Schelle A

Discussie in 'Cello' gestart door perenelle, 19 mrt 2016.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Mijn snaren zijn allemaal Larsen medium. Dat vind ik prima, maar om de cellosuites van Bach te spelen, vind ik de A te schel. Heeft er iemand een tip voor een A-snaar die ik kan combineren met de andere drie larsen om Bach te spelen?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Larsen A soft, Jargar A dolce, als dat niet helpt Pirastro Permanent. Ook even (laten) controleren of de A snaar niet te hoog boven de toets ligt. (op het einde van de toets 4,5 mm tussen toets en snaar, niet méér) Succes!
     
    perenelle vindt dit leuk.
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn celloleraar, die ook cello's restaureert en verkoopt, adviseert Eva Pirazzi Gold en even laten controleren hoe de stapel staat. Het beste kun je je volgens hem laten adviseren door iemand die je wat verschillende snaren kan laten proberen.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  4. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @perenelle zo zie je maar hoe verschillend het kan uitpakken. Met de a-med van larsen heb je een kanshebber, een van de mooiste om niet schel te spelen; maar bij jou dus niet. Larsen a-soft (zie tips van Bert) kan bijzonder uitpakken; bij mij werd íe juist iets scheller. Soms pakt dan larsen forte beter uit (maar ik houd van niet te hoge snaarspanning). Overige tips, #2 en #3 kunnen oplossingen geven.

    PS Larsen a-soft heeft lagere snaarspanning, geeft zilverachtige klank (viola da gamba deed het me aan denken) en ik heb deze een paar jaren gebruikt. Medium toch iets voller (en soms de forte nog meer?).
     
    perenelle vindt dit leuk.
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nog 1 tip:
    als de a-snaar gewoonlijk niet te schel is, maar bij deze stukken wel, is er nog een andere oplossing: streektechniek aanpassen.
    Bijv. prelude vd 1e suite, 2e helft, de melodie waar steeds de losse a tussen zit. Daar kan steeds een minuscule mildheid op de a-snaar losgelaten worden.
     
  6. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90

    Voorlopig speel ik vooral de prelude van de 3e suite. Als ik bijvoorbeeld de eerste maat speel, springt de losse a er echt uit, dus bedankt voor de tip! Maar ik vrees dat ik toch op zoek zal moeten naar een andere snaar...
    Je sprak over Larsen soft. Dat lijkt me wel iets, aangezien mijn cello echt mooier klinkt met lagere snaarspanning en omdat ik bovendien last heb aan mijn vingerspieren. Toch vraag ik mij af: zou een stuk als het concerto van Saint-Saens daarmee ook nog tot zijn recht komen?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De stapel verplaatsen zal best effect hebben op de A, maar ook de andere snaren zullen daardoor beïnvloed worden.
     
  8. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Maak je maar geen zorgen, ik ben geen grootse dingen van plan, binnen 2 weken heb ik immers examen...
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    als alleen de losse a een probleem is, en de kun je proberen of je iets wat de schelheid wat afdempt onder de snaar te doen, tussen de toets en de snaar, tegen het kielhoutje/bovenzadel aan. Denk aan stukje zeemleer. plukje watten, wollen draad, elastiek... overigens kan het ook een reden zijn om even te laten controleren of het bovenzadel goed is afgesteld, kan ook verschil maken.
     
    perenelle vindt dit leuk.
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    ~moeilijk te voorspellen; maar als jouw cello juist goed klinkt met snaren met lage spanning, dan zou een a-soft kans maken. Soms werkt het echter andersom, dat ietsjes meer spanning wat meer klank geeft. Vaak is de Larsen a-medium een geweldig mooie tussenweg. Als er 1 snaar is die vrijwel nooit schel klinkt .... .
    ~uitproberen:
    Ik heb in het verleden van alles geprobeerd; boeiend en duur. 'Mijn' vioolbouwer zegt nu: je kunt hier alles komen proberen. Afspraak maken, spelen, wisselen en weer spelen.
    ~nieuwe snaar?
    Nog een optie: misschien is de a-snaar gewoon aan een nieuwe toe (zelfde snaartype)?
     
    perenelle vindt dit leuk.
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En je zou natuurlijk een uitgebreide snaaranalyse kunnen doen.
    Leuk en leerzaam.
    Google maar eens op snaaranalyse.;)
     
    perenelle vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina