spamberichten

Discussie in 'Voorwaarden en regels' gestart door jos22, 9 mei 2012.

  1. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    De laatste tijd wordt dit forum belaagd door veelal Engelstalige reclameboodschappen die met strijkinstrumenten niets van doen hebben. Tot nu toe kan de beheerder er alleen achteraf op reageren. Zou het wat zijn om een drempel in te bouwen voor eerste posts? Dat zou dan inhouden dat een eerste post van een nieuw lid eerst beoordeeld moet worden op toepasselijkheid, voor een nieuw lid wordt ingeschreven.
    Ik snap dat het gevaar bestaat dat veel potentiële nieuwe leden misschien worden afgeschrikt. Maar nu bestaat zo`n beetje een kwart van de nieuwe berichten uit spam. Daar wordt dit forum ook niet aantrekkelijk door.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.912
    Homepage:
    Spam direct weghalen is de enige remedie in dit geval, aangezien een "ballottage" in de vorm van vooraf registreren en beoordelen bij dit forum het actieve deelnemersveld nóg kleiner zal maken dan het al is.
    Softwarematig zijn er wel trucs om automatische spam te filteren, maar aan "humans" die handmatig fora volspammen is moeilijk iets anders te doen dan verwijderen en bannen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    @Bert,

    als je het forum met een beetje regelmaat bezoekt, zul je gemerkt hebben dat ik regelmatig hele hordes berichten inclusief eigenaars daarvan, verwijder. Dat kan ik niet dagelijks doen, maar wees gerust, ik houd het bij!

    Frits
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Frits,

    de Spam begint echt irritant te worden. Is het mogelijk dat je de registratie van deze nieuwe leden moeilijker maakt door bv verplicht een reactie te laten sturen op een welkomstmail? Dan weet je of je met een Nederlandse strijker te maken hebt.

    leden als "short sale 7" en "Advertising in New York z" en "Cisco C" en "Traxxas Revo" moet je eigenlijk bij registratie al afvangen.

    Groeten Geert
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Misschien kun je een aantal mensen die je persoonlijk kent of vertrouwt de rechten geven om dat soort berichten te wissen. Je hoeft hat dan niet alleen op te ruimenen als dat actieve leden zijn dan is de boel `s morgens al schoon geveegd voordat de rest online komt.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.912
    Homepage:
    Je weert dit soort flauwekul via een formulier met een voor mensen onzichtbaar veld, zoals bijvoorbeeld "mobiele telefoon" dat robots braaf invullen en zich dan onmiddellijk diskwalificeren en vervolgens uit de registratie worden gegooid.
    Maar waarschijnlijk houdt het vanzelf ook weer op.
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    CAPTCHA zo moeilijk is dat niet?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Maar om te begrijpen wat hiermee bedoeld wordt, vind ik wél moeilijk! ;)
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.912
    Homepage:
    Even Googelen Frits! ;)

    Jouw website-boer weet het vast wel!
     
  10. DriesK

    DriesK

    Lid geworden:
    1 mei 2012
    Berichten:
    2
    PunBB, de software achter dit forum, heeft een CAPTCHA-extensie (pun_antispam). Gewoon even (laten) installeren.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    @Willeke,

    ik ga dit idee bekijken zodra ik weer op mijn thuisbasis zit. Ik weet ook zo niet of alleen het recht van verwijderen toegekend kan worden of dat er meteen een soort moderator-recht ontstaat.
    Het wordt uiteraard anders wanneer er software is die de 'spambots' zoals die nu regelmatig op dit forum verschijnen, verhindert. Elders zag ik dat zoiets mogelijk zou moeten zijn. Maar hoe het ook zij: bedankt voor het meedenken en het aandragen van een mogelijke oplossing! :)
     
  12. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Frits, je kunt het zo maken dat een nieuw lid eerst door jou goedgekeurd moet worden voordat het mee kan schrijven op het forum.
    Dan kun je van te voren het ip-adres controleren en als blijkt dat het een deelnemer uit een ver land met een andere spreektaal is, dan laat je die niet toe en ban je die meteen op dit forum.
    Zo wordt dat op meer fora gedaan hoor.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Ik heb te weinig kennis van programmatuur om dit voorstel gestalte te geven.
    Ik heb iemand die daar wat aan zou kunnen doen, maar wat nu binnenkomt aan spam, is allemaal gegenereerd per computer, daar komt geen mens aan te pas. Ik heb hele hordes IP-adressen als ontoelaatbaar opgegeven. Er wordt steeds een nieuw nog niet verbannen IP-adres gebruikt. Er is geen beginnen aan. Ik vind het zelf ook erg vervelend en hoop dat er spoedig wat aan gedaan gaat worden.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Het is inderdaad gewoon erg vervelend. Vaak gaat het met periodes. Dus goed kans dat het over een tijdje weer minder wordt.
    Voor jou is het nog het vervelendst, wat jij moet ze weer verwijderen + berichten verwijderen (maar dat kan in 1 keer waarschijnlijk) en bannen. Wij hoeven alleen maar naar tekst te kijken die er niet hoort. Ik lees het nl. niet eens omdat het niks met strijkinstrumenten te maken heeft.
    Misschien kan diegene die je ermee helpt eens kijken wat je eraan kan doen om die spambots of wat het ook zijn, hun mond/computer stil te laten houden?
    (want dit forum is volgens mij geen phpbb-forum en werkt misschien net iets anders)
     

Deel Deze Pagina