Spanning stapel

Hoe vast mag een stapel zitten voor een goede klank? Hoe bepaal je dan de gepaste lengte van de stapel? Stapels zitten blijkbaar te vast om loskomen door transport te vermijden...

Een stapel moet dusdanig strak staan dat hij zonder opgespannen snaren overal exact aansluit op de bladen en juist blijft staan. Dat is moeilijk te beschrijven hoe vast dat dan moet zijn. Het principe is dat de stapel de bladen niet omhoog moet drukken maar ook niet dusdanig los dat bij het verwisselen van snaren de stapel omvalt. De juiste lengte wordt bepaald -zoals eerder gezegd- zonder opgespannen snaren (en dus ook zonder kam). Begonnen wordt met een globaal bepaalde lengte. Waar de stapel in eerste instantie moet staan kan worden aangegeven door een stukje sticker aan re brengen op het bovenblad met daarop gemarkeerd waar de stapel moet staan aan de hand van de positie van de kam. Neem 4mm afstand aan tot waar de stapel begint. Aantekenen op de sticker. Opgemerkt zij dat er zo weinig mogelijk plakoppervlakte contact moet maken met de lak van het bovenblad. Het wil wel eens gebeuren dat bij het verwijderen van een sticker die volledig is vastgeplakt, de lak wordt losgetrokken bij het verwijderen. Dus het 'releasepaper' alleen aan de randen van de sticker verwijderen!
De stapel wordt dan ingebracht en bekeken wordt of die recht staat en overal goed past. De stapel moet in het begin te lang zijn. Door steeds wat materiaal te verwijderen komt de stapel dichter naar het f-gat. Wanneer die bijna de juiste positie bereikt, met een spiegeltje door het f-gat en door het gat van de eindpin, zorgvuldig bekijken of de stapel goed staat. Niet opgeven als het nog nét niet past! Een stapel past of past niet!
Ik zie wel eens YT-filmpjes waarbij een nieuwe stapel geplaatst wordt met kam en snaren er nog op. Dat kan niet. Gaat nooit goed passen. Er wordt dan ook geen spiegeltje gebruikt. Dit zijn zeer misleiden filmpjes die prutswerk tonen!
En dan staat de stapel. Kam, staartstuk en snaren er weer opgespannen en dan kan er gespeeld worden. Dan begint het kritisch luisteren wat er eventueel nog mankeert aan de klank. De stapel staat mogelijk nog niet optimaal. Het kan dusdanig ernstig zijn dat er een correctie aan de stapelpositie moet worden aangebracht. Een fractie van een mm kan al afdoende zijn. Maar dat betekent wel dat het hele proces opnieuw begint. Want een verplaatsing heeft tot gevolg dat de ronding niet meer aansluit. Kan zelfs leiden tot het snijden van een nieuwe stapel. Dat gaat dan wat sneller omdat de juiste lengte goed bepaald kan worden. Maar niet opgeven. Kritisch blijven.

Instrumenten die uit China worden verzonden hebben meestal een stapel die er veel te vast wordt ingehamerd. Dat is bewust zo gedaan want met de te dikke bovenbladen loop je nauwelijks kans dat het blad gaat scheuren en de stapel zal meestal blijven zitten. Wat zoiets doet met het bovenblad is te zien in onderstaande afbeelding van de binnenkant van het bovenblad:

Stapelschade.jpg

Laatst bewerkt:
Met een goed oog is dat plakband helemaal nergens voor nodig! Ik heb het nog nooit gebruikt. Het valt denk ik onder die zogenaamde handigheden die beginners nog wel eens toepassen: later komen ze er (hopelijk) achter dat het zonder die truc minder werk is en sneller gaat.

Je gaat je gang maar met je goede oog. Ik heb met mijn bijna 40jaar ervaring voldoende geleerd en geef dat graag door. Heeft niets te maken met een truc.

Terug
Naar boven