Snaren...

Discussie in 'Altviool' gestart door M., 8 apr 2009.

  1. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Hallo allemaal,

    Wie heeft er ervaring met Helicore en Zyex (beide van D'Addario) en of met Pirastro Tonica? Het gaat om altvioolsaren...

    Groetjes, Matthijs
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Welkom op dit forum Matthijs,

    Helicore is een staalsnaar (kabelkern) met een warm karakter c.q. ronde toon. Zyex is een kunststofsnaar (moderne kunststof, geen nylon) en Tonica is een nylon-kunststofsnaar. Ik heb op veel van mijn huuralten het aloude Dominant vervangen door Zyex, met gunstig resultaat. Voor de A kun je eventueel kiezen voor een staalsnaar (Larsen of Jargar) Het is een kwestie van uitproberen wat het het beste doet op jouw alt.
    Op veel alten doet Obligato het bijzonder goed, op alten met een erg donker karakter kan EVAH Pirazzi juist heel mooi en krachtig uitkomen.
    Zyex is op dit moment relatief goedkoop (51,30 per set) vanwege de nog relatief lage dollarkoers.
     
  3. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Dankjewel!

    Maar het probleem is dat ik een 17,5 inch altviool bespeel... en daardoor heb ik een beperkte keuze in snaren vanwege de lengte.

    Ik speel nu op Pro-Arte (D'Addario) snaren en die bevallen opzich prima, behalve de A. Die vind ik te hard... daarom heb ik nu een Helicore A dolce besteld.

    Op snaarwijzer lees ik dat Zyex vooral geschikt is voor nieuwe, heldere instrumenten. Mijn altviool is vorig jaar gebouwd en dus vrij nieuw... misschien is Zyex ook wel een merk om uit te proberen.

    Matthijs
     
  4. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Ik heb kortstondig (alt) D 'Addario Helicore en Pirastro Tonica geprobeerd. Ik ben teruggegaan naar Pirastro Obligato's. Overstappen naar Helicore en Pirastro Tonica zou ik als een achteruitgang beschouwen. De Obligato heeft een pittig karakter. Fijne snaar. (voor 17,5 inch?)

    Waarschijnlijk zoeken (ook) veel altisten naar de beste hoge snaar. Ik heb het advies een keer gevolgd van snaarwijzer om voor de a-snaar "medium crystal" van Corelli te proberen. Ik vond het geen succes.

    Ik vertaal de uitleg op Snaarwijzer een beetje naar de altviool:

    "Als u kiest voor een complete set snaren van een merk, dan blijkt de ‘a’ snaar vaak maar matig te presteren, ook van goedklinkende merken".

    Je zou ze allemaal gewoon vrijblijven moeten kunnen uitproberen. (snaaradvies en uitproberen ook bij Bert?)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    De door Ferrie geciteerde tekst behoort bij de snaartip van 'snaarwijzer' voor de 'e' van de viool. Wanneer in de tekst de 'e' simpelweg vervangen wordt door een 'a', wordt hier het een en ander gesuggereerd wat er niet staat.
    Onder de snaartip voor de altviool daarentegen staat in diezelfde website van snaarwijzer geheel iets anders te lezen:

    "1) Populairste snaren

    Voor altvioolsnaren wordt vaak de ‘dominant’ snaren gebruikt. De ‘a’ snaar wordt daarbij door menig speler vervangen door de ‘a dolce Jargar’ of ‘a medium crystal’ van Corelli.
    2) Op zoek naar een goede ‘c’ snaar?

    Als de ‘c’ altvioolsnaar wat achterblijft probeer een ‘c wolfraam’ bijvoorbeeld van Thomastik."


    Ik heb geen enkele binding met 'snaarwijzer', maar vind wel dat er op deze manier onrecht gedaan wordt aan een goed bedoeld advies.


    Frits
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Het gaat mij inderdaad om de A. De D,G en C vind ik altijd mooi klinken... ik ga Zyex uitproberen en de Kaplan Solutions A.
     
  7. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Frits,

    Mijn "naar analogie van" (lees a voor e-snaar) is dan ook meer als vraagstelling bedoeld. Misschien ten onrechte wat al te suggestief en hypothetisch.

    Ik waardeer uiteraard jouw reactie hierop!

    Vraag is of de stelling überhaupt wel klopt die "snaarwijzer" poneert:

    "Als u kiest voor een complete set snaren van een merk, dan blijkt de ‘e’ snaar vaak maar matig te presteren, ook van goedklinkende merken".

    Voor wat betreft de Obligato's: ik ken zowel de Obligato vioolsnaren als de Obligato altvioolsnaren. Ik vind ze over de hele linie uitstekend. Persoonlijke voorkeur natuurlijk.
     
  8. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Koppel je het nog een keer terug naar ons?
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ Ferrie,
    Corelli maakt twee types Altviool A snaren, de ene met een kunststofkern en de andere met een stalen kern. Welke A had je geprobeerd?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Op zich klopt de hele bewering al niet, want dit is een overduidelijk geval van contradictio in terminis: een goedklinkende set behelst natuurlijk ook de gehele set, dus inclusief de E!
    Maar ik ga uiteraard niet over de inhoud van de tekst die snaarwijzer bezigt, anders was het zo nooit op schrift gekomen. :).


    Frits
     
  11. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bert,

    Ik heb de kunststof (aluminium medium) versie geprobeerd. (crystal Savarez. Wound on stabilon REF. 731M).

    Ik heb mijn bevinding indertijd ook direct kenbaar gemaakt op snaarwijzer:

    "Is niet wat ik ervan hoopte, spreekt niet gemakkelijk aan. Ben toch weer overgestapt op a-snaar van Pirastro (Tonica). Andere snaren Pirastro Obligato. voorlopig dik tevreden nu" (2 juli 2008)

    Uiteindelijk heb ik ook de a snaar weer vervangen voor Pirastro Obligato.

    Ik denk dat het goed is om eenmalig wat extra te investeren in het uitproberen van verschillende snaren maar daarna bij een uiteindelijke keuze te blijven. Ik blijf natuurlijk wel open staan voor advies. Ben erg benieuwd naar de bevindingen (van o.a. Matthijs).
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er is natuurlijk geen panacee wat snaren betreft. Op altviolen is een (omwonden) staalsnaar vaker succesvol dan een met kunststofkern. Larsen en Jargar zouden mijn uitgangspunt zijn. Overigens heeft Pirastro een nieuwe (stalen) A snaar voor Alt; de Passione. Heb hem wel in huis, maar nog niet geprobeerd.
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=38_278&products_id=1256
     
  13. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    (plagerijtje hoor!) Op jouw logica voortbordurend zou je dus mogen stellen dat wanneer de `e' snaar matig presteert het goedklinkende merk in zijn geheel matig presteert hetgeen "goedklinkend" in een heel ander daglicht stelt.

    Een vreemde manier van marketting bedrijven trouwens: je koopt eerst een hele set met goedklinkende snaren omdat dat voordelig is en vervangt dan toch maar de `e' snaar omdat die onderpresteert. Een compleet set kopen is op deze manier natuurlijk niet echt voordelig meer.
     
  14. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik heb nu de Zyex snaren op mijn altviool zitten. Ze spelen erg snel in en ik ben dik tevreden over de klank! Ook de A is erg mooi! warm en helder!
     
  15. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt voor je feedback. Zou voor mij goed nieuws kunnen zijn omdat de prijs bijna halverwege van de Pirastro Obligato's ligt. Kun je wat zeggen over de uitkomst als je deze snaren vergelijkt met andere merken of soorten?
     
  16. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Kostbaar om uit te proberen. Misschien als het tijd is voor vervanging. Maar ik ben wel benieuwd naar feedback van jouw klanten.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Mijn ervaring met Zyex: mooi rond van toon, maar een tikje helderder dan Obligato. Veel alten die met Obligato goed klinken zullen dat ook met Zyex wel doen.

    Overigens: De Zyex snaren voor de kleine maten violen zijn een heel mooi alternatief voor het almaar duurder wordende Dominant. Ik monteer ze veelvuldig op de voorraad kleine huurviooltjes met goed resultaat.
     
  18. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Over D'Addario op alten kan ik helaas weinig zeggen, ik gebruik ze voornamelijk op mijn elektische. Voor de alt gebruikt ik Larsen, vooral nu de d, g en c ook verkrijgbaar zijn. Mijn alt maken ze voller warmer en helderder. Maar goed, dat is bij ieder instrument anders.
     
  19. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Hoelang duurt het eigenlijk gemiddeld voor een snaar is ingespeeld?
     
  20. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Ik speel al jaren op Thomastik Dominant Medium (synthetic core, silver wound) sets en ben daar heel tevreden mee.

    (Los gezien van het feit dat mijn G altijd wat weker dan de andere snaren is: ligt ws aan de alt, want met alle snaren die ik heb geprobeerd krijg ik hetzelfde resultaat.
    Ik moet die snaar wat 'steviger' bespelen. Misschien eens experimenteren met verzetten van de stapel misschien? Eigenlijk een nieuwe topic, maar alla...)

    De snaren spreken goed aan, hebben een warme klank, maar kunnen ook goed een fff sforzato-kanon-klank maken, verlopen bijna niet en zijn vrij ongevoelig voor vochtigheidsveranderingen, dat laatste is hier in de Vogezen mooi meegenomen.
    Het enige vervelende is dat de A-snaar niet zo lang mee gaat, ongeveer 100 uur. Kostenpostje dus. Ik heb een stalen A geprobeerd maar vind de balans dan niet goed.

    Iemand dezelfde of andere ervaringen?

    PS Ik ben er onderhand wél achter dat het voorzichtig schoonhouden van de snaren en toets en het hebben van heel schone handen en heel korte nagels de levensduur van snaren aanzienlijk verlengt. Ach ja, eigenlijk weer een nieuwe topic, maar alla...
     

Deel Deze Pagina