Schoonmaken van de snaren.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 30 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik maak mijn snaren altijd schoon met wijn. Het beste is rode wijn uit Frankrijk. Het jaar doet er niet zo veel toe. Alhoewel ik graag wijn gebruik die ouder is dan vier jaar. Ik neem een schoon doekje en doe hierop enkele druppels wijn. Het resultaat is verbluffend. Ik doe dit ongeveer één maal per maand. De rest van de wijn drink ik gewoon op. Want als de fles open is geweest, is het daarna niet goed meer te gebruiken voor de snaren heb ik mezelf wijs gemaakt. Vanavond heb ik ze ook weer een beurt gegeven, dus ik dacht ik geef deze tip meteen even door aan de forumleden, hik ! :mad:
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoe zouden de wijnboeren het vinden dat hun edele vocht aanbevolen wordt als snarenreiniger, die ook nog drinkbaar is, dat is dan nog mooi meegenomen, niet!?:D:rolleyes:. Tenslotte bestaan er ook flesjes vocht met een sterk alcoholisch gehalte ( 70% of 95% zelfs) en daar hoefde geen topkwaliteitsdruif aan worden opgeofferd.;)
    Maar die heerlijke hik mis je dan natuurlijk...:)

    Maar 't is een goede tip hoor, Tobias! Zo kom je als strijker ook nog eens op het idee om samen eerst wat te gaan strijken, daarna gezellig samen de snaren te reinigen met een bordeautje, een veuve Amiootje ofzo, en dan vindt de rest de weg door de keelgaten. Moet je alleen nog taxi's regelen om iedereen veilig thuis te krijgen:cool::);)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik weet het niet. Volgens mij mist Tobias hier de realiteitszin. Ik geloof geen snars van het 'verhaal'.
    Even afwachten hoe het zich verder ontwikkelt, anders gooi ik het op de grote hoop van verwijderde verhalen.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O wacht even, er miste bij mij in die laatste nog een icoontje of wat:oops::rolleyes:.
    Nu iets minder bezorgd?:confused:

    Maar goed, ik heb dus gewoon zo'n flesje alcohol ketonatus 70% en heb nog steeds niet opgezocht waar dat 'ketonatus' op slaat. Te druk met m'n strijkstok:), maar ik zal je niet wijzen op je schoolmeesterstalent als je mij vertelt wat het is;):)
     
    Hopf vindt dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Frits ik vind net een stukje op het internet waar te lezen is dat meer mensen hun snaren met wijn reinigen.
    Misschien ook leuk om meteen even te lezen over zarelon en vioolbouwers strijkersforum.
    http://baumgarten.nl/tips.html
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Tobias, lees nog eens goed de posts van het topic over zarelon. Die site is ons bekend. De auteur van het stukje dat je aanhaalt, is zelfs zo aardig geweest zijn bijdrage te leveren aan het SF om zijn verhaal te doen over zarelon.

    Maar om weer naar het topic schoonmaken van de snaren te gaan: het middeltje waarmee je snaren schoonmaakt is vast ook wel bruikbaar voor zarelon. En in het geval van paardenhaar, vraagt dat om een bepaalde vaardigheid om te voorkomen dat de beharing definitief onbruikbaar wordt. Maar goed, in geval van snarenreiniging is er met alcohol niets aan de hand, ook als het ruikt naar een goede Bougondiër!;)
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik kan het niet laten: Alcohol ketonatus is speciaal ontwikkeld voor cellisten en violisten die dagelijks hun snaren willen reinigen en dan de fles meteen willen leegdrinken. Bij wijn is dat nog overkomelijk, bij 70% alcohol is dat iets minder aan te raden en daarom is aan deze alcohol een naar luchtje toegevoegd (en wel een zgn keton. Een bekend voorbeeld uit de groep van de ketonen is aceton. In dit geval is meestal butanon gebruikt,) zodat je de fles verder met rust laat. Terecht, want daar, waar wijn binnen een dag beslist bederven zou, kan zo'n fles 70% wel wat langer mee.

    @Tobias: ik zou het bij wijn houden, ook voor je snaren. Ik lees net dat je de enige niet bent!
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Gisteravond voor het eerst snaren met wijn gereinigd. Had inderdaad ook nog wat over... had.... Leuk was dat ik mijn etude daarna voor de nodige afwisseling niet op zijn kop hoefde te leggen, de noten hadden zelf al een nieuwe plek gevonden en volgens mij klonk deze etude fantastisch. (Ik heb de buren tenminste niet gehoord.)
    Mijn viool ruikt heerlijk nu, ben benieuwd wat mijn juf zal zeggen.

    Oja, het maakt na dit reinigingsproces, na het hele proces dan, niet meer uit met welke stok je speelt. Alles klinkt super. Dit voor insiders.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Tobias,

    In plaats van je bewering te onderbouwen met een link naar zo’n wijnverhaal, krijgen we een link over Zarelon™ (zie #5). Ik lees op internet trouwens helemaal niets over het reinigen van de snaren met wijn, wel over het gebruik van de kurk van een wijnfles. Daarmee zou men over de snaren moeten wrijven als die aangekoekt hars bevatten.

    Er is op dit forum ook al lang een onderwerp geweest over de meest geschikte manier van het reinigen van snaren:

    https://strijkersforum.nl/threads/snaren-reinigen.3355/

    https://strijkersforum.nl/threads/snaren-schoonmaken.151/#post-1216

    Met dit er bij moet het duidelijk zijn, dat het verhaal van Tobias met een flinke korrel zout (al wéér!) genomen moet worden. Zijn verhaal draagt niets bij anders dan onzin en zal daarom binnenkort in zijn geheel (of gedeeltelijk) verwijderd worden. Let er op dat dergelijke verhalen c.q. onzin niet worden geduld: sancties kunnen het gevolg zijn. Bovendien lokt onzin weer onzin uit en dan zijn de rapen gaar.

    Ik zal de lezer mijn (verzonnen) verhaal over de toepassing van Amaretto di Saronno® als snaarreiniger besparen, waarmee ik doel op hoe eenvoudig het is een nepverhaal te plaatsen. Daar is dit forum niet voor ontwikkeld.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Frits, niet waar hoor! Gebruik even de zoekfunctie als je die pagina bezoekt en zoek op 'wijn'. Dan krijg je een hit naar een reactie van iemand die wel degelijk de snaren met wijn schoonmaakt.

    Vroeger in Frankrijk was wijn DE drank, er werd meer wijn gedronken dan water. En je hebt alcohol nodig om snaren te reinigen. Is het dan niet heel logisch dat men daar wijn ging gebruiken (en hier in Nederland misschien wel bier)? Dat lag meer voor het grijpen dan pure alcohol...

    Mijn viool is al oud en komt uit Duitsland. Hij heeft zeker bier gezien in een carnavalsoptocht, maar dat is een ander (niet verzonnen) verhaal. Ik vraag me af welke spaarreiniger vroeger bij mijn viool is gebruikt... (Reinig je darmsnaren ook met alcohol, vraag ik me nu af?)
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Darmsnaren zou ik niet met alcohol reinigen: ze drogen daardoor extra uit. Veel darmsnaren zijn geolied. Ik heb van enthousiaste barokstrijkers wel gehoord dat men de darmsnaren na het schoonvegen met een droge doek soms een heel lichte behandeling met amandelolie geeft. Dat lijkt mij niet onzinnig.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De link van Tobias in #5 gaat over Baumgarten met alles over een basgitaar.
    Nergens een zoekfunctie te bespeuren. Dus........
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Even cmd f intoetsen, dan krijg je rechtsboven een vak waarin je een woord kunt intikken.

    Interessant om te weten. Wie weet ga ik ooit eens over op darmsnaren. Gister ook gestreken met een barokstok. Maakte me aan het lachen, was leuk en ik kreeg een fijne klank.
     
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb goede resultaten met wijn, Maar dat schijn je op dit forum niet te mogen melden. En de link die ik gaf. Gewoon even naar beneden scrollen. Dan zie je dat ene Branimir Teuwen zijn snaren ook met wijn schoonmaakt. Jammer dat er altijd aan mij getwijfeld wordt.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2015
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Wáár moet ik die cmd f intoetsen? :( Als ik de website van Baumgarten geopend heb?
    Waarom geeft Tobias niet even simpeltjes de link zodat zijn verhaal vanaf den beginne geloofwaardig wordt?

    Ik heb alle subonderwerpen van de site van Homepage tot en met Basforum doorgespit maar kom geen Branimir Teuwen tegen. Of bedoel je een andere site?
    Geef dan de directe link of is dat onmogelijk. Zou je verhaal tenminste staven.

    Dat er 'altijd aan jou getwijfeld wordt', daar heb je het zelf naar gemaakt. Ik herinner me in dit verband een verhaal over een kabouter die in een viool zat. Of wat te denken van antiekwas met een Tante of tweelingbroer etc. En dat is zeker niet de eerste keer. Moeten we dat dan serieus nemen?
    Het probleem is ook nog eens dat anderen (inclusief ikzelf) daar dan weer op (moeten) reageren waardoor het een nóg grotere rommel wordt.
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn fout is denk ik dat ik mijn verhaal te ludiek verpak. Als ik bijvoorbeeld heel droog had geschreven.

    IK HEB GOEDE RESULTATEN DOOR MIJN SNAREN ÉÉN MAAL PER MAAND EVEN AF TE NEMEN MET ENKELE DRUPPELS WIJN.

    Dan was er niets aan de hand geweest. Maar ja als ik dan vermeld dat ik de rest opdrink, en dan aan het eind van de zin ook nog, hik ! zeg, dan gelooft niemand me meer.
     
  17. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Schermafbeelding 2015-12-02 om 18.14.13.png

    Staat gewoon op de pagina die Tobias hierboven aangeeft. Ik heb maar even een schermafbeelding gemaakt.

    (cmd f toets je gewoon in op je toetsenbord, zodra je die pagina hebt geopend. Dan verschijnt dat vakje vanzelf en kan je zoeken op een woord, kijken of dat voorkomt op die pagina. Dat werkt zo op iedere (web)pagina. Kan je ook doen bij een word- of pdf-bestand. Is heel handig!)
     
    Tobias vindt dit leuk.
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Daar heb je goed aan gedaan! ;)

    Het zal wel aan mij liggen maar wat ik ook intoets, geen vakje, niets van dat alles! Het zal best reuze handig zijn, maar niet bij mij. :(
    Dat geeft verder niet want via je Print Screen wordt het verhaal van Tobias geloofwaardig(er). Trouwens die Branimir Teuwen kan ik ook niet vinden. Het blijkt dat we wel op dezelfde site zitten, dus dat scheelt al weer.

    Nee, bij mij was je ook dan niet geloofwaardig over gekomen. Ik heb steeds het gevoel bij zulke verhalen dat je ze zelf verzint. Een werkende link als bewijs zou dan mogelijk nog uitsluitsel hebben gegeven, afhankelijk van hoe serieus je een dergelijke site moet nemen. Want op internet kun je alles vinden. (Hoewel een eenvoudig commando om iets te vinden bij mij niet schijnt te willen werken. Ik vrees dat ik de instructie die IdB gaf té letterlijk c.q. te precies navolg. Dan krijg je dat.)
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, ik denk dat het komt omdat ik op een Macbook zit, bedenk ik me nu. Ik denk dat jij ctrl f moet indrukken op je toetsenbord?
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    http://contrabas.startpagina.nl/forum/topic/577415/versterking-contrabas/

    Originele schoonmaaktip Ik maak mijn snaren (Thomastik Spirocore) een maal per maand schoon met een doekje en een beetje rode wijn, bij voorkeur uit Spanje of Zuid-Amerika die zijn niet zo agressief, het geeft na deze beurt een heldere klank en de toets krijgt zijn vertouwde kleur weer terug.
    Overigens doe ik deze behandeing pas na een half jaar, bij nieuwe snaren heeft het nog niet zo veel zin, die klinken n.l. als grootmoeders waslijnen alleen maar twing twang, je kent dat wel.
    Branimir Teuwen

    Branimir Teuwen zie bovenstaande link, contrabas dus.

    Branimir Teuwen is waarschijnlijk Branco Teuwen.

    Remi
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina