Helaas heeft Tobias die combinatie nog niet gevonden. Mijn ervaring is dat Eva Pirazzi een "harde" viool nog harder maakt maar dat een Addario Zyex beduidend zachter en aangenamer is voor het gehoor. Maar dat moet je dus wel eerst proberen om te ervaren of dat voor de betreffende viool en jouw oren de juiste keuze is. Je levert n.l. ook in aan kracht wat ook kan tegenvallen.
Ik heb een idee: probeer eens Corelli Cantiga, die klinkt mild en krachtig en is mooi warm van klank en niet duur.
Corelli Cantiga is er ook in een zachte variant en is inderdaad een stukje goedkoper dan Obligato. Valt te proberen.
Nog steeds zoekende naar een beter geluid, gister in wanhoop mijn wat zware bijna nooit gebruikte Pernambucostok eens ter hand genomen, en inderdaad het geluid is wat milder minder hard zou ik zeggen. Moet wel aan het gewicht wennen maar ik probeer toch verder te gaan met deze stok.
Eureka ! Ben maar eens op de stoel van een vioolbouwer geklommen, heb de snaren niet verwisseld maar wel enige dagen geleden de kam iets lager gemaakt, en ziedaar de Viool klinkt als een klok, ja als een lieve zachte heldere klok, echt mijn klank, ook speel ik verder met mijn zware pernambucostok die mede bijdraagt aan een verbeterde klank. De Suikerspin is afgedankt.