Simon Johannes Havelka, Fecit Lincii

Discussie in 'Cello' gestart door Elizabeth, 24 mrt 2010.

  1. Elizabeth

    Elizabeth

    Lid geworden:
    24 mrt 2010
    Berichten:
    3
    Ik ben in bezit van een 3/4 cello gelabeld Simon Johannes Havelka, Fecit Lincii M.

    Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

    Groet.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Elizabeth,

    even een vraagje: is dit instrument te koop? Anders moet ik het onderwerp naar een ander forum verplaatsen. Het kan namelijk ook zijn dat je meer achtergrond informatie zou willen uit interesse voor de bouwer, zonder het instrument te willen verkopen.

    Frits
     
  3. Elizabeth

    Elizabeth

    Lid geworden:
    24 mrt 2010
    Berichten:
    3
    Nee, nee, het instrument is niet te koop.
    Heb dit instrument al jaren in bezit, ooit van mijn grootvader geweest en ben vooral geïnteresseerd in de maker, de geschiedenis en waarde.

    Elizabeth

    Ik had er al zo'n flauw vermoeden van. Ik heb hem daarom nu (25-3-'10) verplaatst naar 'Bouw'!


    Okee, bedankt!
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Simon Johannes Havelka was een Oostenrijkse vioolbouwer uit het midden van de achttiende eeuw uit Linz in Oostenrijk (fecit Lincii = heeft het gemaakt in Linz). 'Lincii' is echter een schrijffout, want het moet 'Linci' zijn. 'Lincii' is meervoud in het Latijn.

    In die tijd waren Oostenrijk en Bohemen nog een onderdeel van de dubbel monarchie Oostenrijk - Hongarije.

    Havelka behoort tot de Praagse School van vioolbouwers. Havelka verhuisde waarschijnlijk op een bepaald moment in zijn leven naar Linz. Het kan ook zijn dat hij naar Praag is gestuurd om het vak van vioolbouwer te leren. Hij had ook een zoon, Johannes Baptista Havelka, die een uitstekend vioolbouwer was.

    Als het instrument echt is, dan zou het wel wat waard kunnen zijn en wellicht kostbaar kunnen zijn. Er zijn vele vervalsingen in omloop, want de Praagse school is vergelijkbaar met Italiaanse scholen als die uit Cremona. De schrijffout 'Lincii' in het label (zie boven) doet vermoeden dat dit een vervalsing is. De waarde en echtheid kunnen alleen vastgesteld worden door taxatie door een expert. :)
     

Deel Deze Pagina