Sinds vandaag bied ik mijn oude Stainer viool te koop aan, welke bij Fedral Vioolbouwer Den Haag heb gekocht destijds voor 5000 euro. De viool is ongeveer 100 jaar oud inclusief strijkstok, koffer en nog diverse nieuwe snaren. Fedral had niet veel interesse om hem te kopen en een andere vioolbouwer wilde hem wel hebben voor 800 euro wat ik op aanraden van weer een andere vioolbouwer niet heb gedaan. Deze laatste heeft hem nog nagekeken en er was niets mis mee. Binnenin de viool staat Stainer in Absam ingebracht met een brandstempel. Rest tekst niet goed leesbaar. Wie heeft er interesse in deze viool? Thuis komen kijken en erop spelen is mogelijk.
Zitten wel wat deukjes scheurtjes in zo te zien. Deze violen brengen in goede staat, door de bank genomen zo'n vier tot vijfhonderd euro op. Meestal missen ze de hoekblokjes aan de binnenkant. Op de plaats waar het zichtbaar is zit vaak alleen maar een schotje. Zijn wel leuk om te zien, omdat ze met hun bruine bolle bladen iets antieks uitstralen. Ik heb zelf ook zo'n Stainer Kopie liggen waarop een kam van Vedral zit.
Ik heb em destijds gekocht voor mijn vioollessen waar ik mee begonnen was maar niet mee door ben gegaan. Ik vind het wel moeilijk want krijg tegenstrijdige berichten. Als ik em verkoop voor 800 euro nav een bod, zegt de vioolbouwer waar ik laatst geweest ben ja logisch voor dat geld wil iedereen em wel hebben.
Waarom is dit een kopie Tobias? Heb je de binnenkant gezien? Een authentieke Stainer leverde ruim US$5900 op bij een veiling in 1995. Daarmee komt de aanschafprijs van €5000,= ook in een betere verhouding te staan. Eerst maar eens nader (laten) onderzoeken wat de reële waarde van deze viool is!
Hoi Frits, ik zou het niet weten, mijn vioollerares stemde altijd voor mij omdat ik er geen gehoor voor had. Ikzelf speel al 10 jaar niet meer, mijn vioolerares heeft er wel de laatste jaren op gespeeld. Hierbij nog een foto van de fijnstemmer, groetjes Ingrid
Ik heb wel interesse maar €5000 is te veel voor een stainer kopie, echte stainer's hebben geen brandstempel! Scheelt wel dat het model wel enigszins amati/stainer is.
Ja, een brandstempel aangebracht op het achterblad net onder het hieltje. Maar hier zit iets aangebracht binnenin.
Precies Frits, het zit niet op de achterkant, maar binnenin de viool. Ik moet er een fel licht op schijnen om het binnenin enigzins te kunnen lezen. Bedankt voor de hulp
Wat kan ik nog voor deze viool krijgen? Of is het wat iemand er voor over heeft. Ik kreeg vandaag weer een bod van 500 euro. Ik heb het gevoel dat niet alle vioolbouwers eerlijk zijn, ze kraken em af bieden 800 euro en de volgende zegt dat het onzin is dat de viool goed is en dat het is wat iemand er voor over heeft en enigszins waardevast is
Ingrid , heeft iemand je uitgelegd waarom de viool zo in waarde gedaald is? Frits, kan jij iets algemeens zeggen over de waarde vastheid van de viool in de afgelopen 10 jaar?
Hoi, dank voor jullie reacties. De vioolbouwer die het bod deed van 800 euro zei dat er een scheur in zat en dat dat kostbaar was om te repareren. Ik ben toen op aanraden van mijn vioollerares naar een andere vioolbouwer geweest omdat zij zei als er een scheur in zat dan had ik dat moeten horen met spelen dat de klank niet goed was. Zij vind de klank van mijn viool altijd warm en nog steeds mooi klinken. De andere vioolbouwer reageerde ook best wel verontwaardigd want de viool was in orde en zei niet dat de viool ineens zoveel minder waard was. Ze vond de 5000 euro die ik had betaald wel wat veel maar zij zei dat de viool redelijk waardevast is en dat ik em prima kan verkopen, maar wel wat iemand er voor over heeft.
Waardevast is een beetje een raar begrip: stel je hebt iets aangeschaft voor veel geld, misschien wel wat te veel. Wanneer dat object nu waardevast zou moeten zijn zou het op z'n minst hetzelfde bedrag moeten opleveren bij verkoop. Want een viool slijt niet zoals een auto of een machine. Als er verder geen scheuren zijn ontstaan en eventuele kleine reparaties zijn vakkundig uitgevoerd, zie ik geen reden waarom de waarde -in dit geval- opeens vele duizenden zou moeten zakken. M.a.w. als het instrument bij aanschaf een reële waarde had, zal dat nu dan toch ook in die buurt moeten zitten. Is er destijds teveel voor betaald dan zal het nu minder opbrengen. Dat is nog maar de vraag! Er kan een scheur zitten zonder dat je dat merkt aan de klank. Bovendien als je maar lang genoeg op de viool met scheur speelt, wen je vanzelf aan die klank.
Een instrument kan inderdaad zelfs mét een scheur heel goed blijven klinken. Dat is ook zo met mijn Oefenchinees (cello) hier. Deze cello is echter tussen aankoopprijs en verkoopprijs ergens tussen de 30% en 50% minder waard geworden en daardoor voor mij interessant geworden. Voor een stuk lagere prijs een prima instrument! Een scheur is altijd een risico, want het kan altijd erger worden en niemand verheugt zich op (hoge) reparatiekosten. Het verschil tussen 4000 euro en 800 euro is wel erg groot en dat zou mij ook heel onzeker maken, vooral ook als je zoveel verschillende adviezen hoort met zoveel verschil in waarde (die je uiteindelijk maar moeilijk of misschien helemaal niet verzilverd ziet). Misschien moet je gewoon even wachten met verkopen, in ieder geval is nu haastige spoed zelden goed. Tijd nemen voor verdere oriëntatie op de waarde van het instrument.