Starterspodium 2

Discussie in 'Viool' gestart door Saga, 22 okt 2023.

  1. Saga

    Saga

    Lid geworden:
    8 okt 2023
    Berichten:
    13
    Graag wissel ik ervaring uit met andere startende volwassen violisten.
    Zelf ben ik een jaar geleden begonnen met nul ervaring op de viool, ik heb alles moeten leren en ontdekken, met wekelijks tot op heden vioolles. Het notenlezen kon ik al, omdat ik altijd piano heb gespeeld van jongsafaan.
    Dat heeft voordelen en nadelen.
    Het voordeel is voor de hand liggend.
    Het nadeel is dat ik al snel moeilijker stukken kan spelen noottechnisch, maar het is lastig voor mij om ook de strijktechniek mee te ontwikkelen.
    Daarom leer ik voor mij uitdagende stukken maar ook hele simpele uit kinderlesboeken.
    En is het voor mij een uitdaging genoegen te nemen met mijn ‘beroerde’ strijktechniek slash horende bij 1 jaar spelen.

    Laat ik voorop stellen dat ik er ontzettend veel plezier en ontspanning van heb.
    En waar mijn nieuwe passie vandaan komt ? Geen idee. Ineens was het er. Het is groots en er komt veel bij kijken.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaring. En naar tips ook van ervaren violisten.
    Gewoon omdat het kan.
     
  2. Elenchi

    Elenchi

    Lid geworden:
    9 aug 2021
    Berichten:
    7
    Hoi Saga,

    Ik ben twee en een half jaar geleden ook van 0 begonnen, tevens met piano-achtergrond.
    Ik vind het nog steeds geweldig en volg intussen alleen maar meer les: 1x/week priveles en 1x/week muziekacademie... Daarnaast speel ik mij in een symfonisch orkest...

    Tot op heden speelde ik op de viool van een vriendin, maar nu op zoek naar eentje voor mezelf. Een hele zoektocht, moet ik zeggen ;)

    Veel plezier!
     
    Saga vindt dit leuk.
  3. Saga

    Saga

    Lid geworden:
    8 okt 2023
    Berichten:
    13
    Wat goed, in een symfonie orkest ! Uiteindelijk lijkt mij dat ook geweldig !
    Ik vond en vind het soms nog steeds wennen dat er geen witte en zwarte toetsen meer zijn en je zelf moet bedenken wanneer een halve of hele noot.
    En dat je moet werken voor de toon ipv een toets indrukken. Wanneer het lastig wordt stop ik bijna met strijken… we noemen het mijn piano-deformatie.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2023
  4. Elenchi

    Elenchi

    Lid geworden:
    9 aug 2021
    Berichten:
    7
    Ja, het is een heel andere coördinatie die je moet ontwikkelen, dat ervaar ik ook. De flexibiliteit die de hand/pols/arm vraagt om die strijktechniek te verfijnen, is hier zeker uitdaging. Een voordeel is dan weer de kracht en spreiding van de vingers in de linkerhand...

    Maar wat ik vooral herken is het vooropstellen van plezier en ontspanning. Viool spelen is echt een cadeau voor mezelf... Zonde dat het zo vaak afgeraden wordt om er als volwassene nog mee te beginnen. Het lijkt me voor veel volwassenen een heel gezonde bezigheid om te vertragen, te luisteren, te voelen, te focussen, te ontsnappen aan het drukke leven ;)
     
    JJW vindt dit leuk.
  5. Saga

    Saga

    Lid geworden:
    8 okt 2023
    Berichten:
    13
    Helemaal met je eens.
    vertragen, te luisteren, te voelen, te focussen, te ontsnappen aan het drukke leven
     
  6. Saga

    Saga

    Lid geworden:
    8 okt 2023
    Berichten:
    13
    Ik zoek een opname piano ( +viool) Dancla kleine melodieën Schule op123 6.Polka
    Iemand ?
     
  7. JJW

    JJW

    Lid geworden:
    22 okt 2023
    Berichten:
    7
  8. JJW

    JJW

    Lid geworden:
    22 okt 2023
    Berichten:
    7
  9. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Saga vindt dit leuk.
  10. Mike73

    Mike73

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    1
    Hallo Saga,

    Ook ik ben dit jaar begonnen met vioollessen, echter met slechts basis- notenkennis en in een ver en grijs verleden het spelen van een dwarsfluit en trompet in een fanfare. Mijn strijktechniek is natuurlijk ook verre van perfect, maar ik merk toch iedere keer een beetje verbetering.
    Gelukkig heb ik een viooldocent die het ook aanmoedigt om zelf stukken mee te nemen ( mits niet te moeilijk voor jezelf) en de focus legt op het “vooral plezier hebben”.
     

Deel Deze Pagina