snaaranalyse

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 29 okt 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo allemaal.

    Van de zomer heb ik mijn viool aan een snaaranalyse onderworpen.
    Na een grondige inspectie, moest er eerst een nieuwe stapel in. Deze stond een beetje scheef en sloot niet mooi aan op het bovenblad. Tenminste op de plek waar de stapel stond sloot hij niet mooi aan. De vioolbouwer haalde mijn oude stapel eruit, en toen hij er naar keek vond hij het maar een vreemd stapeltje. De stapel had onder en boven een soort van ''kuiltje'' / uitholling. Ik meen dat ik dit hier ergens op het forum al eens eerder ben tegen gekomen.

    Maar goed, toen kon de snaar analyse beginnen. Ik had er domint snaren vanThomastic op zitten voor de G,D,A en de E snaar was van Jagar een dolce. De laatste snaar vond de vioolbouwer ook een vreemde keuze. Na verschillende snaren uitgeprobeert te hebben en de juiste match gevonden te hebben. Klonk mijn viool open en helderder, Alsof deze een soort opleving had doorgemaakt. De E snaar klinkt nu ook niet zo schel meer en combineert goed met de A snaar. De G en D snaar klinken nu vol, warm en diep. Precies zoals ik me dat voorgesteld had in gedachten, voordat ik aan deze analyse begon.

    nu heb ik een mix van verschillende snaren. De G snaar is nu wel een stuk duurder geworden hahaha, maar ja hij klinkt nu heerlijk in mijn oren. Nu ligt er voor de G en D snaar een Corelli alliance vivace medium op. De A snaar een thomastic dominant ( andere dikte ). En de E snaar een pirastro gold.

    Mijn viool heeft nu ook meer volume en body gekregen, Voorheen klonk mijn viool ook goed, maar na een nieuwe stapel en andere snaren klinkt deze nu nog beter in mijn oren. In mijn buurt orkest konden ze het ook meteen horen, Normaal sta ik bij een microfoon met mijn viool als ik met de dwarsfluittisten samenspeel. Maar nu is dat eigenlijk niet echt meer nodig.

    Ik vond het de moeite wel waard om dit te doen. Gelukkig hoefde er geen nieuwe kam op. De vioolbouwer kijkt eerst naar de conditie vd viool, en kijkt dan of een snaaranalyse zin heeft. Dus de kam en de stapel worden gecontroleert etc, en ik geloof nog een paar puntjes meer van de viool.

    En inderdaad mijn vogelogenesdoorn viool is een Chineesje. Hij dacht eerst aan een Tjechische viool toen hij op een afstand naar mijn viool keek. Maar toen hij mijn viool in de handen nam en toen beter keek, zei hij :'' hij leek Tjechisch maar is toch Chinees''. Na mijn viool bespeelt te hebben, was zijn conclusie dat het een goede studieviool was.

    Dit was mijn ervaring die ik met jullie wilden delen, na een middagje snaaranalyse.

    Groetjes D.
     
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    nou gefeliciteerd met de set!

    elke viool reageert dan ook anders. ik heb ooit een setje corelli alliance vivace (medium tensie) geprobeerd, maar ze klonken als dode snaren op mijn viool, vooral juist. G en D. daarna had ik dominants GDA en pirastro nr. 1 E. goede combinatie!

    Maar nu heb ik Larsen Tzigane snarenset op mijn viool en ik moet zeggen dat deze set ook uitstekend is. de volgende snarenset die ik ga gebruiken is Warchal Brilliant. ik had getwijfeld of ik warchal brilliant wilde of larsen tzigane, en toen heb ik maar allebei gekocht.

    ik heb ook ooit pirastro tonica set gebruikt. Deze is ook prima op mijn viool :D

    voor een viool die al warme klank heeft denk ik dat corelli alliance vivace medium geen goede combinatie is. zo is het in ieder geval mijn ervaring met mijn eigen viool. ik heb gehoord dat de oude corelli alliance vivace nog beter was, wat volgens mij niet meer wordt verkocht.

    Jascha Heifetz gebruikte altijd Tricolore met Goldbrokat E, heeft iemand ervaring met deze snarenset? Ik weet dat deze snarenset al lang niet meer verkocht was maar sinds 2011 geloof ik, verkoopt gamutstrings deze snarenset weer.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @dreamingD.:

    heeft die snaaranalyse plaats gehad in Zutphen?
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ja ik heb daar mijn snaaranalyse laten doen :D
     

Deel Deze Pagina