Scriptie over fysiek cello spelen.

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 5 feb 2016.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik kwam dit artikel tegen en vind het een interessant artikel om te lezen
    Wel veel pagina's.
    Een scriptie over bewegen en cellospelen.
    Veel plezier ermee en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

    En nog even de pagina waar het te vinden is.

    http://www.frankwakelkamp.com/nl/artikel.html
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jis77 vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het is een afstudeerscriptie van Frank Wakelkamp voor het afronden van zijn conservatoriumopleiding. Als ik het tenminste goed heb. Hierin wordt theorie over beweging bij cellospel besproken en geeft hij aan waar hij een andere mening is toegedaan en waarom. Het is overzichtelijk weergegeven, per soort technische handeling, zoals bijvoorbeeld spelen in posities, trillers, vibrato, strijkstok hanteren.

    Er staat erg veel in en daardoor is het niet iets voor ons als leerlingen om zo even achterelkaar te lezen! Je raakt helemaal overspoeld! Het is meer iets om stukje bij beetje te lezen en eigenlijk nog véél meer om te ervaren onder leiding van je cellodocent. Mogelijk verschilt je docent nog hier en daar van mening, dat kan ik zo niet overzien, maar bij verschil van mening over hoe inzichten moeten worden toegepast, wordt het voor ons verwarrend als leerlingen.

    Ik heb jaren geleden een paar maanden Frank Wakelkamp als vervangdocent mogen meemaken:) (mijn eigen leraar zat met zijn schouder in het verband:(). Kenmerkend voor zijn aanpak was toen: voelen en luisteren! Hier heb je niet direct bladmuziek bij nodig. Toonvorming en leren herkennen qua gevoel wat de juiste houding is. Hoe je zit, hoe je arm beweegt, hoe je hand staat. Inderdaad, in het begin van de scriptie lees je ook over het herkennen van de goede houding want dat is iets dat goed 'geautomatiseerd' moet worden.
    Ik ben van mening dat je als leerling nog beter een docent kunt hebben die oog heeft voor deze aspecten en je op de goede weg helpt, dan dat je dit als autodidact gaat zitten lezen en uitvoeren! Er gaat immers niets boven iemand die kijkt of je niet toch ergens in je ijver een beetje verkrampt.
     

Deel Deze Pagina