sourdine cello

Discussie in 'Aangeboden' gestart door JanHut, 8 aug 2015.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dat 'niet diep' is, als ik het goed heb, deels te wijten aan de fabriek. Deze mooie sourdines zijn niet heel precies op maat. Ik heb er eentje een beetje bijgesneden, dat helpt. Als ik met zo'n ebbenhouten of palisander veel zou gaan doen zou ik een vioolbouwer vragen deze een beetje te bewerken.
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    O.K., dus vermoedelijk wel bedoeld voor cello, maar het maatwerk in de fabriek zou falen. Wel een idee om evt. een vioolbouwer te vragen de sourdine verder op maat te laten maken.
    Ach, eerst maar eens rustig ervaring opdoen en ik denk dat ik in oktober (cellobieënnale) bij Stijn van Aerschot langs ga vanwege zijn bijzondere houten sourdines.

    Ha, @JanHut, ik zag dat je in #11 al de naam van de draadsourdine had genoemd; liep ik ff lekker achter in #20:oops:
     
    JanHut vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De naam van een dergelijke sourdine is: de Roth - Sihon sourdine.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Goed opgelet Frits (blijkt dus dat je het zelf weet, of anders # 1 en #20 hebt gelezen;))!
    Heb je intussen zelf ook ervaring met deze sourdine opgedaan?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    O, ik had het begin er niet eens bij nodig. Er is over dit type sourdine bij de viool ook al het een en ander gezegd. Ik heb wel ervaring met deze sourdine maar dan met de viool: je moet even uitvogelen hoe je dat ding op de snaren monteert. Dempt uitstekend, maar op den duur vernielt het de omwikkeling van je snaren (tussen kam en staartstuk.) In het orkestwerk ben ik later over gegaan op het bekende dropje, dat in ieder geval de snaren heel laat.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, hier waarschuwde mijn leraar ook voor! Jammer dat er niet iets is dat die omwikkeling beschermt zonder dat dat invloed heeft op de klank.
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    [​IMG]
    Aangeboden: houten cellosourdine, ebbenhout.
    Omdat rubberen (versneden) en houten (kerselaar, handgesneden) voor mij het beste werkt heb ik enkele sourdines aangeboden (zoals eerder ook draadsourdine, zie boven).
    Nu dus deze ebbenhouten:
    ~ van een webwinkel
    ~ ws fabrieksproduct
    ~ ik heb middelste pootje wat bewerkt om beter passend op de kam te maken
    ~ event. nog iets meer vijlen of snijden
    ~ beetje apart geluid, heel anders dan rubber (zie/hoor Ernst Reyseger, soms)
    ~ nieuw E 9,- a E 12,- plus verzendkosten
    Dit exemplaar: E 6,- inclusief verzending.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, deze ken ik, heb ik ook. Deze sourdines passen inderdaad niet zomaar op de cello, maar degene die jouw sourdine koopt, weet dat die dan al een stuk beter past dan na aankoop.
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Wie wil kan de sourdine (#27) eerst uitproberen; ik stuur dan per post naar de geïnteresseerde toe.
     
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    -> Ik zag dat Macha in Podium Witteman (band Fuse), zo'n sourdine gebruikt. Het klonk formidabel!
    -> Mijn aanbieding is in prijs verlaagd :):
    -> GRATIS.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2016

Deel Deze Pagina