Snaren en alcohol

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 22 feb 2019.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoi,

    Ik maak mijn snaren best vaak schoon met alcohol. Ik vind dat piepen namelijk een naar geluid. En ik vind dat ik ze best vaak moet vervangen omdat de klank minder is geworden. Zojuist maakte ik ze weer schoon met alcohol en omdat deze snaren nu best nieuw zijn, vroeg ik me ineens af of het schoonmaken met alcohol er voor kan zorgen dat de snaren sneller 'op' zijn. Wie weet dit misschien?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als de kern van de snaren bestaat uit kunststof zoals PEEK, Nylon, Perlon en dergelijke, zal alcohol (ethanol) dat niet aantasten. Het lijkt me niet dat de levensduur van dit soort snaren wordt verkort door behandeling met alcohol.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ah, dan speel ik gewoon teveel. Dank je wel voor je reactie! Ik poets lekker verder.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, teveel spelen leidt tot allerlei extra kosten: snaren, beharen strijkstok, harsblok, alcohol. :)
     
    Ellende en Muzirene vinden dit leuk.
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik heb me een dergelijk effect ook wel eens afgevraagd. (Doet te vaak alcohol iets met de omwikkeling?). Het antwoord weet ik niet.
    Elke keer als ik gespeeld heb veeg ik de snaren flink schoon met een doek. Zowel het gedeelte waar transpiratie kan zitten als (vooral) waar hars zit. Dit poetsen, daar varen mijn snaren wel bij. Incidenteel met alcohol, dan lijken mijn snaren even 'van slag'.
     
  6. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Pas wel op met alcohol: als het op het bovenblad terechtkomt van het instrument zal, als het gelakt is met een lak o.b.v. spiritus, de lak erdoor beschadigd worden (zo is het toch, experts/vioolbouwers?). Ik reinig mijn snaren met een met alcohol bevochtigde doek, waarbij ik de cello voorover houd, zodat er geen druppel op het bovenblad terecht kan komen.
     
  7. W.J. Mooi

    W.J. Mooi

    Lid geworden:
    30 okt 2019
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Ik hoorde van een beroemde concertcellist dat hij het deel van de snaar waarop gestreken wordt, frequent reinigt met een huishoud-pannensponsje, waarmee je je ovenschalen weer schoon kunt krijgen. Ik had daar nooit van gehoord en durf het zelf absoluut niet. Die árme snaren..! Iemand commentaar..?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik heb daar nog niet eerder van gehoord, maar ik zou het niet doen omdat het me een nogal rigoureuze aanpak lijkt. Net alsof je er met heel fijn schuurpapier overheen gaat. Lijkt me niet goed.
    Dit onderwerp is elders op dit forum ook al uitvoerig aan de orde geweest. Daar werd door iemand gemeld dat een brillendoekje ook goed werkt evenals het gevaar voor de lak.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Zonder dat ik de pannenspons wil aanraden, dat doe ik absoluut niet, toch een kanttekening: dikke cello- of CB snaren met chroomstaal of wolfram omwonden zouden door een pannenspons (van kunststof of staalwol?) minder schade oplopen dan een kunststof A snaar, aluminium omwonden, van een viool, die na de pannenspons-methode waarschijnlijk direct total-loss is. Overal waar je door middel van een schurende ingreep al is het maar een paar moleculen van de winding weghaalt, tast je in principe de werking van de snaar aan.
     

Deel Deze Pagina