Muzirene
|♫♫|♫
Ik heb met iemand een discussie gehad over het schoonmaken van het haar van de strijkstok. Ik heb het als volgt geleerd, van mijn vioolbouwer:
Bakje maken, oplossing water met ammoniak.
Haar losmaken en door de oplossing halen. Je ziet het vuil eraf vallen.
Afspoelen met schoon water (ik doe dat onder de kraan).
Een dag het haar laten drogen alvorens in te harsen.
Uiteraard er voor zorgen dat de stok en zeker de punt (vanwege het blokje) niet nat wordt.
Ik ben heel tevreden over deze manier. Werkt als een trein en het haar is weer fijn om mee te spelen.
De discussie ging over het gebruik van ammoniak. Dat is niet zo goed voor het milieu, dat weet ik, maar zij zei ook dat het het haar kapot maakt. Ik heb die ervaring niet. Ik weet wel dat in haarverf (kappers) beter geen ammoniak zit om die reden, maar daar blijft dat goedje ook een poos op je haar zitten natuurlijk.
Zij gebruikt liever een milde zeep (geen afwasmiddel) of alcohol.
Mijn ervaring met zeep is dat het niet schoon wordt. En met alcohol dat het haar wat plakkerig wordt, omdat niet alle hars eraf gaat. Maar misschien heb ik het verkeerd gedaan?
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken....
Bakje maken, oplossing water met ammoniak.
Haar losmaken en door de oplossing halen. Je ziet het vuil eraf vallen.
Afspoelen met schoon water (ik doe dat onder de kraan).
Een dag het haar laten drogen alvorens in te harsen.
Uiteraard er voor zorgen dat de stok en zeker de punt (vanwege het blokje) niet nat wordt.
Ik ben heel tevreden over deze manier. Werkt als een trein en het haar is weer fijn om mee te spelen.
De discussie ging over het gebruik van ammoniak. Dat is niet zo goed voor het milieu, dat weet ik, maar zij zei ook dat het het haar kapot maakt. Ik heb die ervaring niet. Ik weet wel dat in haarverf (kappers) beter geen ammoniak zit om die reden, maar daar blijft dat goedje ook een poos op je haar zitten natuurlijk.
Zij gebruikt liever een milde zeep (geen afwasmiddel) of alcohol.
Mijn ervaring met zeep is dat het niet schoon wordt. En met alcohol dat het haar wat plakkerig wordt, omdat niet alle hars eraf gaat. Maar misschien heb ik het verkeerd gedaan?
Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken....