Snaren slijten snel

Discussie in 'Altviool' gestart door Lautje-Vla, 27 aug 2008.

  1. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Hoi!
    Wat is jullie ervaring met hoe snel een snaar verkleurt en dof wordt?
    Ik heb net een paar maanden een nieuwe dominant D op mijn altviool, maar hij is nu voor de helft (zegmaar tot de c in de derde pos) grijs gekleurd en niet meer zilver.
    Is dit normaal zo snel al?
    Ik heb wel veel gespeeld de laatste tijd, onder andere op zomercursus Woudschoten geweest. Maar zo snel mag dat toch niet gaan??
    Groetjes, Laura.
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik denk dat de omwoeling dof is geworden. Dat is heel gewoon, je vingers scheiden wat zweet en vet af en die twee veroorzaken een soort oxidatie. De snarenhandel zal nu wel zeggen dat zo'n snaar vervangen moet worden, maar als hij zich nog goed laat stemmen en als hij nog goed klinkt, zou ik mooi doorspelen! :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Namens de snarenhandel ben ik het in dit geval tot op zekere hoogte eens met Liuwe.
    Je hebt waarschijnlijk de D in aluminium uitvoering. Hij is er voor alt ook in zilver; die wordt niet grijs onder je zweethanden, hooguit op de lange duur een beetje zwart waar je geen contact maakt met hand of stok.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als je je handen goed wast voordat je gaat spelen en als het warm zweterig weer is
    ook tussen het spelen door je handen wast, blijven snaren langer goed. :)
     
  5. Lautje-Vla

    Lautje-Vla Laura

    Lid geworden:
    12 feb 2008
    Berichten:
    67
    Dank voor de reacties!
    Het is afgelopen tijd natuurlijk ook veel warm weer geweest en heb ik heel erg veel gespeeld, daar zal het wel aan liggen. Ik ga zeker de volgende keer een zilveren omwikkeling eens proberen! Zo'n half doffe snaar ziet er natuurlijk niet uit :p
    Hij klinkt nog wel goed de snaar, echt flink stemmen hoef ik niet zo vaak omdat hij nauwelijks ontstemt, zelfs met dit weer niet!
    Groetjes, Laura.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Dus... is de snaar nog goed.

    Remi
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dus...in tegenstelling tot wat de koptekst suggereert: snaren slijten niet snel?
     

Deel Deze Pagina