Spelen in een orkest

Discussie in 'Viool' gestart door Stev, 3 nov 2012.

  1. Stev

    Stev

    Lid geworden:
    3 nov 2012
    Berichten:
    7
    Dag allemaal,

    Ik speel nu bijna een jaar viool en het is aardig vooruit gegaan. Een van mijn uiteindelijke doelen is om in een orkest te spelen (vooral voor het samen muziek maken). Ik vroeg me daarom af wat je ongeveer moet kunnen om in een orkest te spelen (2 de viool), dan weet ik waar ik naar toe moet werken.

    Dank
     
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    dat hangt van het orkest af ( de level van het orkest en je spel level).

    -- bij tweede viool zijn de noten meestal wat lager.
    -- bij eerste viool dan speel je meestal ook in hogere posities.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    2e viool heeft ook positiespel!

    Ik zou eerst eens kijken naar je intonatie, als die niet helemaal perfect is dan laten ze je niet toe!
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    ja dat klopt dat heeft 2de viool ook. maar het hangt ook van het orkest af, eigenlijk.

    @Stev: je kunt beter eerst je docent vragen. zij/hij weet beter dan iedereen hier, sinds we niet weten hoe je speelt. Het wordt wel een schrik als je bijvoorbeeld meteen Vivaldi concerto krijgt. of Bruch. Maar here are few things: intonatie, accuratesse, dynamiek
     
  5. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Je legt de lat wel hoog Chris.... ik heb in al heel wat amateur-orkesten gespeeld, waaronder meerdere met een heel redelijk tot goed niveau, maar een strijker met een 'perfecte intonatie' kom je daarin niet gauw tegen.

    Ik denk dat je meer bedoelt dat de intonatie van een laten we zeggen aanvaardbaar niveau zou dienen te zijn, wil je in een béétje amateur-orkest met plezier mee kunnen doen.

    En Stev; het hangt helemaal van het niveau van orkest af; er zijn er daar kan praktisch iedereen aanschuiven, bij andere wordt gekeken hoe het gaat in de loop van een aantal repetities, bij weer andere doen ze aan audities.

    In het algemeen is het natuurlijk handig, zeker ook voor je eigen plezier, dat je een zekere technische bagage hebt, wanneer je in een orkest gaat spelen. Minstens zo belangrijk is, dat je flexibel bent, alert kunt reageren, en, heel belangrijk; dat je op een dirigent en groepsaanvoerder kunt spelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik ben van mening dat iemand die nog geen jaar viool speelt, nog niet toe is om deel te nemen aan orkestspel. Dat is voor Stev zelf niet leuk, maar ook voor de andere orkestleden niet.
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Steve.

    Ik speel zelf al bijna 2 jaar viool. En ik speel in een buurtorkest de grote trom en een paar nummers op de viool. Alle leden van het buurt orkest zitten bij de fanfare en spelen gemiddeld al 20 jaar, dus mensen met veel ervaring. In het begin moest ik heel erg wennen aan de snelheid van de muziek en de groep. En hoe moeilijk het was om hun bladmuziek die welliswaar in de G sleutel staat geschreven toe te passen op mijn viool. Ik hoor er eigenlijk niet thuis met mijn viool. Maar ik speel dan ook alleen maar met de dwarsfluittisten en de accordionniste. de andere blazers overstemmen mijn viool dus dat klinkt naar niks.

    Mijn wens is in de toekomst ook bij een echt strijkersorkest te gaan in Eindhoven. maar ik heb er minmaal 4 A 5 jaar voor uitgetrokken in gedachten om eerst tot de 3e positie te komen en beheersen. En dan pas als 2e viool bij een laagdrempelig strijkersorkest te gaan. Nu probeer ik het maar even in het buurtorkest. Alhoewel ik soms het gevoel heb om hun op te houden tijdens de repetitie. maar dan strijk ik gewoon wat ik kan en zacht. zodat de rest gewoon door kan gaan zonder dat ik hen hinder. Maar voor mij zit het er nog niet in om bij een echt strijkorkest te gaan.
     
    zapling vindt dit leuk.
  8. Stev

    Stev

    Lid geworden:
    3 nov 2012
    Berichten:
    7
    Hoi hoi,

    Dank voor jullie reacties.

    @ Chrish, ik snap dat de intonatie goed moet zijn, daar moet ik ook zeker nog hard aan werken!

    @ Vanezcha, dank voor de tips, ook mijn dynamiek moet wat strakker, en ik zal het er ook eens met mijn viooldocent over hebben.

    @ Carl en Dreamingdragon, goed om te weten dat de lat niet altijd heel hoog ligt, ik wil zelf eerst nog beter worden voor ik er aan begin, maar het is fijn om te weten dat je in sommige orkesten gewoon kan instromen en dat je er in kan 'groeien'

    @ Frits, Ik snap inderdaad wel dat het op dit moment nog niet handig is voor mij om in een orkest te spelen, maar het was dan ook niet mijn vraag in de post of het nu al kon, maar vooral wat je moet leren voor je mee zou kunnen spelen.

    tot nu toe heb ik
    - intonatie
    - dynamiek
    - flexibiliteit
    - spelen op dirigent

    zijn er nog andere aanvullingen? moet je bijvoorbeeld alle posities goed kunnen spelen, of zijn de eerste en derde vooral van belang? hoe zit het met vibrato en andere technieken?

    alle (constructieve) tips zijn welkom

    groetjes

    Stef
     
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Steve.

    Ik denk dat de positie 1 tm 3 uiteindelijk wel bepalend is ivm de grepen op de viool en of het mooier klinkt om in een stuk even in de 1e, 2e,3e positie te spelen.
    vooral als je op de E snaar terecht komt moet je vaak in bepaalde stukken naar positie 2 of 3.
    het zijn allemaal basis elementen die door de viollist begrepen en gehanteerd worden om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken. ik moet v mijn docente eerst het bladmuziek ontleden en bestuderen waar ik bv de 4e vinger speel ipv een open snaar. of dat het met een opstreek begint of juist af etc. met vibrato ga ik volgende jaar aan de slag. Ik pas het zo nu en dan toe bij een noot die 2 of meer tellen duurt, maar das puur op gevoel.

    gr D
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Nog vergeten: maat gevoel. Speel je perfect in de maat? Zou lullig zijn als je als enigste te vroeg begint of te lang doorspeelt of nog erger tijdens de maat het ritme kwijt raakt...
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja in dat geval kan ik mijn antwoord op de vraag: "wat je ongeveer moet kunnen om in een orkest mee te spelen (2 de viool)", heel kort samenvatten: vioolspelen!!
     
  12. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het niveau van het orkest. Als ik naar de orkesten in Eindhoven kijk dan moet je bij het PSO auditie doen en dat ligt op een behoorlijk hoog niveau (D-niveau muziekschool?) Het Eindhovens Symphony-orkest hanteert ook een auditie van behoorlijk hoog niveau (C-niveau gok ik) maar in de regio zijn er ook andere orkesten die een lagere instroom hebben. Positie 1 tot en met 3 (zuiver en in de maat), vibrato en spiccato.
     
  13. Joyce Carnal

    Joyce Carnal Joyce Carnal

    Lid geworden:
    12 nov 2012
    Berichten:
    1
    Ik zit zelf ook een beetje in dubio over een orkest.
    Ik speel nu 1 jaar viool, maar heb daarentegen ook al 10 jaar pianoles gehad (klassiek).
    Mozart is helemaal mijn ding, maar tegenwoordig op de viool komen ook Mazas e.d. op mijn pad.
    Graag zou ik eens naar een orkest toe willen gaan om eens in gesprek te gaan en te proberen. Nu weet ik alleen niet welk orkest ik naartoe kan en wat een beetje normale prijzen zijn om lid te worden.
    Ik kan redelijk spelen, maar mijn intonatie is iets minder strak als ik positie speel. De vibrato begint al aardig te komen.
    Ik woon in Drenthe, dus hopelijk kan ik in zwolle/groningen/assen/emmen spelen.
    heeft iemand een orkest naam waarvan je denkt dat deze geschikt is voor mij?

    alvast dank!
     
  14. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Nou, er is wel beginnerorkest in emmen, maar het is geen orkest met strijkinstrumenten helaas [de leden spelen blaasinstrumenten]. Maar als ik je was, zou ik toch even contact opnemen met deze volgende orkesten:

    - http://www.symfonieorkest-scaramouche.nl/het_orkest.htm
    - http://www.deraa.nl/Orkest/Algemeen.html
    - http://drentssymfonieorkest.nl/
    - http://www.divertimento-drenthe.nl/

    deze orkesten zijn in regio Drenthe. Van wat ik heb gelezen, Divertimento (laatste link) accepteert mensen die weinig orkestervaring hebben en zich willen ontplooien als orkestlid.
     
  15. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Kijk ´s of de orkesten open repetities hebben, dan kun je vrijblijvend kennismaken. Zo ben ik er ook begonnen.
    Orkesten zijn vaak wel blij met violisten, kijk maar eens in de ´vacatures´.....
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Orkesten hebben behoefte aan goede violisten! Daar is inderdaad schaarste aan.
     
  17. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Oeps.....
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    @Marjet:
    mijn bewering komt misschien wat cru over, maar ik bedoel te zeggen, dat iemand die nog geen jaar viool speelt nog niet in een symfonieorkest thuis hoort. Dat is geen aanwinst en daar heeft het orkest niets aan.
     
  19. Circe

    Circe

    Lid geworden:
    13 aug 2012
    Berichten:
    8
    Volgens de meneer waar ik mijn viool gehaald hebt waren er mensen die na twee jaar al in een orkest speelden, maar dat waren dan ook wel de uitzonderingen. Persoonlijk ga ik er niet van uit dat dat mij gaat lukken, maar tot nu toe gaat het me niet slecht af. Ik denk dat je instelling toch in de trant van "we zien wel" moet zijn; leuk als het zo snel lukt, maar ik hang er zelf geen tijdspad aan.
     
  20. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Nog even over spelen in een orkest,

    Hoe wordt je daar op voorbereid?
    Is het normaal dat je 'op de gok' naar een (amateur-)orkest stapt en al doende er in groeit?
    Of krijg je op vioolles specifiek orkestlessen na -tig jaar?

    Of krijg je alleen op een conservatorium orkestlessen en moet je als amateur het maar zelf uitvinden?
     

Deel Deze Pagina