schril geluid

Discussie in 'Viool' gestart door marc01, 20 mei 2018.

  1. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    beste vrienden,kan iemand mij soms uitleggen,waar plots dat schrille geluid vandaan komt,bij het bespelen van de viool?dit zijn nogtans geen goedkope snaren,en plots komt er een metaalachtige bij-klank tevoorschijn.
    graag een mail terug aub?dank bij voorbaat;
     
  2. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    is er iets veranderd aan je instrument, stok of hars?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De viool klinkt opeens schril en metaalachtig, schrijf je. Daar moeten we het mee doen naast het feit dat het goede kwaliteitssnaren zijn. Het vinden van de oorzaak hangt in sterke mate af van de beschrijving van het fenomeen. Want wat is 'schril'? Wat is dan 'metaalachtig'? Wat de een schril noemt is voor een ander 'scherp' of 'snerpend'. Hetzelfde geldt voor de kwalificatie 'metaalachtig': allemaal subjectieve beoordelingen. Het beste is om een geluidsfragment te laten horen, maar dat is niet zomaar even gedaan.
    Zapling vroeg hierboven al of er mogelijk iets veranderd is en dat is een goede manier in het foutzoekproces.
    Treedt het op bij alle snaren of bij een bepaalde snaar?
    Zijn er onlangs nieuwe snaren op gezet?
    Een paar vragen om mee te beginnen.
     
  4. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    ik bedoel daar uiteraard mee dat het een scherp geluid betreft,die meestal op de D snaar voorkomt.De hars heb ik nog nooit gewisseld,...ligt het feit misschien dat ik mijn stok eens moet ONTharsen??
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Als dat voornamelijk bij de D-snaar voorkomt ligt het niet aan de hars, omdat het zich dan bij alle snaren voor zou moeten doen.
    Is de D-snaar onlangs vervangen?
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    We hebben ergens al eens zo'n topic gehad volgens mij. Lag dat toen niet aan hars op de snaren? Snaren eens goed schoonmaken met alcohol, kijken of dat het verhelpt?
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Heb dat eens met de cello gehad.
    Ineens een geluid niet om aan te horen.
    Bij mij was het inderdaad te veel hars op de haren van de strijkstok.
    Ben er achter gekomen door de haren net zolang over een doek heen te halen tot er geen hars meer af kwam.
    Daarna beetje bij beetje ingeharst tot ik tevreden was met het resultaat.
     
  8. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    ik heb zoiets wel gehad met de A snaar, toen ik nog viool speelde. Vanalles geprobeerd met andere snaren en dolce snaren… . Niets hielp echt. En toen ik alt ging spelen, had ik het met de D snaar! eindelijk drong het toen tot me door dat ik steeds dezelfde fout maakte bij het strijken.
     
  9. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    dank voor de tips!;;na de haren eens grondig gekuist te hebben,EN nog meer in het midden(en rechter ) te spelen,is het al stukken beter!
     
    JosHuis en marloes s vinden dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het probleem was dus meer een 'technisch' probleem (streektechniek) dan een probleem met een of meerdere snaren.
     

Deel Deze Pagina