Silent viool in combinatie met hotelsourdine?

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Hoopsiewoopsie, 30 jun 2011.

  1. Hoopsiewoopsie

    Hoopsiewoopsie

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    4
    Hallo iedereen!

    In september ga ik op kot en als voorbeeldige buurvrouw zou ik dan ook graag zo weinig mogelijk geluidsoverlast veroorzaken voor mijn medestudenten boven, onder en naast mij. :)

    Nu heb ik al een silent viool (Yamaha SV-150), maar ik vind persoonlijk dat die best nog veel geluid voortbrengt. Ik vroeg me dan ook af of ik hem nóg wat stiller kon laten klinken door een hotelsourdine erop te zetten (en in mijn koptelefoon het volume hoog).

    Oké, ik weet het, dit is een bizar idee. Een hotelsourdine remt de trillingen die van de kam naar de lucht in je klankkast gaan bij een akoestische viool. Maar nu dacht ik: het weinige aan geluid dat een elektrische viool voortbrengt komt toch gewoon van de lucht rondom je snaren en zo die meetrilt, komt dat dan ook niet een beetje van je kam die dat daarheen overbrengt?

    Als er een andere oplossing zou bestaan: ik sta open voor alle ideeën!

    Oh ja, nog een zijdelings vraagje over hotelsourdines:
    Ik weet dat een metalen sourdine het beter doet dan één uit rubber, maar ik heb op het internet gekeken en ik vond er verchroomde en vergulde (weinig prijsverschil, allebei onder de 20 euro dus daar zal het niet op komen). Heeft iemand ervaring met vergulde sourdines, is het veel verschil met de gewone van ander metaal uit de muziekwinkel?

    Groetjes!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Qua demping geen enkel verschil tussen de vergulde en de verchroomde zware sourdine.
    De Artino:
    http://www.strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=329_42&products_id=951
    is een metalen demper met een kunststof omhulling: dempt ietsje minder maar is een stuk handiger in gebruik.
     
  3. jan81

    jan81

    Lid geworden:
    5 jun 2013
    Berichten:
    5
    http://www.ebay.com/itm/The-Period-Acoustic-Silent-Violin-Sp-Ed-4-4-2926-by-Wang-Luthiery-/121103021756?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c324d76bc#ht_12978wt_1106

    Dit kan ook een alternatief zijn, ik heb deze zelf onlangs gekocht en hij speelt redelijk. Eventueel kan je hier ook nog een demper op zetten.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ebay links zijn op dit forum niet toegestaan aangezien ze verlopen en daarna de link niet meer beschikbaar is. Kun je de link wijzingen naar de site van de leverancier zelf?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het is een alternatief waarvoor? Het ging toch om dempers?
    Ik ken deze E viool. De "electronica" is de standaard Chinese outfit die op veel goedkope Chinese violen wordt ingebouwd. Wanneer je de prestaties "redelijk" noemt, stel je je eisen kennelijk erg laag.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Als een E-viool (zonder versterking) niet stil genoeg is ben je waarschijnlijk gezegend met buren met een perfect gehoor.

    Anders zou ik een hutje op de hei aanbevelen.

    Remi
     

Deel Deze Pagina