semi-acoustische/electrische viool?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Lavendel, 27 jan 2005.

  1. Lavendel

    Lavendel

    Lid geworden:
    27 jan 2005
    Berichten:
    13
    hoihoiii,
    ik ben Lotta, ben 3 jaar geleden gestopt met vioolspelen, erg stom.
    Maar ik wil het ontzettend graag weer oppakken, dit keer wil ik graag een eigen viool.
    En ik wil graag weten hoe het zit bij een viool met electrische en acoustische.

    Ik wil namelijk gewoon een acoustisch-uitziende viool alleen dan wel met iets dat je ook kan optreden on stage.
    het liefst ook gewoon hout.

    [​IMG]

    dit is een electrische.
    Zoiets zou ik graag willen, alleen dan van hout. maar houten violen kunnen niet electrisch zijn toch,of zijn er ook houten electrische violen?

    verder zag ik ook nog op internet dit:

    [​IMG]

    weet iemand van zoiets meer? kan je dit gebruiken bij een acoustische viool? en is dit dan ook goed genoeg om in een zaal bijv mee op te treden?

    ik hoop dat iemand hier er meer van weet!

    groetjes Lotta
     
  2. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Hoi Lotta,

    een tijdje geleden ben ik ook wel eens op zoek geweest naar info. Ik heb toen ook op een (oude) elektrische viool gespeeld die ik wilde overnemen van iemand. Maar eerlijk gezegd ben ik toen een klein beetje afgeknapt: het geluid is niet zo mooi als van mijn eigen akoustische viool en wil je dat wel mooi hebben dan heb ik begrepen dat alleen de heel dure exemplaren daaraan voldoen. Daarnaast is het toch wel anders spelen. het evenwicht ligt anders, maar dat kan natuurlijk aan dat model hebben gelegen.
    Ik ben daarna gaan informeren om mijn eigen viool te versterken en heb toen begrepen dat dat het beste kan met een zgn plakmicrofoontje. Volgens mij is dat wat op je tweede plaatje staat (al weet ik het niet zeker). Dat kun je aansluiten op een versterker en er vevolgens exact het zelfde mee doen als met een elektrische viool, elektrische gitaar etc. qua effecten. Die komen namelijk uit de versterker zoals mij is verteld.

    Het is natuurlijk wel zo dat een houten viool wel veel kan lijden on stage. Dat is voornamelijk de keus om een elektrische te kopen heb ik van enkele mensen begrepen (waaronder mijn leraar). Nouja, ik heb er niet veel verstand van, maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen. Laat je het weten als je er een hebt gevonden of gekocht???

    Veel succes!! :)


    (Dit bericht is door pleunie bijgewerkt op 27/01/2005 om 13:17 uur)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Lotta,

    Je kunt een gewone viool natuurlijk elektrisch versterken, daar zijn inderdaad plak elementen voor te koop. Ook zijn er speciale kammen met element en zo.
    Indien je een element of microfoon aan de kam van je viool gaat zetten beïnvloed je de klank, de werking van de kam.

    Probeer maar eens met een wasknijper, zet deze onderaan (vanaf de zijkant) op de kam van je instrument. Direct zal de klank zachter worden, de knijper werkt als een sourdine (demper), hoe zwaarder de demper, des te zachter wordt het geluid.
    Aangezien de kam van een viool erg licht is zal een element (piezo of zo) invloed hebben op het werkelijke geluid van je instrument.

    Voor het optreden met geluidsversterking van een viool zou ik zelf niet proberen mijn “echte” viool middels een element te versterken of nog rotter via een microfoon, maar zou kiezen voor een elektrische viool. Er zijn heel goede elektrische violen te koop (niet te vergelijken met een echte akoestische).
    Maar de elektrische Stradivarius (Electro-Strad of E-Strad) zit er aan te komen (geintje).

    Vergeet niet dat o.a. Vanessa Mae en Nigel Kennedy veel op zo’n elektrisch vioolending spelen. Aangezien ik een beetje gek ben en een beetje leid/lijd aan verzamelwoede heb ik b.v. Vivaldi’s vier jaargetijden in ik denk negen of tien verschillende uitvoeringen, variërend van Menuhin met het Pools kamerorkest tot de nieuwe CD van Janine Jansen, Nigel K. met zijn elektrische strijkkast, maar ook verzamel CD’s van Clasic Edition en natuurlijk Perlman, Vanessa Mae.

    Natuurlijk hoor je een enorm verschil tussen een echte viool en een elektrische viool, maar dit heeft puur met de akoestische eigenschappen van een viool te maken.
    Al je kiest voor b.v. rock/pop op de viool zou ik zo wie zo nooit een echte viool nemen maar een electroviolin.

    Voor modellen moet je maar eens kijken bij http://www.lightbubble.com/bowed/makers.htm
    Best mooie elektrieke strijkkasten zijner te koop.

    Groetjes van Remi (Rugerri)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je kunt je gewone viool goed versterken met een Headway Band; weliswaar piezo, maar klinkt veel beter dan welk vergelijkbaar piezosysteem dan ook. Je kunt ze vinden op mijn site onder: >toebehoren >electrische versterking.

    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 30/01/2005 om 09:35 uur)
     

Deel Deze Pagina