Soort lijm bij scheurherstellen

Discussie in 'Viool' gestart door Iso, 3 okt 2018.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Bedoel je een aangemaakte hoeveelheid of de droge korrels op zich?
    Aangemaakte lijm weg doen! Niet hergebruiken. Kans op bacteriële groei is aanwezig en als een verbinding daar mee wordt gelijmd gaat die dan toch weer los.
    Altijd vers aangemaakte lijm gebruiken. Niet verhitten boven de 60°C, dat geeft de sterkste verbinding.
    De (droge) korrels zijn vele tientallen jaren te bewaren. Bewaren in een goed afgesloten bus o.i.d.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    In droge (parel)vorm heel lang tot onbeperkt, mits goed droog opgeborgen. In opgeloste vorm: een dag tot enkele dagen. Voor kritische lijmverbindingen (voegen bladen inlijmen hals, oplijmen toets etc.) altijd verse lijm aanmaken!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ja, dat schreef ik al.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik da die bijdrage nog niet gezien omdat ik nog een pagina eerder zat. Als je het héél erg vindt: excuses!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.283
    Homepage:
    Ik vind het niet "heel erg", maar begrijp niet waarom je je reactie dan niet weghaalt. Slaat nergens op.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik was een paar dagen weg en kwam niet automatisch op de laatste pagina van het bericht terecht. Ik was het in grote lijnen met je eens. Om dat nou weer weg te gooien....Gelukkig vond je het niet heel erg.
     
  7. mamakhali

    mamakhali

    Lid geworden:
    14 nov 2023
    Berichten:
    1
    Ik denk dat het geen kwaad kan om huidenlijm te gebruiken, gezien de flexibiliteit en inderdaad de geur! Met een uiterst gevoelige neus wil ik absoluut geen producten die je kunt ruiken. Dat is duidelijk geworden tijdens de renovatie van mijn woning, nadat de aannemer een nogal sterke lijm had gebruikt bij het leggen van de bodembedekking. Gelukkig kon ik voor de andere kamer deze lijm bestellen https://www.meiboom.eu/contactlijm/contactlijm-kopen en die blijkt vrijwel geurloos te zijn. Ik denk dat de geur van de lijm zeker niet over het hoofd mag worden gezien, vooral gezien de positie waarin je de viool vasthoudt, namelijk dichtbij je neus.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2023
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dus zeker niet voor strijkinstrumenten!
     

Deel Deze Pagina