Snaren voor een oude viool?

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 13 jul 2004.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
     
  2. Andrea

    Andrea

    Lid geworden:
    25 jul 2004
    Berichten:
    57
    Homepage:
    Zo raar is dat toch niet, kunststof snaren met fijnstemmers? Ik heb ook kunststof snaren met fijnstemmers (m.u.v. een stalen e met fijnstemmer), en hoewel mijn stemsleutels het prima doen vind ik die fijnstemmers erg handig. Stemt veel makkelijker.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hangt van de rek af: wanneer die aanzienlijk groter is dan bij stalen snaren (kern) ben je nog wel even bezig voor je de 'zaak' gestemd hebt. Kan bovendien onhandig zijn wanneer je aan het eind van het schroefdraad bent van de fijnstemmer. Dan moet je toch de schroef eerst weer terug draaien (of juist andersom) en daarna met de stemsleutel bijstemmen om vervolgens met de fijnstemmer weer fijn af te stemmen. Kan derhalve net zo goed in één keer met de stemsleutel. Een ander nadeel van dit type staartstuk is dat het te licht in gewicht is waardoor er een onbalans ontstaat in een aantal frequenties van de toets met krul en stemsleutels (B0), klanklichaam (A0) en staartstuk zèlf (T). Voor de geïnteresseerde(n) zouden de gepubliceerde artikelen van Carleen M. Hutchins een goede start zijn. Helaas zijn deze artikelen niet kosteloos te downloaden (via de website van Catgut Acoustical Society = CAS).
     

Deel Deze Pagina