Spelen jullie nog meer instrumenten?

Discussie in 'Overig' gestart door jis77, 21 jan 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Nee, dan vast niet. Een van de kinderen is jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden, er gaan wat slaapkamers herverdeeld worden en moeten dan ook meteen maar geschilderd worden en er liggen dan vast ook nog wat toetsen om na te kijken omdat de week voor de vakantie toetsweek is...

    Maar daarna ga ik echt weer veel spelen! :)
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Oh zooo! Dan ben je daarna hard toe aan cello spelen om daarvan weer bij te komen!;)
     
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Zeker!

    Al weet ik soms niet meer waar ik van bij moet komen. Ik heb vrijdag op les de tweede bladzijde van tweede etude van Popper Opus 76 II gehad (blz. 5 in bijlage). Vandaag weer een tijd geoefend, doe ongeveer 3 regels per uur :confused: Ik vind het behoorlijk lastig :eek: Maar wil me natuurlijk niet laten kennen, dus ga dan toch weer een tandje harder oefenen :rolleyes:

    Dit filmpje op Youtube is er wel handig bij. Etude 2 begint op 23.35.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat is dus lekker pittig, ja, dan snap ik wel dat je je afvraagt hoe je dan nog bij kunt komen:D.
    Alhoewel....ik vindt het vaak juist heerlijk om van iets heel anders bij te komen door heel fanatiek te gaan oefenen op een lastig stuk.
     
  5. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik speel nu naast viool dus ook altviool.
    Sinds maart ben ik begonnen met klarinet. Dat is even totaal wat anders. Na lang vragen, hebben ze mij over kunnen halen om bij de muziek vereniging te komen. Maar dat kon alleen met een blaasinstrument. Ik heb als 1e de dwarsfluit geprobeerd, maar dat vond ik echt te moeilijk. Je moet steeds octaveren als je bv een A speelt in het 1e register of een A in het 2e register. Ik kreeg dat met mijn mond niet voor elkaar.

    Klarinet ging wat handiger ivm het riet. Na 10 min kon ik zo uit m'n blote bolletje 2 simpele liedjes blazen. En binnen 2 maanden het 1e lesboek al uit. Nu komen de lastigere grepen. Op een klarinet heb je En/Of grepen, dat heeft te maken hoe je een loopje neemt. Maar het is veel onthouden qua grepen betreft.

    Maar ik sla me er wel doorheen.
    Viool en altviool blijven nr 1 voor mij
     
    Nikin vindt dit leuk.
  6. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Leuk zo'n heel ander instrument erbij, ik kan me voorstellen dat het wennen is.

    De en/of-grepen op een klarinet zijn er maar bij een beperkt aantal noten. Aan het begin van het loopje zet ik soms een L of een R om te weten waar ik moet beginnen en dan volgt de rest vanzelf. Mijn zoon heeft een klarinet die zowel links als rechts een gis/dis-klep heeft, dan kun je een loopje met en/of-grepen dus altijd op twee manieren spelen.

    Ik heb de overstap een jaar geleden de andere kant uit gemaakt en vind dat je bij cello (en dat zal vast voor viool en altviool niet anders zijn) veel meer na moet denken hoe je de loopjes neemt. Pak je een noot op de g-snaar of op de d-snaar en met welke vinger en waar moet je schuiven, dat soort dingen. Maar ik vind het ook juist leuk om bij de cello mooie vingerzettingen te verzinnen.

    Vind je het niet lastig om je aandacht te verdelen met instrumenten die zoveel verschillen? Ik speel nog wel één avond per week klarinet in een orkest waar ik al speelde voordat ik met cello begon, maar ben met klarinetles gestopt omdat het me niet lukte voor allebei te oefenen en de cello voor mij ook op nr. 1 staat.
     
  7. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Over de loopjes op de viool denk ik niet zo meer bij na.
    meestal gebruik ik een open snaar tijdens het loopje. Tenzij dat er echt een 4e vinger gevraagt word, maar dan probeer ik het in positie te spelen op 1 snaar ( zover het loopje dat toelaat, anders ga ik door naar de volgende snaar)

    De klarinet daarintegen is andere koek. Ik weet niet precies hoe het ook alweer zat wat mijn klarinetdocente zei, maar het kwam erop neer dat je niet alles aan 1 kant aan kleppen mag gebruiken met 1 hand, dat je bv met de rechterhand alles doet, maar dat je dan met de linkerhand een bepaalde greep overneemt. Ik steggel nu in het 2e register, om het zuiver te kunnen spelen en het lezen boven de A in de middenbalk, en onlangs heb ik een eigen klarinet aangeschaft. Een Buffet E13
    En dan die rietjes!!, uit 1 doosje haal je met geluk 5 fatsoenlijke rieten, de rest is een beetje La La La
    daar heb je op de viool geen last van. ook het schoonmaken en uitelkaar halen van de klarinet na de repetitie is soms lastig. zeker wanneer mijn tonnetje niet eraf wil. Ben al een keer teruggeweest om deze wat ruimer te laten maken

    Ik moest even wennen bij de muziekvereniging aan de klank, alles gaat veel harder, en het muziek genre is veel hoempapa. ik zit nog in het opleidingsorkestje met simpele noten, dus dat verveeld al snel, nu hebben ze mij gevraagt om bij het hofkapel te komen, kan ik daar lekker verder toeteren naast het opleidingsorkestje.
    Ik had al snel door dat ik dezelfde partij speelde als de dwarsfluittisten, dus kan ik daar lekker aan gaan hangen.

    Verder vindt ik het niet moeilijk om de altviool te scheiden van de klarinet. Mede omdat het een totaal ander muziek instrument is, en ik de grepen aan de notenbalk koppel aan de klarinet. dus bijvoorbeeld een G is gewoon blazen zonder een vingerzettingen. ik vind het wel moeilijk om van register 1 naar 2 te gaan met een vloeiende beweging
    Bijvoorbeeld van A naar B met de duodicime klep. we kleppen wat af op de klarinet :)
     
    Nikin vindt dit leuk.
  8. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb geleerd dat je moet afwisselen, dus in een loopje de hele tijd links-rechts-links-reschts-..., of andersom, voor zover mogelijk uiteraard. Je kunt dan namelijk sneller spelen dan wanneer je dezelfde pink moet verplaatsen, eigenlijk vergelijkbaar met strijken, daar speel je meestal ook liever 1-3-4 dan dat je schuivend 1-1-1 doet.

    Wat kan helpen is om bij de g-a-bes de vingers van de rechterhand neer te leggen, je toon wordt dan voller en de overgang naar het 2e register makkelijker.

    Dat is een mooie! Ik speel op een Noblet Artist, mijn zoon op een Buffet Prestige (beetje overdreven voor een jongetje van 12, maar we konden tweedehandse een hele mooie tegen een redelijke prijs overnemen en dan heeft hij een veel mooiere dan wanneer we voor dat geld een nieuwe hadden gekocht, en hij speelt ook wel veel).

    Dat is wel zo, maar klarinettisten geven de schuld van alles wat mis gaat ook graag aan hun rietje ;) Wat gebruik je voor een riet? Ik vind Van Doren V12-rieten wel prettig. Het helpt ook als je voor het eerste gebruik een tijd in een glas water zet en daarna er flink hard mee toeteren, zodat hij lekker soepel wordt. Misschien is dit wel te vergelijken met het gebruik van een tonerite op een strijkinstrument.

    Herkenbaar, al spelen wij ook best mooie stukken zoals de Moldau van Smetana, maar ik mis de strijkers toch. Afgelopen week zei de dirigent van het harmonieorkest waar ik speel dat ik daar ook wel cello mag gaan spelen, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Het is niet zo handig met vervoer omdat ik daar met de fiets heen moet en ik nu een cello heb die ik niet aan alle weersomstandigheden bloot wil stellen. Ook vind ik het eigenlijk wel erg gezellig om naast mijn zoon bij de klarinetten te zitten en dat gaat dan ook niet meer. Maar als je klarinet wilt blijven spelen, kan dat natuurlijk ook in een symfonieorkest.

    Dat is fijn ja. Kan ik met de cello bij Preludio bij de fagotten en contrabas en de andere cellisten en bij Corrente 6 hang ik aan mijn leraar die naast mij zit. Bij Corrente 5 en het harmonieorkest wordt er meer aan mij gehangen, dus dat is wel zo eerlijk.

    Scheiden is bij mij meestal ook niet echt het probleem, het is meer het verdelen van tijd en aandacht. Wel heb ik op de cello soms nog steeds de neiging als ik een melodietje probeer te spelen, dat ik in mijn hoofd heb en waarvan ik geen bladmuziek heb, er vingers bij te plaatsen als het lager moet worden doordat ik dat in de 35 jaar die ik langer op blaasinstrumenten speel zo gewend ben. Maar als ik van blad speel, heb ik daar geen last van, dan zijn de vingers wel gekoppeld aan het beeld. Soms raak ik even in de war als er veel mollen en kruizen zijn door de verschillende sleutels. Als ik dan een ges op klarinet moet spelen, denk ik in eerste instantie even dat er een bes staat omdat een ges in de vioolsleutel er uitziet als een bes in de bassleutel en de bes meer voorkomt.

    En over de klarinet ;) Veel plezier op de klarinet, en uiteraard op viool en altviool!
     
  9. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    kun je dan als je de A speelt, met de rechterhand de vingers op de toongaten leggen? geeft dat niet een ander geluid?
    het is gewoon lastig om ineens van A naar B alle toongaten dicht te drukken en dan meteen die zijhevel tegelijkertijd in te drukken.

    Momenteel speel ik ook op de Van Doren V 12. ook wel op La Marca maar de V12 bevalt tot heden toe wel.
    Ik vergelijk het maar met de Hars die we gebruiken op de strijkstok. De ene stok speelt daardoor fijner dan de andere.


    De muziekvereniging bij ons in het dorp is erg laag drempelig, en het zijn allemaal 55 plussers die daar in spelen. De meeste komen bij ons uit de straat. In onze straat wonen 13 muzikanten die allen 2 of meerdere instrumenten bespelen. maar ze willen nu jongeren aan gaan trekken om erbij te komen.

    Enkele jaren geleden zijn we op een buurt BBQ spontaan begonnen met een buurtorkestje, daar speelde ik de grote trom, dus de buurtgenoten hebben mij weten over te halen om erbij te komen. In eerste instantie wilde ze mij aan de Bariton helpen, maar dat wilde ik niet. dus heb ik uiteindelijk na de dwarsfluit ( wat ik niet kon ) voor de Klarinet gekozen, dat trok mij meer. Dus je zult wel begrijpen dat het ook om de gezelligheid gaat. en die zal ik niet vinden in het symfonieorkest zoals bij ons in het dorp. Maar wie weet zal het toch ooit gebeuren. En aangezien ik de enige klarinettist ben, hoop ik dat er meer mensen aan zullen schuiven om klarinet te gaan spelen
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    't Lijkt wel een BlazersForum! :(
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ja, dat kan gewoon. Mijn klarinetleraar destijds vond de toon zelfs beter als je de vingers van de rechthand neerlegt. De tonen zonder vingers of met heel weinig vingers zijn lastig zuiver te krijgen en klinken vaak wat iel of hees en ze verbeteren met de vingers van de rechthand erbij, probeer maar eens. Het is net als de ringvinger of pink bij de dwarsfluit (ik weet niet meer welke, is te lang geleden en dwarsfluit lag mij ook niet).

    Snap ik, is voor mij ook het hoofdargument om bij de harmonie te blijven spelen. Ik vind het leuk om daar samen met mijn zoon te spelen, en ook met diverse leden is het gewoon gezellig en de dirigent bevalt mij erg goed, dus blijf ik er maar spelen, hoewel ik dus ook bij drie andere orkesten cello speel en de tijd om te oefenen op klarinet ontbreekt...

    Zou mooi zijn! Klarinetten zijn in een harmonieorkest wat de violen in een symfonieorkest zijn, dus slechts één is wel heel erg weinig.
     
  12. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dat zie je verkeerd, we leggen veel linken met de strijkinstrumenten, lees nog maar eens goed!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En klarinet en cello klinken ook nog eens heel mooi samen....dan hoef ik dus niet voor zo'n duet op andere fora gaan bedelen, want hier weet ik ze gelijk te vinden. Bovendien begrijpen ze ook nog eens wat ik met mijn cello doe;)
     
    jis77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina