Stagg Rocks!

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Strumall, 30 jan 2008.

  1. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Als je een STAGG gaat kopen, moet je er wel even een paar uitproberen. Ze zijn nogal slordig gebouwd. Maar als je een goede hebt gevonden (ik betaalde daar € 120,- voor) en je zorgt voor een goed effectpedaal en versterker heb je er een fantastisch instrument aan. Ik speel er mee in kleine ensembles (klesjmer, folk, americana), in grote bands en af en toe op een sessie (jazz of blues). Ik heb er een boss ME-50 multipedaal bij, waarvan ik met name de galm en de octavers veel gebruik (tot twee oktaven hoger en lager). Ik vind het heerlijk om jimmy hendrix na te doen of te freaken met loops en echo's. Verder gebruik ik een Jamaha stagepas 300 stereo versterker, daar kan je ook nog vier andere instrumenten of zangers mee versterken. Al met al voor minder dan duizend euro een fantastische set, die makkelijk mee te nemen is en heel veel verschillende, goede klanken heeft.
    Het voordeel van de stagg is de massieve houten 'pretletter'. Ik heb op kunststof violen gespeeld, maar daar klinkt altijd iets plastics mee. Als je de basisklank te schraal vindt, zit er op de BOSS een tone modifyer die de klank 'hollow' maakt.
    De Stagg is onversterkt minder stil dan andere instrumenten, maar je huisgenoten horen hem echt niet.

    De strijkstok is niet best, maar ja, voor dat geld.

    Trouwens, een andere aanrader is de Neolin, een accoustische viool met element en FRETTEN!! Daardoor speel je niet alleen niet meer vals, maar klinken de pizzicato's zo goed dat je er mandolinepartijen en slagviool op kan spelen. Hij is niet zo goedkoop en heeft een levertijd. Je kan hem bij de bouwer in frankrijk bestellen (is een duitser die ook goed engels spreekt). Google maar op neolin.
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Ik heb nu al enkele jaren een Stagg viool.
    Ik vind dat de klank nog redelijk is, maar ik vind de viool veel te zwaar.
    Het is ook redelijk scheef gebouwd en ik moet de batterij vaak vervangen.
    Nu werkt mijn Stagg viool voor de tweede keer niet meer. Ik weet niet wat er mis is, er komt gewoon geen geluid meer uit mijn versterker en het ligt niet aan m'n kabel.
    Eerlijk gezegd vind ik het maar niets om mee te beginnen, veel te zwaar en snel kapot (bij mij dan toch). Zo, dat was mijn mening over Stagg :)
    Nu ben ik op zoek naar een betere elektrische viool, volgende week ga ik eens naar Leuven.
     
  3. Mariavtrapp

    Mariavtrapp

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    5
    Hoi allemaal,

    Mijn eerste post op dit forum na een aantal weken lurken. Eerlijk gezegd durf ik bijna niet meer aan een E-viool te beginnen door de grote hoeveelheid negatieve posts :( .

    Ook ik ben een van die mensen die een viool enkel kent van de uren die ik er naar luister op mijn mp3 speler. Ik heb geen ambitie om prof. te gaan spelen en heb geen honderen euros uit te geven. Ik wil gewoon lekker muziek maken!

    Daarnaast woon ik in een klein flatje met houten vloeren en dunne muren en werk ik overdag en soms 's avonds zodat ik enkel laat in de avond kan gaan spelen. Een akoestische viool is out of the question tot ik de staatsloterij win, een vrijstaand huis en Jensen viool kan kopen :).

    Dus...voor sommige mensen hier 'vloeken in de kerk', maar ik ga op zoek naar een E-viool van max. 200 euro.

    Ik heb veel van de threads geheel gelezen, maar omdat de meeste posters hier zo veel van de instrumenten weten, verdrink ik al snel in de vaktaal. Zodra de merken, extra benodigdheden, e.d. worden besproken raak ik de weg kwijt. Ik weet er gewoon te weinig van. En op de officiele merkwebsites natuurlijk alleen goede verhalen over de eigen producten. Logisch.

    Heeft iemand tijd om mijn vragen te beantwoorden in beginnerstaal?

    - Waar kan je E-viool het beste van gemaakt zijn? (hout, plexi etc)
    - Heeft de vorm altijd invloed op het geluid? (Dus echt niet beginnen aan de 'letters'?)
    - Moet je een versterker/effectpedaal kopen, of is de koptelefoon voldoende om een paar maanden te oefenen?
    - Waar moet je op letten mbt het aanschaffen van de strijkstok?

    PS Ondanks de goede bedoelingen heeft het helaas echt geen nut om te zeggen dat ik moet doorsparen voor een duurdere viool. Ik begrijp dat de kwaliteit dan vele maten beter is, maar ik hoop dat men ook begrijpt dat dit niet voor iedereen weggelegd is.

    Dank!
    Maria
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Advies: GEEN electrische speelgoedviool kopen voor 200 euro maar een goede gewone met een goede hotelsourdine. Goede studieviolen zijn ook te huur (9,50 per maand) en een hotelsourdine kost nog geen tientje.
    Verder: inderdaad het is vloeken in de kerk en vragen naar de bekende weg, gezien alle berichten over dit onderwerp! ;)
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Maria,

    Als jij een elektrische viool zoek van 200 euro, dan respecteer ik dat. Een gewone viool met hotelsourdine (welke dan ook) klinkt nog beduidend harder dan een elektrische viool.

    - Waar kan je E-viool het beste van gemaakt zijn? (hout, plexi etc)
    De onderdelen en de krul moeten van hout gemaakt zijn. Dat het instrument voorzien is van een kunststof frame is prima. Als de krul en de onderdelen niet van (de goede soort) hout gemaakt zijn en niet goed zijn afgesteld is stemmen bijv. al een onmogelijke opgave... laat staan spelen!

    - Heeft de vorm altijd invloed op het geluid? (Dus echt niet beginnen aan de 'letters'?)
    De klank wordt bij een elektrische viool voornamelijk bepaald door de versterker en door het element van de elektrische viool zelf. De vorm heeft verder relatief weinig in vloed op het geluid. Het grootste bezwaar tegen de letters is dat ze na enige tijd krom trekken, waarna je er niets meer aan hebt en ze niet meer bespeelbaar zijn. Een elektrische viool kan allerlei leuke vormen en kleuren hebben, maar de constructie moet goed zijn (hierover staat meer als je rondzoekt op het forum).

    - Moet je een versterker/effectpedaal kopen, of is de koptelefoon voldoende om een paar maanden te oefenen?
    Je kunt studeren met de koptelefoon, maar een versterker geeft wel vaak een wat ruimtelijker geluid en andere mensen kunnen je horen. Bovendien: lang spelen met een koptelefoon op je hoofd wordt vaak als onprettig ervaren.

    - Waar moet je op letten mbt het aanschaffen van de strijkstok?
    Hij moet recht zijn (loopt wel in een bocht natuurlijk, maar in de lengte moet hij recht zijn), voldoende behaard, geen beschadigingen hebben, voorzien van natuurhaar, niet syntetisch haar, de knop om em te spannen en te ontspannen moet goed functioneren. Verder is het moeilijk om hier richtlijnen voor te verzinnen, hij moet goed speelbaar zijn en gemakkelijk spelen.

    Wil je meer weten over het beginnen met viool spelen en over de elektrische viool, kijk dan eens op mijn Blog: [website op verzoek verwijderd]

    PS: Voor de andere forum gebruikers: ik geef hier gewoon antwoord op de vragen van Maria zodat zij weer verder kan. Ik wil niet dezelfde elektrische viooldiscussie voor de honderdste keer aanzwengelen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Met alle voorgaande reacties erbij, denk ik, dat er ruimte moet zijn voor iemand die dat dan toch wil, om een instrument van rond de € 200,= aan te schaffen. Degene die dat wil, kan weten wat hij of zij mag verwachten. Ik zie al die informatie van diverse voorgaande posts op dit forum als pure informatie waarin niemand een ander kan verbieden iets wel of niet aan te schaffen.
    Wil iemand een 'letter', nou prima toch?

    Frits
     
  7. Mariavtrapp

    Mariavtrapp

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    5
    Allen dank voor jullie antwoorden!
     
  8. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Hoi,

    Anders dan Bert heb ik de afgelopen maanden niet steeds mijn eerdere boodschappen herhaald. Maria, er is niets mis met een Stagg, maar je moet even in de winkel er een uitproberen want ze zijn nogal verschillend van kwaliteit. Anders dan de heren die vooral violen verkopen, SPEEL ik op een Stagg, met andere muzikanten en voor publiek. En ik krijg nooit klachten, alleen maar complimenten voor het goede geluid.
    Ik heb ook op andere goedkope violen gespeeld, en ik vind het kunststof geluid niet fijn. Ook als je met effectapparatuur speelt (wat ik veel doe, met name voor wat extra galm, maar ook om een octaaf hoger of lager te spelen) is een massief houten kast beter. Ik heb die ervaring ook met duurdere kunststof instrumenten, zoals de veelgeprezen Yamaha.

    Ik herhaal mijn oproep om een keer een voor/samenspeelmiddag te organiseren. Dan zullen we Bert blinddoeken, en mag hij zeggen wat het beste klinkt.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Nog even een reactie op het bericht van Gdae

    Wat dan wel een vereiste is om een Stagg te kopen, is blijkbaar dat je zelf voldoende verstand hebt van violen om te beoordelen of je met een goed of een slecht exemplaar te maken hebt (zoals je zelf zegt). En als ik het verhaal van Maria lees, wil ze gaan beginnen met vioolspelen en is ze misschien (nog!) niet in staat om deze voorselectie zelf te maken.

    Ik ben iemand die zowel violen verkoopt als bespeelt en er les op geeft (ook op elektrische violen!) en ben zeker niet één van de heren :p . Bij mijn violen is de voorselectie al gemaakt en weet je zeker dat je met een speelbaar instrument te maken hebt zonder gebreken, waar je ook mee uit de voeten kunt als je wat meer gevorderd bent.

    Dit kan wellicht wat meer geruststellen dan het zelf moeten zoeken naar een Stagg in een partij, die toevallig wel goed is.

    Zeg, Gdae, ik hoor regelmatig de klacht over Stagg violen dat ze krom trekken. heb jij hier ook ervaring mee of zijn het spookverhalen?
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wat betreft het kromtrekken van Stagg E-violen en andere boterletters van gespoten spaanplaat: dat zou mij niet verbazen, al heb ik het met eigen ogen niet gezien.
    Ik heb al eens een Stagg en een echte electrische viool naast elkaar op dezelfde versterker mogen horen en baseer daarop mede mijn niet mis te verstane oordeel over de Stagg E violen en al het andere speelgoed met dezelfde electronica. Overigens zijn de Yamaha's met name van hout en zijn de kunststof delen van sommige modellen een raamwerk, meer een contour om de vioolvorm aan te geven en maakt het kunststofdeel geen wezenlijk onderdeel van de constructie uit.
     
  11. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Over het kromtrekken gesproken: ik heb er zelf eentje (een heuse Stagg) en het kreng was na een jaar al onspeelbaar krom. Komt nog bij dat de bijgeleverde stok van dezelfde erbarmelijke kwaliteit was.
    Bovendien, een Stagg is nogal zwaar en vereist een andere speeltechniek dan een gewone viool.
    Als je een Stagg koop en je hebt een goeie - gesteld dat die bestaat- dan moet je nog een zelfde bedrag uittrekken voor een redelijke stok. Tezamen dus circa € 300,-. Voor dat bedrag kún je een goeie gewone viool huren van heel acceptabele kwaliteit, gedurende 2 tot 3 jaar. Tel uit je winst....
     
  12. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het is trouwens wel oppassen, want er zijn veel verschillende relatief voordele elektrische violen met verschillende elektronica. In mijn assortiment heb ik elektrische violen onder de € 500 met drie verschillende elementen en nog veel meer vormen en kleuren. Tussen deze drie elementen zitten grote verschillen in klankkleur en ook in kwaliteit. De keuze daartussen is heel persoonlijk. Sommige van mijn klanten vinden de goedkoopste het mooiste klinken, andere weer de duurste. Daarom is het zo belangrijk om zelf de viool uit te proberen en is het zo moeilijk algemene uitspraken te doen. (dit niet in het voordeel van Stagg, want daarvan is de constructie gewoon slecht, dat hoor ik heel vaak, ik zou ze nooit willen verkopen)

    Begin je net met vioolspelen? Laat dan iemand verschillende type elektrische violen met verschillende prijsklasses demonstreren met verschillende elektronica en baseer hier je uiteindelijke oordeel op. Dan weet je pas of een elektrische viool van € 100 of € 1.000 iets voor je is.

    Het is dus niet zo dat alle violen rond de € 200 dezelfde elektronica hebben. Ik heb hier een ruime zoektocht in gedaan en tussen de vele verschillende die er zijn heb ik getracht om de beste in mijn assortiment op te nemen.

    De prijs/kwaliteit verhouding in elektrische violen is erg verschillend.

    Op [website op verzoek verwijderd] staat een special getiteld 'Hoe&Wat elektrische strijkinstrumenten', kan heel nuttig zijn als je aan het oriënteren bent. Het artikel is zowel gericht op beginners als gevorderden.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    In het blog van NoName#2, waar ze hier naar verwijst staan de volgende fouten:

    Echter geeft de kam deze klank niet door aan de klankkast, maar aan een element. Dit is meestal een microfoon-elementje of een piëzo-element. De laatste is minder gevoelig voor storingen en beter van kwaliteit. Een piëzo-element treft men aan bij de duurdere prijsklasse elektrische instrumenten (vanaf € 400).

    1. microfoon elementen komen bij seriematig geproduceerde E violen hoegenaamd niet voor
    2. een piëzo-element is de basis van vrijwel ALLE seriematig geproduceerde E violen, ongeacht of dit de spotgoedkope speelgoedviolen zijn of echte E violen.

    Overigens is het begrip "duurdere prijsklasse vanaf 400" nogal relatief. Ik ben zelf van mening dat pas bij ronde de 900-1000 euro iets verwacht mag worden van een E viool.

    De in China geproduceerde goedkopere Ned Steinbergers die NoName#2 nu in haar assortiment heeft ken ik trouwens nog niet, dus ik hoop voor NoName#2 dat die beter zijn dan wat er tot nog toe aan E violen uit China kwam.
     
  14. Mariavtrapp

    Mariavtrapp

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    5
    Dus Bert, mag ik concluderen dat jouw haren wat minder overeind gaan staan als ik het heb over een Yamaha EV 204?
    Daarlatend dat je beter een gewone viool met hotelsourdine aan kan schafen (you made your point there)?
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens mij had je het tot nu toe niet over een Yamaha, maar over iets van 200 euro. Doe wat je wilt, maar zeg later niet dat je niet gewaarschuwd was! :cool:
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Maria,

    Probeer gewoon lekker die Yamaha eens uit en probeer ook eens (verschillende!) violen rond de € 200 uit. Of laat ze demonstreren! Dat is bij de meeste aanbieders waar je langs kunt komen mogelijk. Het handigste is om een paar aanbieders uit te proberen die een gevarieerd assortiment hebben.

    Ook als je net begint met vioolspelen, hoor je de verschillen tussen de violen duidelijk.

    Verder nog een gulden tip: de prijs alleen zegt niet alles!

    Of je nu een Yamaha of een Stagg of wat dan ook er tussen in koopt alleen op basis van wat andere mensen zeggen, doe dat niet!

    Bovendien: een Yamaha SV130 klinkt weer heel anders dan een Yamaha EV04.
     
  17. Mariavtrapp

    Mariavtrapp

    Lid geworden:
    13 okt 2009
    Berichten:
    5
    Sorry voor het vragen hoor. Djeez.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ mariavtrapp:
    Dan heb ik wellicht je opmerking niet begrepen :/
     

Deel Deze Pagina