Semmlinger Cello

Discussie in 'Cello' gestart door Yt, 13 jan 2011.

  1. Yt

    Yt Yt

    Lid geworden:
    13 jan 2011
    Berichten:
    11
    Homepage:
    Heeft iemand ervaring met een Semmlinger instrument c.q. info over deze bouwer?

    Groet, Yt
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Geen ervaring, wel info:

    Lothar Semmlinger heeft zich zo’n tien jaar geleden gevestigd in zijn atelier samen met zijn twee zoons in Mittenwald. Hij maakt het hele arsenaal van strijkinstrumenten van viool tot contrabas. Zijn celli klinken verrassend goed in relatie tot de prijs die hij ervoor vraagt. Men zegt dat het ‘geheim’ van zijn succes zit in de correcte dikteverdelingen van beide bladen en de selectie van goed gedroogd hout. De goedkoopste celli bestaan uit eenvoudig hout maar deze klinken vaak even goed als de duurste exemplaren. Het zijn altijd bladen die zijn gestoken en nooit geperste laminaten. De prijzen liggen tussen de US$ 2100 en US$2850.

    Hier zijn een paar sites: http://www.lothar-semmlinger.de/
    http://www.terranovaviolins.com/instruments/workshops/semmlingercello.aspx


    adres met telefoonnummer:

    Semmlinger, Lothar
    Königsberger Str. 46, 91083 Baiersdorf
    Tel.: 09133-3828, FAX: 09133-9989


    Frits
     
  3. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Ik heb een cello van Lothar Semmlinger, en speel er nu een half jaar tot volle tevredenheid op. Ik heb hem van een andere cellist overgenomen, en heb dus geen contact gehad met de bouwer of zijn bedrijf zelf. Maar ik ben helemaal verliefd op zijn volle, warme, vrij luide klank. Volgens mijn leraar kan mijn cello zich echt wel meten met de meer professionelere celli. De prijzen vallen inderdaad reuze mee en dat is verraderlijk omdat je kan denken dat dat natuurlijk iets over de kwaliteit zegt. Maar niets is minder waar.

    Kortom, op deze cello ben ik nog lang niet uitgekeken en kan er nog jaren op vooruit.

    Heb je er zelf ook 1 op het oog?
     
  4. Yt

    Yt Yt

    Lid geworden:
    13 jan 2011
    Berichten:
    11
    Homepage:
    Dank voor de reacties. Ik heb er idd een op het oog. Voor mijn dochter van 14 zoek ik die ene mooie hele. Ze gaat er nu eentje een week uitproberen. Weet je ook iets over de waarde (euro)?

    Groet, Yt
     
  5. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Waarde kan enorm verschillen, afhankelijk van je voorkeuren en wensen. Maar de mooist klinkende Semmlinger hoeft niet per se de duurste te zijn (wat overigens voor alle celli geldt). De mijne is getaxeerd op een paar duizend euro, dus dat was gelukkig geen tweede hypotheek, maar het is wat je zelf aan de cello wilt (of kan) uitgeven in combinatie met de klank van de cello die je aanspreekt. Als je daar een mooie balans in vindt, dan heb je jouw cello gevonden.

    Succes!
     
  6. Yt

    Yt Yt

    Lid geworden:
    13 jan 2011
    Berichten:
    11
    Homepage:
    Deze is in 2001 getaxeerd op 13.500 gulden door Vedral. Maar dat was voor de verzekering. Heb geen idee of dat iets zegt.
    Mijn dochter heeft er een kwartier op gespeeld, onmogelijk om dan een beslissing te nemen, nu dus een week. Ben benieuwd!
     
  7. Yolande

    Yolande

    Lid geworden:
    22 jan 2008
    Berichten:
    28
    Je kan hem natuurlijk in de week dat je hem te leen hebt zelf laten bekijken door een vioolbouwer. Dan krijg je een oprecht advies of deze waarde reeel is/was. Taxaties gebeuren meestal in opdracht van de verzekering, omdat verzekeraars een juiste waarde willen verzekeren. Als je teveel verzekert, betaal je zelf teveel premie en als je te weinig verzekert, dan kom je in de problemen als je eens een andere moet kopen nadat je je cello bent verloren. En natuurlijk zegt een taxatie wel iets over de klasse van je cello, hoewel hij daarmee niet per se beter klinkt of performt. Dat is ook een kwestie van smaak!

    Ik zou bij zo'n aankoopbedrag zeker een week (liefst nog meer) uittrekken om hem goed te proberen. Het is geen pakje suiker... :)
     

Deel Deze Pagina