Spelen jullie nog meer instrumenten?

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 21 jan 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ben benieuwd wie er hier nog meer meerdere instrumenten kan spelen.

    Ik speel dus viool en ook wat piano. Piano heb ik geen les gehad, maar speel op het niveau van Schumann's Kinderszenen.

    Viool een stuk beter en binnenkort beginnen met cello.:)
     
  2. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi jis77,

    Ik speel viool en ben na de herfstvakantie van vorig jaar begonnen met cello.
    Kwestie van knopje omdraaien in je hoofd en niet teveel vergelijkingen tussen de instrumenten te zoeken onderling.
    Een hele opgave om geen viool te spelen zoals een cellist dat zou doen en omgekeerd. Maar het lukt aardig want de rechterhand is uiteraard een stijkstok gewend.
    Het lezen in de andere sleutel vormt geen probleem, alleen soms als ik moe ben dan durf ik wel eens een do in de fa-sleutel spelen als la maar dat hoor je wel dat er iets niet klopt.
    Ik wens je veel succes met de nieuwe uitdaging! Dat gaat wel lukken.
    Wat verwacht je ervan trouwens? Wat stel je je ervan voor?
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik speel piano, kom een heel eind met blokfluit, wat gitaar en ik heb twee verschillende kemences waarop ik nog een heel stuk verder hoop te komen!

    En natuurlijk cello!
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Als kind heb ik orgelles gehad maar dankzij een vreselijke lerares is dat niets geworden. Daarna nog een blauwe maandag gitaar gespeeld. Op mijn 16de met sopraansaxofoon begonnen (eigenlijk omdat de klank op een hobo leek maar ik wist niet wat een hobo was) en meteen heel fanatiek. Na 3 jaar ben ik aan de vooropleiding van het conservatorium begonnen (en aangenomen bij het nationaal jeugd fanfare orkest) en een jaar later aan de daadwerkelijke conservatoriumopleiding begonnen (klassiek). Voor het conservatorium moest ik overstappen op een alt, wat nooit echt mijn instrument is geweest. Heb er ook nog een jaartje harfa-directie als 2e hoofdvak bij gestudeerd. Na een paar jaar conservatorium ben ik gestopt maar ben nog jaren erg actief geweest in de harmonie-fanfarewereld en in een semiprofessioneel kwartet gespeeld. Wel nog een diploma assistent-dirigent gehaald. Door omstandigheden ben ik vrij abrupt helemaal gestopt met spelen. Ik heb mijn instrumenten uiteindelijk verkocht nadat ze al 10 jaar vrijwel niet gebruikt waren en toen ben ik met cello begonnen, 2 jaar geleden. En ik vind het veel mooier dan saxofoon!
    Een sax is een transponerend instrument en leest altijd in de vioolsleutel. De bassleutel was even wennen, maar gaat steeds beter al lees ik nog steeds niet zo vlot als in de vioolsleutel. Een cello is toch een stuk lastiger dan een saxofoon! Ik ben in ieder geval blij met mijn muzikale ondergrond, die helpt me enorm, en vraag me werkelijk af, hoe mensen het leren als ze helemaal nog geen muziek-ervaring hebben. Knap hoor!
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ah leuk. Dan ga ik je vast nog tegen komen in vragen en uitdagingen ;)

    Ik verwacht dat ik aardig snel redelijk kan spelen :cool: wel moeite zal hebben met de andere sleutel :D en dat ik lekker veel nieuwe ervaringen opdoe in de omgeving waar de cello me heenbrengt :)

    Mn grootste uitdaging is geduld :oops:.....:p
     
    Solange vindt dit leuk.
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Das ook aardig wat! Wat is een kemence?
    Kan t wel opzoeken maar leuker om te vragen ;)
     
  7. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Fijn dat je nu weer speelt ;)

    Ja ik voelde dat enkele weken geleden ook heel sterk. Toen dacht ik je zal maar na je 30e ofzo bij 0 moeten beginnen:eek::eek::eek:
    Ik ben echt ondergedompeld in de muziek vroeger en dat helpt enorm. Alhoewel het ook tegenwerkt omdat ik mezelf weinig tijd gun om te leren:(
    Ik leer overigens liever nu nog een andere sleutel lezen dan over 20 jaar. Tuurlijk kan het dan ook nog maar dan wordt het echt wel moeilijker.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Turkse strijkinstrumenten, nu ja, eigenlijk is één model daarvan weer eerder Grieks, maar geografisch ligt dat allemaal wel in de buurt.
    Ze zijn te zien op het forum op meerdere plekken.
    Eerst toonde Tobias ze: Mijn kemences
    Daarna staan ze onder : mijn aanwinsten (en dan is hier het 'mijn' overgegaan naar mij, omdat ik ze van Tobias heb gekregen. )Mijn dankbaarheid is groot!:):):)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2016
    JanHut, vanezcha, jis77 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Op dit moment is het alleen en helemaal Viool <3

    Maar eerder heb ik andere instrumenten gespeeld. Noodgedwongen blokfluit (met dank aan de Sint) een poosje piano en die blauwe maandag gitaar heb ik ook achter de rug. Voor de broodnodig lol heb ik mezelf ook Ney leren spelen. Dat is een Turkse fluit. Was namelijk heel moeilijk om op te spelen, zei men. Dat moet je tegen mij zeggen........ Grijns........ Ben nog in Turkije geweest waar een Ney-bouwer speciaal voor mij een fluit had gemaakt, was wel een leuk avontuur. Maar toen ik die eenmaal wist te bespelen was de liefde weer over. Ben toch echt een strijker...
    Dus als iemand nog iemand weet voor een mooie echte Ney... Ik heb er twee, wil wel dat ze op een goeie plek komen. Eén van de twee is een heel oude, antieke, maar die mist helaas wel het mondstuk. De ander is die voor mij is gemaakt. Afstanden tussen de vingers zijn ietwat kleiner en hij is linkshandig (omdat ik al blokfluit speelde, was dat makkelijker...)

    Alles haalt het lang niet bij de Viool...... (Frits, waar zijn de verliefde smilies????)
     
    Solange vindt dit leuk.
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Marcelita, wij kunnen een best leuk Oosters bandje oprichten samen, bedenk ik me nu :)
     
    Solange vindt dit leuk.
  11. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    Als kind heb ik orgel les gehad, viool ook een tijdje met mijn oom die leraar is, speelde ook gitaar, blokfluit ja zeker (iedereen in mijn klas moest het hebben want muziekles stond in het studie rooster), angklung, gamelan en een tijdje (harp)ukulele toen een vriend van mij dat rare ding elke dag had meegebracht naar onze basecamp. Maar uiteindelijk toch gekozen om weer viool te gaan oppakken omdat al die andere instrumenten te makkelijk en te goedkoop zijn voor mij. Grapje! Nee, omdat ik alleen viool leuker vind.

    Mooie foto marcelita! Heb je cello gekozen omdat cello groter is dan viool? :p hoe speel je kemence? Ben wel benieuwd met je speel van kemence :)
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Leuk om te lezen wat jullie ook nog meer spelen!

    Ik ben begonnen met blokfluit op de lagere school - en speel nog wel basblokfluit, vooral omdat ik Laurens Tan onwijs mooie dingen daarop kan..

    Heb op de middelbare school een 12 snarige gitaar gekocht terwijl ik eigenlijk aan het rondkijken was voor een mandoline, onder invloed van de mandolineconcerten van Vivaldi, maar vond Leo Kottke bij nader inzien ook wel mooi... en kwam er achter dat klassiek gitaar nog leuker was, en heb toen 6 jaar les gevolgd... en een tijd electrische gitaar erbij gedaan...

    In het basisjaar van de kunstacademie op schoolreis een luit gekocht in Londen, en na één les begrepen dat je er eigenlijk geen nagels voor mocht hebben aan de rechterhand.... jammer, want ik speelde ook gitaar (nog steeds trouwens...)
    Geleidelijk allerlei experimentele dingen op de gitaren, snaren prepareren, geluidseffecten met en zonder pedalen... en ook strijken, en toen voor heel weinig geld een 3/4 cello gekocht, want zonder fretten kon er natuurlijk nog meer en de snaarlengte bleef ongeveer gelijk...

    Op de universiteit kreeg ik in de gaten gekregen dat je met lessen op een cello een stuk verder en sneller verder komt, steeds verliefder op de cello geraakt. Maar ondertussen nog allerlei uitstapjes gemaakt naar andere instrumenten... trombone, c-melody saxofoon , zelf nieuwe instrumenten bedacht en gebouwd, zoals de filterzakhouderkalimba, fietswielharp en wilgentakboog ... (en dat zijn dan nog alleen de instrumenten waarmee ik opgetreden heb... de albertklarinet, F-hoorn, guitarra de fado, piano en de triangel tellen daarom niet mee...) m'n 1o.000 uur heb ik wel volgemaakt...

    Toch na een tijd m'n meeste instrumenten weggedaan, en me op de cello gericht, meer lessen en zomercursussen gevolgd, een electrische cello erbij gekocht en wat effectpedalen. Uiteindelijk geeft me de cello het meeste voldoening, en het beste rendement op m´n inspanningen - zo hebben m´n (Engelse) vrouw en ik elkaar leren kennen, ze speelt altviool, "and we make beautiful music together... "
     
    Muzirene en vanezcha vinden dit leuk.
  13. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    Vorige week heb ik een enigszins in puin gelegen luit-gitaar nieuw leven ingeblazen door scheuren te repareren en helemaal schoon te maken. Met nieuwe snaren er op klinkt hij nu best goed. Naast viool speel ik altviool, cello, gitaar, piano en orgel.
    Op dit moment bouw ik nieuwe strijkinstrumenten, waaronder een tenorviool, waar ik afgelopen zomer een concertje op gegeven heb.:)
     
    Muzirene, Marcelita en vanezcha vinden dit leuk.
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dan moet je wel een Ney zelf houden, anders wordt dat wel lastig.
    Voorlopig moet ik nog heel hard oefenen op die kemences naast al het andere dat ik zo graag wil.
    Dus even geduld met mij alsjeblieft;)
    Maar qua bladmuziek heb ik hier wel het nodige liggen, dat zal het probleem niet zijn. En anders staat er ook nog wel het één en ander op internet dat er zó vanaf te plukken is. Dus nu eerst maar eens vaardiger worden op de instrumenten!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Cello heb ik gekozen vanwege die prachtige klank en ook omdat je in de hoge posities in het bereik van (alt) viool komt (natuurlijk niet het gehele, maar toch wel wat van de viool);en ik heb met cello ook een deeltje van de contrabas.
    Wat een hele eye-opener voor mij is, dat zijn de baspartijen, het bassen dus. En zelf baspartijen bedenken voor stukjes waar we alleen de noten in de g-sleutel van hebben. Ik ben heel anders naar muziek gaan luisteren en het verrijkt mij enorm!
    Natuurlijk speelde ik op de piano met de linkerhand baspartijen en hoorde ik hoe dat samenklonk, hoe de partijen inelkaar vielen. Maar toch...met de cello gaat dat nog veel intenser en dat had ik niet gedacht.
    Als je de pathetique van Beethoven speelt, heb je daar een donkere baspartij op de piano bij en denk je dat je daar heel intens mee bezig bent, maar als je met een cello helemaal vol voor de bas gaat in een ensemble, is dat toch een heel nieuwe beleving! In mijn beleving dus nog stukken intenser!:)

    En hoe kemence klinkt...ik zal nog wat plaatsen in het topic eXotische strijkinstrumenten.
    De ene kemence bespeel je door je nagel tegen de snaar aan de zijkant op de goede plek te zetten ivm intonatie, dat is dus bij die wat bollere. Ik ga zelf nog niet voorspelen, want daar doe ik hier niemand plezier mee. Het moment zou zomaar een keer komen dat ik wel durf, maar nu dus niet.

    De langwerpige kemence is geschikt voor het strijken van accoorden en dat doet men dan ook.

    Het strijken doet men met zo'n boogvormige strijkstok, maar ook wel met gewone en barokstrijkstokken. Ik heb geen strijkstokken erbij gekregen, omdat Tobias die stokken onmogelijk vond toen hij het zelf probeerde en ze toen maar een andere functie heeft gegeven, zoals plantenstut in de plantenbak.:D
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2016
    Cellolina en vanezcha vinden dit leuk.
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En dan geef je ook nog les? Lukt het jou dan wel dagen van 48 uur te maken?
     
    dick de graaff vindt dit leuk.
  17. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271

    Wat ook leuk is voor cello: Beethoven Ruins of Athens! :D

    Trouwens, mijn reactie was niet serieus bedoeld, hoor :D
     
  18. dick de graaff

    dick de graaff

    Lid geworden:
    13 feb 2009
    Berichten:
    128
    meestal wel, het creatieve proces gaat ook in de nacht door:rolleyes:
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Als kind heb ik een aantal jaren klarinet gespeeld en daarmee ook in een fanfare gespeeld, maar eigenlijk vond ik het niet boeiend.:(
    Alleen het samen muziek maken vond ik leuk.
    Daarna overgegaan op gitaar en blokfluit en heb nog lange tijd met veel plezier de tamboerijn en schellenring ter hande genomen in een muziek groep.:)
    Daarna een blauwe maandag het harmonium en de saxofoon geprobeerd.:confused:
    En ik heb jaren in een koor gezongen.
    En na jaren geen muziek te hebben gemaakt heb ik eindelijk mijn droom instrument gevonden in de cello :rolleyes:
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zelfs met de nachten erbij kom ik nog niet aan 48 uur:oops::(;)
    Inderdaad, 's nachts worden veel creatieve processen mooi in het hoofd gestroomlijnd!
     

Deel Deze Pagina