Het is maar de vraag of de verbetering van klank is toe te schrijven aan het nieuwe ZMT-staartstuk of dat het aan de nieuwe toets ligt!! Dat heb je altijd wanneer er twee (of zelfs drie) variabelen worden aangebracht. Misschien dat zelfs de derde variabele -de nieuwe snaren- verantwoordelijk moet worden gehouden voor de verbetering. Ook kan het zijn dat twee variabelen elkaar versterken (synergie). Dit soort conclusies om het aan alleen het staartstuk toe te schrijven is uiterst dubieus.
Ik vind zo'n staartstuk foeilelijk, het haalt de symmetrie uit het vioolontwerp. Maar ja, in dezen ben ik ook een reactionair, hoor. De vioolvorm is ontstaan in de Renaissance, toen was symmetrie heel belangrijk.
Helemaal mee eens ! Eigenlijk een raar woord "staartstuk" want een staart placht er achter te hangen, en zo'n staartstuk van de Viool ligt er bovenop, nee dan vind ik snarenhouder toch een beter woord.
Het zal niet uitsluitend aan het staartstuk liggen maar in de 26 jaar dat de viool in zijn bezit is, heeft hij er al het nodige aan veranderd, zeker met snaren. Een nieuwe toets is er nog niet opgekomen maar ook de vioolbouwer heeft er vooraf, tussendoor en na de opknapbeurt flink op gespeeld en was zelf ook heel verrast over het resultaat. En natuurlijk is er ook het nodige afgesteld, stapel iets getuned en zo maar het grootste verschil zat hem dus in het staartstuk. Het symmetrische van deze viool is overigens ook al kapot door de kinsteun die duidelijk aan 1 kant zit. Persoonlijk vind ik hem er erg mooi op geworden maar daar valt natuurlijk over te twisten.
Ik heb geen idee wat je proeft. Ik probeer slechts duidelijk te maken dat een staartstuk tegenwoordig geen verwarring zal oproepen over wat er mee wordt bedoeld.
Over proeven gesproken, het staartstuk behoort tot de fijnste en meest smakelijke delen van het rund.
Jaja, je denkt alweer aan een heerlijk geurend kommetje ossestaartsoep (terwijl de rest lekker doorkissebist over staartstukken)
@willeke: Die G- en D-snaren moeten aanzienlijk langer zijn. Zet je er dan altsnaren op, want vioolsnaren lijken mij te kort in combinatie met een ZMT-staartstuk.
De G snaar is inderdaad een XL uitvoering en is tegelijk met het staartstuk besteld de Thomastik Vision G-snaar. De D snaar is een normale vioolsnaar. Ik denk dat je inderdaad ook wel een G snaar van een altviool kunt pakken maar ja, in mijn geval (altist)....zie maar eens aan een andere C-snaar te komen. We zijn overigens aan het overwegen om voor mijn altviool en voor de viool van mijn dochter ook zo'n staartstuk te bestellen.