Scheve kam

Discussie in 'Viool' gestart door Melanie G., 9 dec 2015.

  1. Melanie G.

    Melanie G.

    Lid geworden:
    9 dec 2015
    Berichten:
    18
    Inmiddels de vioollbouwer gevraagd (sorry Frits ;)) en ze vond dat er inderdaad een nieuwe kam op moet!
    De viool blijft even in de koffer tot íe geopereerd wordt ;)
    Dank voor jullie reacties :)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik vermoed dat het de vioolbouwster bij Schreeven is geworden?
    Is wel vlak naast de deur natuurlijk! ;)
     
  3. Melanie G.

    Melanie G.

    Lid geworden:
    9 dec 2015
    Berichten:
    18
    Nee, in Rhenen (bij mijn ouders ;) )
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Aha, ter Horst!
     
  5. Melanie G.

    Melanie G.

    Lid geworden:
    9 dec 2015
    Berichten:
    18
    Jullie hadden gelijk, ik hoopte de reparatie nog even uit te kunnen stellen maar de viool dacht daar anders over: krak zei de kam en hij nam de snaren mee :(.
    Voor wie dit topic later leest: een scheefstaande kam snel laten repareren.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ooooh, bah, zo is het nog een duurdere grap geworden!:(
    Ik had destijds een kam die ook wat scheef was gaan buigen, beetje eng gezicht en gauw naar de vioolbouwer!
    Met een nieuwe en mooi passend gesneden en geplaatste kam kon de cello weer verder!:)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een vioolbouwer krijgt een scheve of gebogen kam vaak wel weer recht: een nieuwe (veel meer werk en dus veel duurder) is zeker niet altijd nodig. Bovendien is het vaak gewenst om een bestaande kam die in wezen goed is, zoveel mogelijk te behouden. Zeker wanneer het een kam is met bouwersstempel.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Een vioolbouwer die niet stom is, krijgt een kam recht die krom is.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als het een cellokam betreft kan die misschien weer worden hergebruikt na recht maken.
    Iemand die bij mij met een kromme vioolkam komt komt krijgt een nieuwe pas gesneden kam. Daar komt dan een gratis bouwersstempel op. Het gepruts om het ding weer recht te maken is de moeite en het geld niet waard.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Zijn er dan bouwers die bij het maken van een nieuwe kam een bedrag vragen voor het brandmerkje op de kam?
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het komt me raar voor, maar de opmerking van Bert in #27 sluit het niet uit.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik denk dat je de opmerking van Bert verkeerd interpreteert: Bert schrijft dat hij een kam met een brandstempel van een bouwer zoveel mogelijk wil sparen en dat is logisch, die kam is dan door een collega, soms zelfs een al overleden collega, geplaatst en die kam hoort dus dan bij de geschiedenis van die viool. Op mijn in 1974 gekochte viool zit een kam met een Möller-brandmerk, op die kam wil ik dus zuinig zijn, want Möller bestaat als firma niet meer en die kam hoort dus bij de geschiedenis van de viool. Dát bedoelt Bert. Er is geen sprake van dat er voor een brandmerk moet worden betaald, daarom snap ik de opmerking "gratis bouwersstempel" niet. Een brandmerk is gewoon een signering door de reparateur:"Ik heb deze kam geplaatst".
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een kam met brandmerk van de oude Vedral, de oude Bouman, Bolink of een andere eminence grise, maar ook alle andere goed gesneden kammen die een beetje krom zijn kunnen met respect voor de oorspronkelijke bouwer worden recht gezet, naar goed vioolbouwersgebruik. Voor wie weet hoe het moet is dat een peuleschil en heel wat minder werk (en dus ook veel goedkoper) dan het snijden van een nieuwe kam. Zo'n kam zonder meer vervangen gebeurt alleen wanneer het rechtmaken niet meer gaat of dat er haarscheurtjes in worden ontdekt.
    Bouwers die hun kam merken vragen daar bmw. niets extra's voor, maar dat wist Liuwe vast al wel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2016
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Zullen we het dan nu maar eens gaan houden over het recht krijgen/maken van een krom getrokken kam, in plaats van een beetje bijterig reageren.

    B.t.w.

    Ik zou best een Vedral, Boon, Möller, Oosterhof, Bollink en Bouman kam willen hebben. Hebben om te vergelijken. om de kunst van het snijden van een kam te kunnen vergelijken.

    Helaas kunnen o.a. Vedral, Bouman, Möller ons niet meer adviseren en moeten we het doen met onze oude brompotten.

    Remi
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb onder de gegeven omstandigheden weinig behoefte aan het geven van een cursus kam-rechtzetten. Wie wil weten hoe dat moet kan het altijd nog wel eens opzoeken in een boek, al weet ik niet zeker of Möckel hier volstaat.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Tussen duim en vingers van beide handen en dan recht zetten. Geen kunst aan.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het ging hier over kromgebogen kammen en of die al dan niet vervangen zouden moeten worden. Een kromgebogen kam maak je niet recht door hem tussen duim en wijsvingers weer recht te zetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2016
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je hebt het in #35 toch echt over het rechtzetten van een kam. Maar dat schijn je niet te bedoelen.
    Dat is wel vaker zo. Nu is het weer duidelijk.

    Möckel heeft het kennelijk niet zo op het recht buigen van scheef getrokken kammen, want hij rept er met geen woord over.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als ik weer thuis ben stuur ik je er een op! ;)
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De zoveelste ingreep in de vrijheid van meningsuiting. Ik schort mijn medewerking aan dit forum op. Zodra er ook maar een spoor van kritiek op de "beheerder" van dit forum wordt geroken wordt het rode potlood gehanteerd. Succes verder!
     

Deel Deze Pagina