Als je gelegenheid hebt om overdag doordeweeks te spelen zijn veel mensen niet thuis, dus dan hoort misschien niemand het, laat staan zich eraan storen. Heb je wel eens gedacht aan een silent viool? Die zijn over het algemeen toch stiller dan een akoestisch instrument met welke demper dan ook. Dit natuurlijk alleen als de demper niet voldoende dempt. Misschien is het iets om een topic te starten over vioolspelen en buren... Ik ben wat dat betreft een ervaringsdeskundige. Het verhuizen als praten niet meer mogelijk is, zoals Frits zegt, is wel erg rigoreus, aangezien verhuizen over het algemeen duizenden als niet tien duizenden euro's kost (dan denk ik met name aan de kosten koper). Bovendien kunnen je begripvolle nieuwe buren zomaar verhuizen en plaats maken voor hetzelfde probleem.
Waar woon je? Als je in de buurt van Hardenberg woont, hebben wij plek genoeg waar je kunt oefenen, zonder buren...
Bedankt voor je aanbod, maar ik kan er geen gebruik van maken. Hardenberg is net te ver reizen. Het zou mij drie uur kosten om er te komen (met ov)
Hoe gaat het inmiddels met het spelen zonder sourdine en eventuele reakties van buurtgenoten? Geluidsapparatuur op associale sterkte wordt vaak veel makkelijker getolereerd dan serieuze muziekbeoefening.
Ik heb nog geen klachten van de buren gekregen, dus ga ik er van uit dat zij óf niet thuis wasren of een gratis concert prima vonden. Ook probeer ik geregeld op zondag ochtend in een zaal van een kerk te spelen en als dat nog niet genoeg is, kan ik waarschijnlijk in een tot studio verbouwde garage van een goeie kennis spelen. Een hoop mogelijkheden dus..... Toch is het jammer dat vaak de voorkeur gegeven wordt aan keiharde popmuziek boven het concertino opus 36 van Rieding
Vanavond ging ik langs bij de vioolbouwer om een standaard voor m'n huurcello te halen omdat ik er toch niet zo tuk op ben om dat instrument op de grond te leggen wanneer ik even pauze neem. Ik heb gelijk een sourdine gekocht, vervaardigd uit rubber. Gelukkig neemt die man de tijd om een nieuweling als ik alles te tonen en uit te leggen - maar wat ik 'm niet heb gevraagd, is of het aangewezen is om die sourdine elke keer te verwijderen als ik de cello opberg? Het bevestigen en lichtjes aandrukken van de sourdine ging een beetje stroef, en dan word ik een beetje bang dat al dat geprul misschien niet goed is voor de kam... kan iemand daar advies over geven?
Als jij je gehuurde cello op een standaard zet, wordt - ie wel eerder vuil van stof en zo. Misschien loopt er wel iemand tegen aan.............. daar zou je niet aan moeten denken. Ik zou 'm toch elke keer na het spelen weer in de kist of koffer leggen, ook al lijkt dat een gedoe. Dan jouw sourdine. Die moet er gewoon elke keer op en af; zeker als je 'm weer opbergt.. anders komt de kam dóór het bovenblad.
Als je de cello in de standaard laat staan, dan is het niet nodig om de sourdine te verwijderen. Afhankelijk van de soort sourdine en hoe strak deze is, kan de kam schade oplopen door regelmatig erop en eraf zetten. Als je zeker weet dat de koffer groot genoeg is om het instrument met sourdine erop te kunnen herbergen, kun je em ook laten zitten. zeker als het instrument gewoon rustig in de koffer thuis ligt.
Wat de standaard betreft: daar staat de cello alleen op als ik even pauzeer bij het oefenen, of wanneer ik 'm opzij zet om wat te lezen/noteren. Voor en na het oefenen zit het instrument steeds in z'n hoes - mijn gitaren zitten ook altijd netjes in hun koffers opgeborgen. Is anders wel leuk om naar te kijken, maar je kan maar beter geen risico's nemen - en inderdaad, het stof stapelt al snel op. Dank voor jullie advies over de sourdine, een cellokoffer ga ik me straks halen, zal kijken hoe nauw die aansluit bij de kam en indien nodig de sourdine er afhalen. En tijdens transport neem ik aan dat je dat sowieso best doet, toch?