakt dat alles hoorbaar is en toch gedempt en minder scherp.
    @meelezer die naar zoiets op zoek is: bij fors volume is muziekfilter 25 Db perfect, anders is 15 Db heel plezierig. Voor ensemblespel: het is nogal wennen, dus je kunt beter eerst thuis ermee aan het werk. Bijvoorbeeld dagelijks het laatste kwartier dat je speelt. Merk: Pluggerz en er zijn enkele andere. De op maat gemaakte: otoplastieken.
    http://pluggerz.com/nl/producten/music/custom-fit-music-er/
     
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    (Bericht verplaatst naar 'Tinnitus en overgevoelig gehoor').
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2023

Deel Deze Pagina