Spandex op de cello strijkstok?

Discussie in 'Cello' gestart door mammagaai, 21 aug 2010.

  1. mammagaai

    mammagaai

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    1
    Ik bestelde uit nieuwsgierigheid via internet (GEMM) voor 6 dollar een 4/4 cello strijkstok van de reeds ter ziele gegane firma Boosey & Hawkes. Het gaat om een strijkstok die toen werd geleverd bij de cello Golden Stradivarius. Strijkstok en cello werden voor zover ik op internet heb kunnen vinden in Hongarije geproduceerd tussen 1950 en 1972 en door Boosey & Hawkes geïmporteerd.

    De strijkstok maakte mij nieuwsgierig omdat er een folder bij zou zitten met een doe-het-zelf hoofdstuk voor het opnieuw bespannen van de stok. Er zit namelijk Spandex op en dit leveren ze erbij voor jarenlang onbezorgd speelplezier.

    Alles is nu nog per post onderweg vanuit Amerika (ongelovelijk voor 6 dollar) en ik ben zeer benieuwd naar het item. Heeft iemand ervaring met deze Spandex methode en wordt deze nog wel eens toegepast? Voor- nadelen ?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Welkom op dit forum aan iemand met een bijzondere gebruikersnaam. ;)

    Ik heb nog niet eerder gehoord van Spandex. Geen idee wat het is, ook op het web kom ik daar niet achter. Het enige wat ik krijg als resultaat is een soort weefsel van kunststof, maar wat precies de samenstelling is weet ik niet.
    Nu kan men natuurlijk ook nylon op een strijkstok zetten of een nóg slijtvaster kunststofproduct zoals draden van polyurethaan, in beide gevallen zal het na stevig harsen wel dienst kunnen doen om de snaren in trilling te brengen. Ik denk dat het paardenhaar een historische achtergrond heeft, omdat in de begintijd van de viool nog geen kunststoffen ter beschikking stonden.
    Ik zie niet in waarom een strijkstok opnieuw beharen met Spandex veel gemakkelijker zou zijn dan met paardenhaar. Misschien dat iemand anders een antwoord heeft?

    Frits
     

Deel Deze Pagina