Snuffelcursus viool voor volwassenen in Amsterdam (start 15 mei a.s.)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door vioollesutrecht, 8 mei 2013.

  1. vioollesutrecht

    vioollesutrecht

    Lid geworden:
    23 jun 2009
    Berichten:
    62
    Benieuwd of vioolspelen bij je past? Volg dan de Snuffelcursus!

    In 8 lessen leer je de basisbeginselen van het vioolspelen en notenlezen.
    Aan het eind van de cursus heb je al heel wat technieken geleerd en geef je een eindpresentatie.

    Een eigen viool heb je niet nodig, deze ligt voor je klaar zodat je er tijdens op kan spelen.

    Mee doen? Meld je aan via info@vioollesamsterdam.com

    Locatie: Nieuwe Kerkstraat 126, Amsterdam
    Tijd: 16.00 tot 17.00 uur
    Kosten: € 120,- (incl. lesmateriaal en viool)




    www.vioollesamsterdam.com
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik neem aan dat je bedoelt dat je er TIJDENS DE LES op kan spelen...of mag de viool ook gedurende deze 8 weken naar huis om thuis op te oefenen? Ik neem toch aan dat er ook tijdens een snuffelcursus geoefend moet worden.

    Overigens hoop ik voor je dat de cursus vol komt want als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk moeten de meeste volwassenen werken op een woensdag tussen 16.00 en 17.00 uur en de volwassenen die dan wel vrij zijn, zitten vaak met kleine kindren thuis van de basis school die op woensdag middag geen school hebben. Ook dan is het niet handig om dan op vioolles te gaan voor een ouder tenzij je opvang faciliteiten aanbiedt (of een snuffel cursus tegelijkertijd voor de kinderen? Zijn die ook direct onder de pannen).
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hmm.

    Ik had al moeite met rechtstrijken in het begin. Laat staan dat er na de opensnaren ook nog vingerzettingen bij kwamen en ook nog in de maat strijken. Het werd nog spannender toen ik nog ritme s moest gaan strijken plus vingerzettingen. En dat in 8 lessen?
    En idd wat Willeke schrijft of je een viool te leen krijgt om thuis te oefenen. Anders ben ik bang dat je tijd tekort komt in die 8 lessen als snuffelaar. Maar wie weet is het toch een leuke manier om kennis te maken met de vioolwereld.

    Gr D
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Ik denk dat bij het typen van "Kosten: € 120,- (incl. lesmateriaal en viool)" bedoelde zij ook dat de viool als huurviool wordt beschouwd en dus naar huis meegenomen kunt worden.

    Nou, misschien gaat het voor de kinderen wel sneller maar meestal willen kinderen toch liever buiten spelen met hun vriendinnen/vriendjes ipv van thuis oefenen op de viool.

    Dus ik verwacht ook (voor kinderen zowel volwassenen) dat de basisbeginselen van het vioolspelen en notenlezen niet genoeg worden geleerd in maar 8 lessen. Het is dus niet "heel wat technieken", maar voor promotie probeert mens toch ook altijd andere mensen te overtuigen, net als commerciele advertenties die je kijkt op TV of op bulletin board, dus....jullie die al weten hoe moeilijk het is om viool te spelen, kunnen zeggen van,"in 8 lessen? Onzin!" maar andere mensen die niet weten hoe ze viool moeten spelen en dus ook niet weten dat het moeilijk is, zullen waarschijnlijk zeggen van,"wow! in 8 lessen? Echt? Ik schrijf me in!"

    En, @vioollesutrecht, het is hier strijkersforum, een forum waar strijkers en vioolbouwers iets discussieren over strijkinstrumenten. Dus, een beetje realistisch zijn kan geen kwaad ;)
     
  5. vioollesutrecht

    vioollesutrecht

    Lid geworden:
    23 jun 2009
    Berichten:
    62
    Beste mensen,

    Een kritische blik op de cursus die wordt aangeboden is natuurlijk van harte welkom.
    Dit geeft stof tot nadenken en wellicht in het anders verwoorden van de cursus.

    Inderdaad pikken kinderen het vioolspelen sneller op dan volwassenen, dat is in de praktijk zeker gebleken. En wat wordt verstaan onder "allerlei technieken" kan ook op diverse manieren worden opgevat. Daarom hierbij een verdere uitleg zodat het duidelijker is wat er wordt geleerd in de cursus.

    Er wordt geleerd wat de onderdelen van de viool zijn omdat beginners dit vaak niet precies weten. Daarnaast leren cursisten in het begin de losse snaren verkennen d.m.v. pizzicato (tokkelen). Dit wordt geoefend met korte stukjes waar kwartnoten en achtste noten in zijn verwerkt, evenals kwart rusten. Houding is hierbij ook van belang, hier wordt veel aandacht aan besteed.

    Het aanleren van ritmes krijgt de aandacht door beweging op muziek zodat het niet alleen met het hoofd wordt gedaan, maar ook in het lichaam wordt geïntegreerd.
    Het notenschrift wordt vanaf de eerste les gaandeweg aangeleerd. De cursist leert waar de G, D, A en E op de notenbalk staan. Daarnaast wordt uitleg gegeven van de notenbalk, vioolsleutel, maatstrepen, rusten, kwart- en achtste noten.

    Vervolgens wordt de stokhouding aangeleerd en oefeningen gedaan die helpen een correcte stokhouding voor elkaar te krijgen. Daarna komt het strijken aan bod. Dit gebeurt op losse snaren en wordt geoefend met stukjes waarbij wordt meegespeeld met een CD. Methodes die worden gebruikt zijn Speel Viool en Stepping Stones.

    Het heet niet voor niets een "Snuffelcursus", de basisbeginselen worden dus aangeleerd om uit te proberen of het vioolspelen zo leuk is als de cursist van te voren heeft gedacht. Als diegene daarna besluit om verder te gaan met vioolles kan dit individueel of als duoles. Groepslessen worden hierna niet meer gegeven om de kwaliteit van de les en juiste beheersing van techniek te kunnen waarborgen. Daarnaast ontwikkelt iedere persoon zich op een andere manier, dus is individuele aandacht van groot belang (dat zal eenieder die viool speelt ook bevestigen).

    Een viool kan tijdens de les worden bespeeld, als een cursist de viool mee naar huis wil nemen om te oefenen kan deze worden gehuurd. Het is niet verplicht en in de praktijk blijkt dat de ene leerling dit wel graag wil en de ander niet omdat het alleen een kwestie van uitproberen is. In het verleden hebben we violen wel mee naar huis mee gegeven, maar helaas bleek dat deze zo nu en dan niet werd teruggebracht of beschadigd werd ingeleverd, vandaar dat de leerling hier extra voor dient te betalen en zelf verantwoordelijkheid dient te dragen voor het instrument.

    Er wordt niet geïnsinueerd dat men aan het eind van de cursus een vioolconcert kan spelen en tot nu toe is het ook nooit zo geweest dat men n.a.v. een aankondiging van de cursus deze verwachtingen had, wel mag men verwachten een grondige basis aangeleerd te krijgen van het bovengenoemde. En dat is al heel wat in acht lessen!

    Hopelijk is het zo allemaal wat duidelijker. Mochten er nog vragen zijn dan horen we het graag!

    Muzikale groeten,

    Vioolstudio 020!
     
  6. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Ik heb wel eerder van deze cursus gehoord. Ik vind de uitleg in deze aankondiging ook wat summier maar kan me goed voorstellen dat iemand op basis van 8 lessen wel kan ontdekken of een instrument bij hem of haar past. Bij de gemiddelde muziekschool mag je dat bekijken met een open dag en dan ga je voor een jaar. Wat dat betreft vind ik het een leuk initiatief.
    Verder ben ik als autodidact begonnen en kon ik wel na een paar maanden een liedje spelen. In een cursus van een docent kan dat alleen maar beter worden toch?
    En inderdaad vanezcha het is een strijkersforum maar daar komen toch ook mensen die net beginnen of er over denken vioolles te nemen. Dat hoop ik tenminste.;-)

    @vioollesutrecht: wat is je doelgroep eigenlijk?

    groet,
    Lein

    terwijl ik dit zat te typen had ik het bovenstaande bericht nog niet gezien. Even opletten dat ik de volgende keer wel op F5 druk....
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Lein, ja klopt hehe, maar ik dacht het is specifiek. Als ik een reclame maak op bijv. station over vioolles, dan is het een breder publiek. Er zijn wel beginners hier op deze forum, maar ik denk toch al dat de beginnende spelers al weten dat het kunnen bespelen van strijkinstrument nogal lastig is :D

    Ooo...bij technieken ik dacht zoiets van spiccato, staccato, colle, enz. verkeerd begrepen dus :O want bij het spelen dacht ik: hoe je een viool moet vasthouden tussen je clavicula, kin en hoe met de linkerhand, hoe je een strijkstok moet vasthouden, hoe je moet strijken enzo. Ik wist niet dat deze dingen ook in de techniek categorie behoren.
     
  8. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Als voor die €120,- de viool niet mee naar huis mag worden genomen, kan je thuis niet oefenen.
    Daarom zie ik het nut er niet van in om de lessen te verspreiden over 8 dagen om te snuffelen.

    Stel je houd tussen de lessen een week, dan kan je de week er na weer opnieuw leren hoe je de viool vast houd wat welke snaar is enz.. Of geeft je een kartonnen viool mee met de namen op elk onderdeel, zodat ze toch nog iets kunnen oefenen thuis?

    Wat ik sterk merk, hoe groter de pauzes tussen een lesstof hoe minder effectief het is (zo ook met autorijlessen, dat werk ook beter als je intensief oefent)
    Op deze minder intensieve snuffel manier leer je eigenlijk niets dan alleen het instrument te waarderen (hopen we dan maar).
     
  9. vioollesutrecht

    vioollesutrecht

    Lid geworden:
    23 jun 2009
    Berichten:
    62
    Leuk om te zien dat er zo intensief wordt gereageerd op het aanbod van een Snuffelcursus voor volwassenen. Onze ervaring is dat lessen van een uur per week voldoende zijn om het niveau te bereiken wat eerder hierboven is beschreven. Thuis oefenen is dan niet noodzakelijk.

    Een beetje te vergelijken met het nemen van dansles, dan krijg je ook eens per week les en ben je de volgende week echt niet alles vergeten. Er wordt natuurlijk stof herhaald om het goed op te nemen en telkens komt er weer iets extra's bij.

    Een uur vioolles is al best intensief. De meeste mensen kunnen niet het concentratievermogen opbrengen om veel langer dan dat lesstof op te nemen. Maar elders op dit forum werd het idee gegeven om voor volwassenen een hele dag Snuffelcursus te organiseren. Daar gaan we over nadenken. Ik kan me voorstellen dat dit heel intensief is en daarbij mist dan de herhaling die noodzakelijk is om de lesstof te verwerken. Tips zijn altijd welkom! :)

    Wie wél thuis oefent gaat natuurlijk sneller vooruit, maar we hebben gemerkt dat daar niet altijd behoefte aan is bij cursisten omdat het vooral om het uitproberen gaat. Wanneer iemand doorgaat met individuele les wordt het allemaal wat serieuzer en gaat men thuis hard aan de slag. Dan is een eigen/gehuurde viool natuurlijk wel nodig.

    Maar goed, het is aan iedere leerling zelf te beslissen hoe je in de cursus wilt staan en wat je eruit wilt halen.

    De doelgroep van de Vioolstudio is heel breed. Iedereen die viool wil leren spelen is welkom! Momenteel is het grootste deel van onze leerlingen tussen de 6 en 12 jaar en er zijn ook een aantal studentes en volwassenen die al een baan hebben en toch nog graag viool willen leren spelen. En natuurlijk volwassenen die als kind les hebben gehad en het later in hun leven weer willen oppakken. Het is allemaal mogelijk!

    Plezier in de lessen vinden wij heel belangrijk en de Snuffelcursus is daarom bedoeld om laagdrempelig te ontdekken wat de viool is en een kijkje te geven in de basistechniek. Tot nu toe krijgen we zeer positieve reacties op de cursus en gaan de meeste leerlingen daarna door met vioolles!
     
  10. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik denk dat je zo'n snuffelcursus inderdaad moet zien als het uitproberen of viool bij je past...en niet als een spoedcursus viool of "speel viool in 8 lessen". Bij de meeste muziekscholen of privé docenten heb je een open dag of als je geluk hebt een proefles maar ja, wat weet je dan?

    Na 8 lessen weet je in elk geval of je wekelijks staat te popelen om te gaan, of viool echt je instrument is en heb je een idee hoe de docent les geeft en of dat bij je past. Persoonlijk denk ik wel dat gewoon dagelijks 30 minuten oefenen (voor een beginner) er ook bij hoort want als je op les gaat maakt dat ook onderdeel daarvan uit maar goed, als iemand echt enthousiast is neem ik aan dat ze na les 2 al wel een instrument huren omdat de volgende les nog zo ver weg is.

    Ik denk dat je voor 120 euro veel te weten komt want hoeveel kinderen zijn er niet die voor 1 jaar bij de muziekschool staan ingeschreven (waar dan ook nog veel gemeenschapsgeld naar toe gaat) en die na de kerstvakantie de viool al terug hebben bebracht naar de vioolbouwer.
     

Deel Deze Pagina