Spelniveau altviool bepalen

Discussie in 'Altviool' gestart door violacase, 19 aug 2009.

  1. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Hallo lezers,

    Ik speel nu zo'n 25 jaar zeer enthousiast altviool, maar helemaal in mijn uppie. (Heb wel een poosje in een amateurorkest viool gespeeld)
    In een ver verleden heb ik 1 jaar wekelijks vioolles gehad op de muziekschool en daarna 2 jaar privé. Nog weer later heb ik ongeveer 10 lessen privé altviool gehad. Dat is niet veel specifieke educatie :/
    Waar ik toch wel nieuwsgierig naar ben is hoe ik kan bepalen wat nu mijn niveau zo'n beetje is. Ik kan de cellosuites van Bach goed en mooi spelen (al zeg ik het zelf).
    Technisch (academisch) kan ik de Chaconne van Bach (let op: op de altviool) spelen. Ben op het moment bezig om het ook muzikaal en oer-zuiver te krijgen. Eer dat echt heel goed zit zijn we wel weer een jaartje verder vrees ik echter toch.

    Zit ik qua niveau nu halverwege het conservatorium? Valt er zowiezo wat van te zeggen? (Ik begrijp dat je me eerst zou moeten beluisteren, maar ga er even van uit dat ik voldoende zelf-kritisch ben)

    Bvd voor je reactie!
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Je zult begrijpen dat ik niet aan de hand van je verhaal kan bepalen wat je niveau precies is. De stukken die je noemt zeggen wel wat, maar uiteindelijk is leidend: het maakt niet uit wat je speelt, maar hoe je het speelt.

    De beste manier om erachter te komen is het aan een gediplomeerde docent te vragen, liefst eentje die op de hoogte is van de vereisten voor conservatoria of les geeft aan een conservatorium. Deze zou goed moeten kunnen inschatten hoe jouw niveau is in verhouding tot de conservatoria vereisten.
     
  3. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Hoi violacase,

    Ik weet dat de Bach suites worden gevraagd bij je toelating tot het conservatorium van Den Haag, dus als je die goed kan spelen dan heb je een redelijk goed niveau. Maar als jij zegt dat je Chaconne van Bach technisch kan spelen dan ben ik helemaal onder de indruk want dat is echt een heel moeilijk stuk.
    En dat met zo weinig les...

    Maar wil je naar het conservatorium? Hoe oud ben je als ik vragen mag?


    Matthijs
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een goede docent kan een training geven, speciaal gericht op het toelatingsexamen.
     
  5. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ Matthijs,

    Nee hoor. Ik wil niet naar het conservatorium. Ik ben al bijna 54. Laat mij de rest van mijn leven maar amateur blijven ;)
    (realiseer je dat de letterlijke betekenis van 'amateur' liefhebber is! )

    Ik ben alleen nieuwsgierig omdat ik weinig feedback heb 'vanuit mijn omgeving'.

    Trouwens. Die Chaconne heeft een aardig zijverhaaltje.
    Toen ik vorig jaar begon hem te studeren vond ik op de eerste pagina van de muziek een eigenhandig geschreven opmerking, die ik helemaal vergeten was, en die luidde:

    'Voornemen d.d. 24-01-1983: precies volgend jaar zover gevorderd zijn dat we met de Chaconne kunnen beginnen? Graag, Kees.'

    Dat is dus wél een beetje uitgelopen hè?
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Je zou de nieuwsgierigheid kunnen bevredigen door eens naar een docent te stappen 'ter beoordeling'. Het is na zo veel jaren spelen op zich wel leuk om te weten hoe ver je staat, lijkt me.
     
  7. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ NoName#2

    Een hele mooie quote van je : 'maar uiteindelijk is leidend: het maakt niet uit wat je speelt, maar hoe je het speelt'

    Helemaal mee eens. Zodoende zal het inderdaad moeilijk zijn zelf te bepalen wat je niveau is. Toch jammer. Ik ben zo nieuwsgierig. Misschien stap ik de stedelijke muziekschool eens binnen om te vragen om wat voor te spelen...
     
  8. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ NoName#2,

    Net toen jij een reactie plaatste was ik er een aan het schrijven. Twee zielen, één gedachte ;)
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Op muziekscholen voeren ze af en toe ook examens van A tot en met D (meer bekend onder blazers, maar tegenwoordig wordt het ook wel eens toegepast voor violisten en andere instrumenten). Wellicht kun je je hier laten 'inschalen'. Misschien wat toegankelijker dan een conservatorium of zo.
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik heb nog een Vademecum voor Viool en Altviool van Louis Metz liggen, waar de Chaconne van Bach op Trap IV C staat. En dat is de allerhoogste technische moeilijkheidsgraad voor viool en altviool.
    Overigens, heb je jezelf beoordeeld. Een professional moet ook van oordeel zijn, dat je die Chaconne aan kan. Maar je bent wel met recht een echte amateur ofwel liefhebber. :)
     
  11. Heleen

    Heleen

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    3
    Een beetje late reactie, maar ik zit nog niet zo lang op dit forum. Bij het zoeken naar altvioolmuziek op internet kwam ik laatst een site tegen van de havo voor muziek en dans in Rotterdam, een vooropleiding voor het conservatorium. Op de volgende website kun je lezen wat bij hen het niveau is:
    www.hmd.nl/content/muziek/downloads/altviool.pdf

    Veel succes met de studie
     

Deel Deze Pagina