Slaperige viool

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 23 dec 2015.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Na een paar maanden op de altviool gespeeld te hebben, heb ik van de week maar weer eens mijn gewone viool uit zijn bed gehaald.

    Deze had overduidelijk geen zin om bespeelt te worden. Mijn viool klinkt nu ook wat gedempter. Vooral mn D snaar heeft blijkbaar geen zin. Het lijkt alsof mijn viool zich aan het sluiten is. Aangezien ik de 1e eigenaar ben van deze viool heb ik deze ook helemaal opengespeeld. Is dit normaal voor een viool dat die zich al zo snel
    " sluit"? Of hoe je het ook mag omschrijven? T is wel een vogelogenesdoorn viool. En 1tje van het donkere tembre.

    Of zou het kunnen zijn dat ik inmiddels het geluid van de alt viool gewendt ben, en weer moet wennen aan het geluid van mijn viool? Het lijkt nu dat de viool niet goed bij mn gevoel past. Ik moet er nu meer moeite voor doen, om er optimaal geluid uit te strijken. Na het wisselen van mijn D snaar voordat ik aan de altviool begon, is deze niet meer de oude geworden. De G Op de D- snaar resoneert niet lekker mee en klinkt matig.

    Maar ik heb wel gemerkt dat mn strijktechniek flink verbeterd is op de gewone viool. Alleen wil mijn viool even niet meewerken. Die is even in een slecht humeur lijkt het.
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Je schrijft dat je streektechniek beter is... Kan het zijn dat de niet zozeer de viool, maar je streek veranderd is? Ik kan me voorstellen dat altviool wellicht meer druk en minder snel strijken vraagt? (zelf ben ik net als cellist een viola da gamba aan het uitproberen (onderhands natuurlijk,ook dat nog...) en merk dat de druk en snelheid totaal anders zijn om een mooie toon te maken...
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik kan er nog steeds mooi geluid uithalen. Alleen klinkt mijn viool meer gedempt naar mijn mening. Net heb ik nog wat toonladders op mn viool gespeeld. En de viool lijkt nu een beetje te ontwaken. De viool strubbelt nog wel wat tegen her en der maar klinkt voor mijn gevoel nog steeds geremd. Mischien moet ik er maar weer tussen door even op gaan spelen.

    Ik zag dat de haren van mijn strijkstok ook wat flossig erbij lagen in ontspannen toestand. Die laat ik maar eens opnieuw beharen volgende week. Maar het was mijn bedoeling om mij even een lange poos op de altviool te richten. Maar nu ik zie en merk, dat. Mijn gewone viool zich raar gaat gedragen als deze een tijd niet wordt bespeeld. Zal ik beide aandacht moeten gaan schenken.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  4. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    wellicht een jaloerse dame, die viool van je... ?
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Violen zijn nooit slaperig, en gaan ook niet naar bed. Ze zitten meestal in een koffer. En ze hebben ook geen slecht humeur. Het is gewoon een houten kistje met snaren er op. Het ligt altijd alleen maar aan jezelf. :D
     
    Hopf vindt dit leuk.
  6. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Misschien een wat vreemde associatie, maar iets als een 'zittende viool' doet mij onbedoeld denken aan Oscar Pistorius op een stoel.
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2015
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Soms kan een viool wel anders klinken. Maar dat ligt dan meestal aan de strijkstok.
    Vogelstrijkstok b.jpg
     

Deel Deze Pagina