Steiner Viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door martijn, 5 feb 2009.

  1. martijn

    martijn

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    2
    Goede dag, allemaal.

    Ik ben in het bezit van een Steiner Viool. Deze is tijdens de tweede wereld oorlog bij mijn grootouder achter gelaten.

    Ik zou graag met mensen in contact willen komen die mij hier meer over kunnen vertellen.

    graag even een bericht

    gr martijn
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Staat er Stainer of Steiner? Steiner heb ik nog nooit van gehoord, Stainer (echte) is vrij kostbaar.
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Violen uit de Stainer familie, waarvan Jacob de belangrijkste is, zijn inderdaad kostbaar, maar er zijn veel namaak Stainers. Voor het label van een mogelijke echte Stainer moet je even hier kijken. Maar ook die worden nagemaakt. Bij twijfel dus even langs een vioolbouwer.
    Van een vioolbouwer Steiner heb ik nog nooit gehoord.
     
  4. martijn

    martijn

    Lid geworden:
    5 feb 2009
    Berichten:
    2
    het gaat echt om een Steiner Viool. De viool is achter gelaten door een Joodse heer die was onder gedoken bij mijn groot ouders. Het merk staat achter in de viool gebrand.
     
  5. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Ik heb ook zo'n viool. Bij mij staat er op de achterkant steiner gebrand, maar aaan de binnenkant zit een label met stainer..
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als er Steiner is de achterkant staat dan is waarschijnlijk toch het een kopie-Stainer viool met een schrijffout in het stempel.
    De kopieën werden eind 19e / begin 20e eeuw veel gemaakt in Markneukirchen e.o. door bouwers die nog nooit een echte "Stainer" hadden gezien. Ze wisten alleen dat het een smal model was met hoge welving en overdreven de uitvoering daarvan t.o.v. de echte.
    Het was zo algemeen om Stainer in de achterkant te stempelen dat werd geloofd dat echte Stainers dat ook hadden ;)

    [​IMG]
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    Dan zou 'noaislief' zich vergist hebben. Zie:

    Het lijkt me dat de afdruk op het achterblad Stainer zou moeten zijn, ingebracht met een brandstempel.
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat denk ik niet, dat gaat over dezelfde fout in het stempel, Steiner terwijl het label wel Stainer aangeeft.
    Het stempel zou inderdaad ook Stainer moeten zijn ...


    we hebben overigens al eens eerder een discussie gehad over Steiner

    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=2162
     
  9. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Het is dat ik niet weet hoe ik een foto er van moet plaatsen, maar ik probeer er een foto van te plaatsen.
    Het is namelijk echt een soort brandmerk en op de label staat echt dat hij van Jacobus Stainer is
     
  10. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    volgende post kun je de afbeeldingen zien
     
  11. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  13. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    wat is daarmee?
    Ik wist niet hoe ik ze groter moest maken, sorry...
     
  14. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik ben een aantal jaren geleden vanaf m'n vakantieadres even naar Absam gereden.
    Het ligt een beetje ten noorden van Innsbruck, aan de andere (Duitse) kant van de berg (Karwendel) ligt Mittenwald.
    Het huis waar Stainer werkte is er nog. Zie foto's. Op de gevel staat Stainer en niet Steiner. ;)

    voor wie meer wil weten over Jacob Stainer:
    http://rperras.tripod.com/index.htm



    [​IMG]


    [​IMG]
     
  15. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    Dat er steiner stond vond ik ook wel erg vreemd, maar hoe verklaar je dan dat er een label aan de binnenkant zit (of is die niet echt)
     
  16. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Er zijn kopie "Stainers" met meestal alleen een stempel op het achterblad of alleen een etiket en soms beide.
    Op jouw viool zit in het stempel dus een schrijffoutje, in de viool is een etiket gelijmd met de juiste spelling, iets van:

    Jacobus Stainer in Absam
    probe Oenipontum fecit 1663

    uit het Latijn vertaald:

    Jacobus Stainer uit Absam bij Innsbruck gemaakt in 1663

    En wat je hebt is een Stainer model (kopie) van plm. honderd jaar oud.
    (alle violen met iets van Stainer in het achterblad gestempeld zijn kopieën)
     
  17. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    oke bedankt :)
     
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Om het nog complexer te maken, er zijn ook vioolbouwers (geweest) met de naam Steiner. Maar of die ook Stainer modellen maakten en deze dan met Steiner stempelden, daar heb ik niets over kunnen vinden. Ik houd het dus vooralsnog op een schrijffoutje, maar dat is dus mijn aanname en niet 100% zeker.

    Er zijn overigens ook vrij veel violen achterop gestempeld met Hopf al dan niet uit een Hopf werkplaats. Het was blijkbaar typisch iets wat werd gedaan bij bepaalde modellen.
     
  19. noaislief

    noaislief

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    48
    oke bedankt!
    wat zou de waarde dan ongeveer zijn? Of kun je dat niet zeggen?
     
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Voor een taxatie moet je eigenlijk naar een vioolbouwer, hier op het forum gaan mensen op basis van foto's maar wat roepen en dat werkt niet.

    Heb je de viool zelf bij een vioolbouwer gekocht? Weet je het bedrag nog?
     

Deel Deze Pagina