Schuivende viool

Discussie in 'Viool' gestart door Satch, 1 feb 2021.

  1. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Sinds ik meer en meer werk aan mijn vibrato heb ik gemerkt dat dit het beste gaat als mijn viool mooi bovenop mijn schouder staat, tijdens het spelen merk ik echter dat deze langzaam naar beneden schuift over mijn sleutelbeen naar mijn borst. Ik kan dit tijdens het spelen wel corrigeren door mijn viool opnieuw bovenop mijn schouder te zetten maar vaak ontdek ik pas dat deze te ver naar beneden is geschoven wanneer het te laat is. Ik dacht dat ik te weinig druk zette op mijn kin maar meer druk heeft eigenlijk een averechts effect. ondertussen heb ik ook al wat met mijn schoudersteun gespeeld maar dit maakt eigenlijk allemaal weinig verschil.
    Ik ben nu op zoek naar wat k hier best aan kan doen, kan het liggen aan de schoudersteun, de instellingen of ligt het eerder aan mijn houding?
    Heeft iemand van jullie een idee?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Verschillende schoudersteunen proberen, wellicht de Bonmusica, die méér fixeert aan de schouder dan andere typen.
     
  3. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Bedankt voor de tip, ik gebruik nu een wolf secondo momenteel is alles online te doen dus zal ik er eentje moeten bestellen. zijn er buiten de bonmusica andere schoudersteunen die hiervoor aangeraden zijn?
     
  4. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310

    Ik heb pas een Mach One Hook besteld, deze heeft een meer uitgesproken ronding en glijdt dus niet makkelijk af zo, ik ondervind nog meer dan voldoende bewegingsvrijheid zo. Een uitstekende keuze voor mij! En de pootjes hebben een ingenieus bevestigingssysteem.
     
    Satch vindt dit leuk.
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een Wolf Secondo is wellicht te plat en daardoor ook te slap. Er zijn geschiktere modellen c.q. uitvoeringen. Ik zou de keuze ook laten bepalen door de instel mogelijkheden (hoogte en breedte).
     
    Satch vindt dit leuk.
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ondertussen nog wat verder aan het kijken geweest en de bonmusica lijkt me wel de meeste instelmogelijkheden te hebben en heeft een erg uitgesproken vorm voor de schouder dus gaat momenteel mijn voorkeur wel uit naar deze.
    het viel me alleen wel op dat dit nogal een groot model is en ik vrees dat ik deze niet in mijn kartonnen vioolkoffertje zal krijgen (zie profielfoto). Of neemt die niet zo veel plaats in?
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2021
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Daar waar zich de krul bevindt is in de meeste gevallen nog wel plaats voor een schoudersteun. Of dat ook geldt voor de Bonmusica weet ik niet. Dat hangt van de koffer af.
     
  8. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Dat zal nogal nipt worden denk ik, mijn huidige wolf steun past maar net dus alles wat groter is ga ik er niet bijkrijgen, die bonmusica lijkt ook wel wat meer onderdelen te bevatten die mogelijk schade kunnen berokkenen dus zal dat zeker eens moeten bekijken.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een Bonmusica past in sommige koffers niet of moeizaam. Van schade aan instrumenten door Bonmusica (ik heb vele honderden verkocht) is mij nooit iets ter ore gekomen dat ze het instrument zouden beschadigen.
    De Mach One met "haak" is een starre houten steun, die alleen in hoogte is te verstellen. Voor sommigen is deze steun een oplossing, maar niet voor iedereen.
     
    Satch vindt dit leuk.
  10. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310
    Toch ook in breedte? Mijn Match one heeft drie gaatjes aan de ene kant en twee aan de andere , hij is wel degelijk in breedte en hoogte verstelbaar. Ik vind hem top en die pootjes, ik snap niet dat ze die niet overal zo maken, dat is het beste bevestigingssysteem dat er is imho.
     
    zapling en Satch vinden dit leuk.
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Klinkt ook interessant maar ik denk toch dat ik voor de bonmusica ga, het feit dat je de curve van het steunblad ook kan aanpassen spreekt me enorm aan. Ik ben ook bij mach one gaan kijken en het valt op dat deze inderdaad een veel diepere curve hebben dan mijn huidige steun, alleen, doordat deze volledig is voorgevormd is het "one size fits all" en indien deze toch zou tegenstaan moet ik heel de boel terugsturen en dat is wat tegen mijn principes. Zo zijn er ook een paar modelletjes van viva la musica die me aanspraken maar ook hier leek het feit dat deze voorgevormd zijn en dat ik niet live kan gaan testen een dealbreker. De Pirastro korfker schoudersteun spreekt ook aan, maar de prijs voor deze steun is me toch wat te hoog.
     
    Beginnertje vindt dit leuk.
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Bonmusica steunen zijn niet verstelbaar in breedte, alleen in hoogte, hoewel je ook de "hoek" waarin de steun op je schouder ligt, kunt verstellen. Met een Mach One is dat laatste niet mogelijk.
     
    Satch vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Gewoon een KUN. Ik heb er vele verkocht. Ze zijn stroef en blijven daarom goed zitten. Goede bevestiging aan het instrument. In hoogte en breedte verstelbaar en past meestal in de koffer.
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kun steunen (vooral het nieuwste model Soloist) zijn een uitstekende keuze, maar dan weer niet in dit geval. Kun steunen geven door gewicht en constructie veel vrijheid, maar zorgen dat het instrument gemakkelijker afglijdt tijdens het spelen. Het is allemaal heel persoonlijk: er zijn ook strijkers die ket zonder steun doen. (allemaal al eens besproken op dit forum, dus gebruik de zoekfunctie eens!)
    Ik ben trouwens nog geen kist tegengekomen waar een KUN niet in paste.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien heeft de houding er ook wel mee te maken.
    Valt daar wat over te zeggen? ;)
     
  16. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Dat wil ik zeker niet uitsluiten. Ik heb mijn docente gevraagd of ze hier opmerkingen over had, zij liet me weten dat mijn houding er op zich goed uitzag. Natuurlijk heb ik enkel les gehad op afstand dus is het moeilijker in te schatten of de houding wel helemaal goed zit via een webcam. Toch denk ik dat een nieuwe schoudersteun kan helpen, ik heb al alle mogelijke instellingen van de wolf geprobeerd maar het voelt eigenlijk nooit echt goed.
     

Deel Deze Pagina