Sergei TANAYEV Suite de concert opus 28 voor viool en orkest

Discussie in 'Hedendaagse werken' gestart door Henri Vieuxtemps, 26 dec 2010.

1. Henri Vieuxtemps

Henri Vieuxtemps ♫ ♪

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    De Russische componsit Sergei TANAYEV (1856-1915) schreef
    Suite de concert opus 28 voor viool en orkest
    1) Praeludium: Grave
    2) Gavotte: Allegro moderato
    3) Märchen: Andantino
    4) Tema con variazione
    5) Tarantella: Presto

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Leuk dat je dit toevoegt. Een van de eerste vioolconcerten die ik op de plaat kocht. Dus zo'n 45 jaar geleden :/ Alleen zie ik aan geen kant in wat er aan dit werk hedendaags aan is. Ik zou mij in dit verband dan ook eerder een (sub)categorie '(al dan niet vergeten) juweeltjes' kunnen voorstellen. Al is dat 'vergeten' hier ook niet op zijn plaats, want ik heb inmiddels uitvoeringen door Altenburger, Bezrodny, Gringolts, Korsakov en Oistrach.

Die eerste aankoop van 45 jaar geleden bleek overigens maar ten dele echt. De hoes van de plaat (Disqes Acropole) beloofde mij David Oistrach en het Nationaal Philharmonisch orkest van Moskou onder leiding van Kyrill Kondrashin. Pas veel later bleek dat de vermelde solist klopte, maar dat daarnaast sprake was van het Philharmonia orkest onder leiding van Nicolai Malko. Ofwel de bekende EMI-opname.
    Op zich niet zo ongebruikelijk in de USSR-tijd. Want er werden in die tijd wel meer bestaande opnamen omgelabeld met andere namen. Want dan kon er weer een nieuwe opname worden uitgebracht :lol:
    Om eerlijk te zijn: dat gebeurde ook in het kapitalistische Westen. Het eertijds roemruchte label Remington memoreerde voortdurend niet-bestaande orkesten. Of liet die vermelding helemaal achterwege onder verwijzing naar de mededeling 'recorded in Europe'. Kennelijk een kwaliteitsindicatie :p

Hopf

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013

Deel Deze Pagina