Stem apparaat (tuner) inclusief metronoom € 25

Discussie in 'Aangeboden' gestart door NoName#2, 9 dec 2007.

  1. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Te koop, ver onder winkelprijs.
     
  2. Trui

    Trui

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    4
    Beste Brouwers,

    Kan het stemapparaat verstuurd worden? Dan wil ik het graag kopen.

    Ik stel voor dat ik betaal (graag banknummer, naam en woonplaats) en adres- gegevens stuur?

    Groet,
    Trui
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    De Link geeft:
    Forbidden

    You don't have permission to access / on this server.
    Apache/2.2.3 (Debian) mod_python/3.2.10 Python/2.4.4 PHP/5.2.0-8+etch11 mod_ssl/2.2.3 OpenSSL/0.9.8c mod_perl/2.0.2 Perl/v5.8.8 Server at [website op verzoek verwijderd] Port 80

    Dus dat schiet niet echt op.

    Tuners met metronoom zijn volgens mij op veel plaatsen voor rond de 25 euro te koop. Meestal zijn het algemene, chromatische tuners, die voor strijkinstrumenten niet altijd het handigst zijn.

    Strijkers hebben -wanneer ze een E tuner willen gebruiken -een stemvork
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=147&products_id=916
    van 4 euro is beter!-
    veel meer aan een speciale strijkinstrumententuner als de Intelli
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=147&products_id=927 voor viool, of de Yamaha, instelbaar voor viool, alt, cello en contrabas:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=147&products_id=926.
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Bert,

    Zoals al enige tijd in mijn onderschrift staat is mijn webshop onder constructie.

    Wegens die omstandigheden is de website enkele dagen niet bereikbaar. Dit is dit weekend begonnen en vanavond zou de website weer in de lucht moeten zijn.

    Gelukkig komt er een hele mooie moderne webshop voor terug (al zeg ik het zelf).
     
  5. Trui

    Trui

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    4
    Ik wil weer beginnen met spelen, en heb een altviool gekocht.
    Ik dacht dat dat eenvoudiger was als je eigenlijk overnieuw moet beginnen en al 48 bent.
    Ik speel dwarsfluit vanaf m'n twaalfde en notenlezen is geen probleem.
    In 1995 heb ik een jaar vioolles gehad, samen met mijn zoontje van 7.

    M'n gewone viool, -geërfd van m'n opa!-, kan ik wel stemmen, met een stemvork, inderdaad!
    Maar de C van de altviool kan ik niet goed krijgen omdat ik hem niet meer na kan zingen, te laag! :/ Daar leek me dat stemapparaat handig voor.

    Vandaag heb ik kennis gemaakt met m'n nieuwe leraar, hij heeft me aangeraden niet op twee violen tegelijk te beginnen en een keuze te maken. Opa's viool is een mooi instrument, ik denk echt een stuk beter dan m'n Duitse altviool. Maar zal ik het nog goed genoeg leren, om samen te spelen?
     
  6. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Een bericht dat wel veel vragen oproept. :/

    Waarom zou een altviool op je 48ste eenvoudiger zijn dan een viool om te beginnen? Op viool en dwarsfluit heb je altijd in G-sleutel gelezen terwijl je voor een alt een C-sleutel moet leren.

    In het begin lijkt het me ook verwarrend om beide instrumenten te bespelen. Toch heb ik ooit de theorie gehoord dat uitgaande van het positiespel waarbij de afstanden naar boven toe steeds kleiner worden, een altviool gezien kan worden als een uitbreiding in vergrotende zin naar onder toe. In landen van het voormalige Oostblok was het gangbaar dat als je hoofdvak viool studeerde er de altviool als bijvak bijkwam en andersom. Hier kom je dat niet zo vaak tegen. Onmogelijk is het dus niet om t.z.t. beide instrumenten te kunnen bespelen.
     
  7. Trui

    Trui

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    4
    Ooit gehoord dat altviool sneller leert, minder subtiel is, en dat je sneller aan ensemblespel toe bent.
    En zo als ik nu op de hoge E snaar speel vind ik niet mooi.
    Maar een valse lage C op de altviool is het ook niet.
    Ik zie er inderdaad niet tegenop om de C sleutel te leren.
    Speel ook een beetje piano -meegelift met ander muzikaal kind!- dan lees je zelfs twee sleutels tegelijk!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Een stemapparaat is altijd vals, omdat 'ie niet rein is gestemd!

    De C (altviool) hoeft je toch niet te kunnen zingen om te kunnen stemmen?

    Koop een stemvork (A = 440Hz) en klaar is Kees.
    Degene die een beetje een ontwikkeld gehoor heeft, kan een kwint stemmen, of leren stemmen.


    Frits
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Frits, een stemapparaat is vals, omdat het niet rein gestemd is? Wat bedoel je hier precies mee?

    Dat het niet aansluit op de gelijkzwevende stemming die sinds 1810 in gebruik is, waarbij de onzuiverheid van het pythagoreïsche komma gelijk over de twaalf tonen binnen het octaaf wordt verdeeld, waardoor onze intervallen zuiver zijn?

    Ik denk juist dat het stemapparaat zuiver is en dat je de onzuiverheid juist bij ons gelijkzwevende stemming zou moeten zoeken.

    Op zich een interessant onderwerp.

    Zonder gekheid...

    Een stemapparaat kan zeer dienstig zijn voor mensen die niet met een stemvork kunnen stemmen. Ook kan het je helpen met het verbeteren van de intonatie. Bovendien zou een gevorderd violist toch altijd even zijn/haar kwinten checken en niet blindelings op een elektronisch apparaat afgaan. Overigens als een violist samen speelt met een piano gaan we weer anders stemmen (iets wat voor een violist ook als vals kan aandoen).
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Trouwens, de beschreven metronoom/tuner is tot het einde van dit jaar voor een wel heel aantrekkelijke prijs verkrijgbaar.

    [website op verzoek verwijderd]
     
  11. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Hmm, ik kan de meeste tonen van mijn cello ook niet in hetzelfde register nazingen. maar wel een of meer octaven hoger.
     
  12. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Bij zo'n tuner kan ik zien wat ik doe. Een stemvork toont mij niet of ik te hoog of te laag zit. Bovendien is de herz instelbaar op een tuner
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    NoName#2,

    Je noemt het Pytagoreïsche systeem en dat is gebaseerd op twee intervallen (octaaf= 1:2 en de kwint= 2:3). Dat betekent dat dergelijke tonen verkregen worden door louter rekenwerk. Bij een verhouding van 1:2 is dat geen punt maar bij de kwint juist wél. En omdat de viool nu juist in kwinten wordt gestemd is er een probleem.

    Een elektronische tuner of stemapparaat heeft in zijn chip een toongenerator met een frequentiedeler die de hoogst opgewekte frequentie deelt met een factor die mathematisch tot stand gekomen is. Daardoor zal er hier en daar een afwijking ontstaan ten opzichte van een interval dat is verkregen door puur op het gehoor te stemmen. Dat is mijn grote bezwaar tegen dergelijke ‘kunstmatig’ verkregen tonen.

    Ook zal zo’n tuner nooit het muzikale gehoor ontwikkelen, want er is geen enkele noodzaak meer dit te gaan doen. Eenmaal zo ver afgedwaald beland je op een punt waarbij de violist (of ander strijkinstrument) niet leert andere intonaties te horen en kan die dan ook niet corrigeren.
    Een strijker op wie dit van toepassing is, zal rustig voort strijken met een totaal ontstemd instrument: hij/zij zal het vermoedelijk niet horen, terwijl iemand die geleerd heeft de juiste intervallen te kunnen waarnemen, zelfs op een iets ontstemde viool nog zuiver kan spelen!!

    Dan kom ik op de toepassing van de stemvork, die door mij en Bert ook, werd aangeprezen. Zelfs dat eenvoudige hulpmiddel is al overbodig wanneer je bijvoorbeeld wilt samenspelen met een orgel: er zijn nog vele orgels die in een veel lagere stemming staan en zelfs een A hebben met een frequentie van 415 Hz. Dan kom je er met een stemvork met een A=440 Hz ook al niet meer en ben je aangewezen op je gehoor.
    Misschien dat een elektronische tuner kan worden ingesteld op A=415 Hz maar ja, dan zit je weer met die afgeleide intervallen zoals zojuist hierboven beschreven.

    Om kort te gaan: ik zou mijn gehoor dusdanig ontwikkelen dat er geen hulpmiddel meer nodig is om een reine kwint te kunnen stemmen. Als dat eenmaal voor elkaar is kun je altijd en overal je instrument stemmen en horen hoe je correct moet intoneren!

    Frits
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Ik verkoop ook tuners voor een aantrekkelijke prijs, maar moedig strijkers altijd aan om in plaats daarvan een stemvork van vier euro aan te schaffen omdat je daarmee volgens mij veel beter leert stemmen. Een tuner werkt niet zoals Frits denkt met een geluidssignaal, althans meestal niet, maar met een microfoontje en een digitale wijzer die in de middenstand aangeeft dat je de juiste toon te pakken hebt, vergezeld van een rood-groen signaal of een rood/oranje/groen signaal; bij groen heb je de juiste toon. Zo stem je met je ogen in plaats van met je oren; iemand die 100% doof is kan er ook een viool mee stemmen.
    Zo'n tuner hoeft niet helemaal in de ban, want in bepaalde omstandigheden is het wel handig, b.v. voor niet al te muzikale ouders met vioolspelende kinderen die zelf hun viooltje natuurlijk nog niet kunnen stemmen en ook niet willen wachten op de volgende week donderdag wanneer de viooljuf het tijdens les weer stemt!
     
  15. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Tijdens een concert met 2 gamba's werd tussendoor zeer regelmatig bijgestemd omdat de zaal erg warm was. Dit gebeurde vrij snel m.b.v. een digitaal stemapparaat. De gambistes konden het niet laten om erbij te zeggen dat ze dit ook zelf konden, maar dat het erg veel tijd vergde. De drempel om zelf te stemmen is voor beginnende strijkers blijkbaar erg hoog. Om je oren erbij te betrekken kan je dan nog beter zo'n 4-toonsfluitje hanteren.

    Toch heb ik een stemapparaat in huis dat ik enkel gebruik voor het stemmen van het spinet in Werckmeister 3. Dit apparaatje geeft een toon aan die je van te voren instelt (callibreert) en waar je terdege je oren bij moet gebruiken.
     
  16. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Even niet op dit topic geweest, maar ben het eens met zowel Frits als Bert als Rebecspeler. Wat Frits zegt probeerde ik eerder uit te leggen, maar wellicht kwam dit niet helemaal over.

    Gebruik stemvork of stemapparaat wanneer je het handig vindt en op de manier die je handig vindt. Sommige strijkers vinden het bijvoorbeeld handig om de A snaar met een stemapparaat te doen en de rest op gehoor. Op die manier kan het stemapparaat de drempel van op gehoor stemmen iets lager maken en de overstap makkelijker maken.

    Gelukkig zijn beide producten in de markt en iedereen heeft z'n voorkeur.

    Ik zal er meteen bij toegeven dat ik met een stemvork stem en niet met een stemapparaat, maar zeker beginnende violisten kunnen nog weinig met een stemvork. Voor hun gehoorvorming is het juist goed dat een stemapparaat hun viool kan stemmen tussen de lessen door. Wellicht zit er een kleine onnauwkeurigheid in, maar het is beter dan dat ze het zelf op gehoor wellicht kunnen.

    Zoals met alles geldt: gebruik het op de manier die jij het handigst vindt en 'use it wisely'.

    Kortom: niet iedere strijker is hetzelfde. Voor elke situatie is gelukkig een oplossing. Dat een gevorderde strijker als Frits met een stemvork overweg kan hoeft niet te zeggen dat een kind van acht het in zijn/haar eerste jaar kan.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Waarom dan niet?
    Waarom moet een kind dan toch weer beginnen met die onzalige tuner of stemfluit?
    Waarom niet vanaf het begin leren intoneren en de oren hun werk laten doen?
    Zo moeilijk is dat toch niet, want een beetje viool heeft tegenwoordig een staartstuk met vier geïntegreerde fijnstemmers.
    Als het kind een losse snaar kan aanstrijken, kan de leraar altijd behulpzaam zijn in het afregelen van de juiste frequentie. Dat afregelen dan laten uitvoeren op commando van het kind om daarmee het aanleren te vergemakkelijken: het kind laten zeggen of de toon hoger of lager moet en dan laten luisteren. Bij een kwint ontstaat er een verschilfrequentie (trouwens bij iedere tweeklank). Wanneer eenmaal is geleerd dat die er is en dat die ook gehoord wordt, ben je voor de rest van je leven klaar!

    Een kind moet zijn muzikaal gehoor ontwikkelen door het te ervaren.
    Niet de docent dat even laten doen, leer je niks van! Ja, het bedienen van de tuner :), maar dat moet nu juist niet!

    Frits
     
  18. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.484
    Toen ik in 1965 voor het eerst met m'n viool bij de vioolleraar kwam, nam hij eerst een gehoortest af: ik moest allerlei tonen van de piano nazingen en intervallen goed "pakken". Als mijn gehoor niet goed was geweest, had hij me niet op les genomen. Hij leerde me al heel snel zelf de reine kwinten te horen en zelf te stemmen.

    Het stemmen van een viool is helemaal niet moeilijk, ik snap niet wat voor problemen men hierbij kan hebben! Je kunt de a toch overnemen van de stemvork? Of van een orgelpijp? Of van de a van de piano? Dat hóór je toch? Als je dat niet kunt horen, moet je geen viool gaan spelen! Dan kun je ook niet goed intoneren. En het stemmen in kwinten stelt toch niks voor? Die kwinten zijn toch rein, hebben geen zweving, dat hóór je toch? Ik begrijp deze hele discussie niet. Je hoeft voor een viool helemaal geen stemapparaat, Frits heeft helemaal gelijk als hij zegt dat ze vals zijn, ze hebben geen reine kwinten(nou ja, de duurdere wel, daarbij kun je voor oude stemmingen kiezen)
     
  19. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Een vervelend verschijnsel was dat mijn leraar staalsnaren met fijnstemmers verbood omdat het niet mooi klonk. Het draaien aan stemschroeven vereist toch wat meer vaardigheid en dat was bij mij niet aanwezig op mijn 7de. Daarbij kwam dat het zelf stemmen niet bepaald aangemoedigd werd. Het spelenderwijs meewerken aan het leren stemmen, kan m.i. begonnen worden zodra er 2 snaren tegelijk aangestreken kunnen worden.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    "Een vervelend verschijnsel was dat mijn leraar staalsnaren met fijnstemmers verbood omdat het niet mooi klonk. "

    Direct een andere leraar nemen, die man deugt niet als leraar!

    Stalen snaren kun je eigenlijk niet fijn genoeg stemmen met de stemsleutels en hebben daarom fijnstemmers nodig. Dat het niet mooi zou klinken, komt omdat je geen vier fijnstemmers op je staartstuk moet monteren, maar een ander staarstuk moet aanschaffen waarbij die fijnstemmers zijn geïntegreerd.
    Het té grote gewicht van al die fijnstemmers op een conventioneel staartstuk heeft een nadelige invloed op de klank, dat is dan het enige waar de leraar gelijk in heeft.

    "Het spelenderwijs meewerken aan het leren stemmen, kan m.i. begonnen worden zodra er 2 snaren tegelijk aangestreken kunnen worden."

    Nee hoor, waarom?
    Als je de A moet overnemen van een piano, stemvork of anderszins, hoef je maar één snaar aan te strijken en kun je al doende leren of de snaar hoger gestemd moet worden of juist lager. Moet je wel eerst hebben geleerd te luisteren en dat is waar het nu over gaat.

    Als je als zevenjarige door je leraar wordt afgeraden de stemsleutels te gebruiken omdat je daar te jong voor zou zijn, zou het wel eens kunnen zijn dat de stemsleutels heel slecht passen. Het moet mogelijk zijn de stemsleutels zonder overdreven kracht te verdraaien.
    Ook wanneer alle snaren een stalen kern hebben, zul je ze toch eerst moeten opspannen met de stemsleutels en later fijn afstemmen met de fijnstemmers.

    Is dat niet het geval, dan naar de vioolbouwer ermee, want dan passen ze niet goed!

    @ Liuwe:
    Ja helemaal mee eens!
    Een viool stemmen is een fluitje van een cent!


    Frits
     

Deel Deze Pagina