stapel en zangbalk

Discussie in 'Viool' gestart door Hopf, 12 okt 2005.

  1. Siroun

    Siroun

    Lid geworden:
    25 apr 2008
    Berichten:
    5
    Homepage:
    De akoestische functie van de stapel is mij bekend, en ook dat het nauw luistert. Over de kwaliteit van mijn cello dan ook geen hoge verwachtingen... Ik had zelf liever een cello door een bouwer op maat willen laten maken voor mij, maar dit kado is mij nu eenmaal gegeven en ik wil er daarom wel een beetje voor zorgen.
    Dat de stapel "er flink stevig ingeramd" is in ieder geval (op korte termijn?) een geruststelling voor de constructie.

    Dank voor de reactie. Wij hebben elkaar overigens ontmoet - ben destijds met mijn erhu bij u langsgeweest voor de losse fijnstemmers. Ik ben nog steeds erg blij met die oplossing.

    Groet
     
  2. knutselaar

    knutselaar

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    13
    Hopf, ik herken die doffe D snaar wel van mijn ca 1930 viool. Rare onbalans: mooi resonerende G, maar bijna onhoorbare F#. Met stalen snaren, goedkope kunststof snaren, maar ook met Thomastiek Dominant. Ik heb er nu zachte Corelli Crystal op (en zachte 'gold'e-snaar) en daar ben ik heel gelukkig mee, eindelijk een F#die er bij past. De Crystal snaren zijn veel dunner dan de dominant, en dat speelt ook nog gemakkelijker. Of ze jou bevallen kan ik beoordelen, ik ben maar een matig amateurviolist. Overigens had de stapel bij mijn viool een zwervend bestaan (viel nogal eens om), maar dat heeft op de toonverhouding G, F#, E op de d-snaar nooit effect gehad.
     
  3. knutselaar

    knutselaar

    Lid geworden:
    14 sep 2010
    Berichten:
    13
    Ik bedoelde natuurlijk: kan ik niet beoordelen!
     

Deel Deze Pagina