Spohr 8e vioolconcert

Discussie in 'Juweeltjes in de vergetelheid' gestart door Henri Vieuxtemps, 20 jul 2009.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Het 8e vioolconcert van Louis Spohr kon worden gekozen als finalestuk bij het nationale Oskar Back concours in 2005. Uiteraard niet gehoord want de keuze kon ook vallen op de iets bekendere 2e Winieawski of de nog bekendere 1e Bruch.
    Maar het is wel op cd's te vinden en de bladmuziek stond op ISMLP :

    SPOHR, Louis 8 (1784-1859)
    Louis Spohr (1784-1859) Violinconcerto 8 opus 47 movement 1: Allegro molto (Recitative) movement 2 : Adagio-Andante


    Louis Spohr (1784-1859) Violinconcerto 8 opus 47 movement 3: Allegro moderato
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk ook dat je het niet gehoord hebt, omdat het geen podiumrepertoire meer is.
    Ofschoon ik vermoed, dat alle finalisten het wel gestudeerd hebben. Het is toch min of meer een verplicht werk in je opleiding. Ik heb het in ieder geval wel gestudeerd.

    Spohr was een tijdgenoot van Niccolò Paganini en streed met hem om de eer gezien te worden als de belangrijkste violist van die tijd. Hij genoot grote faam onder meer vanwege het organiseren van muziekfestivals. Hij was zeer veelzijdig. Behalve vioolvirtuoos, was hij musicoloog, dirigent en muziekpedagoog. Hij schreef onder meer een vioolmethode.

    Dit achtste concert is zijn bekendste vioolconcert. Hij componeerde het in 1816 nadat hij ideeën ervoor had opgedaan op een reis door Italië. Het concert heeft als bijnaam 'die Gesangszene', omdat de soloviool gecomponeerd is zoals een zanger in een opera zingt. Spohr heeft hoogst waarschijnlijk vaak de opera bezocht op zijn Italiaanse reis.

    Spohr had altijd veel succes met dit concert in Italië, waar vooral de solovioolpartij met zeer veel, vaak luidruchtig enthousiasme, werd begroet. Eigenlijk net zoals de Italianen een opera beluisteren.

    Toch is dit concert niet zo onbekend als het lijkt, want in 2006 heeft Hilary Hahn het nog op een CD gezet in combinatie met het eerste concert van Paganini. :)
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Wist ik van die cd van Hilary Hahn:
    [​IMG]

    Die 8e Spohr heb ik haar nog niet horen spelen in de concertzaal. Wel het vioolconcert van Elgar. Bij de signeersessie daarna kreeg ik op m'n Barber-cd van haar haar handtekening.
     

Deel Deze Pagina