Sleutels

Discussie in 'Viool' gestart door Sunrise, 2 jan 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het artikel vermeldt ook dat de betere houtvochtmeters een ‘ingebouwde houtsoortcorrectie” hebben. Dat duidt er al op dat er wel degelijk verschillen bestaan in de vochtopname tussen de diverse houtsoorten. Het geeft tevens aan, dat de eenvoudigere meters een foute aanwijzing geven bij gebruik van een afwijkende houtsoort.


    Frits
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik kwam zo juist even weer terecht op de door Annemieke gegeven link over testers van de houtvochtigheid.
    Het artikel is niet echt wetenschappelijk en nogal knullig van opzet. Een bewijs daarvoor vond ik in een tegenstrijdigheid: er is een tekening gegeven van de goede en foute manier om de elektroden in het hout te plaatsen.

    [​IMG]

    De foute is namelijk de elektroden in de lengterichting van de nerf te plaatsen, maar een stukje eronder zien we een afbeelding van een geschilderd deel van een raamkozijn.

    [​IMG]


    Er staat als verklarende tekst onder: “meting van vochtgehalte met een capacitieve meter”. Maar die meter staat nu juist wèl in de lengterichting van de nerf en dat moest nu juist niet!

    Dergelijke fouten tasten bij mij de geloofwaardigheid van het hele artikel aan, zodat ik maar zeer ten dele aanneem wat er wordt beweerd.

    Frits
     

Deel Deze Pagina