Stem apparaat (tuner) inclusief metronoom € 25

Discussie in 'Aangeboden' gestart door NoName#2, 9 dec 2007.

  1. Trui

    Trui

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    4
    Hartelijk dank dat jullie zoveel moeite hebben gedaan om uit te leggen hoe je moet stemmen. Ik blijf beginnen, hè. Nazingen en luisteren, daar draait het voor mij om.
    Misschien baart oefening kunst en sla ik op den duur die tussenstap over? :D
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Frits,

    Ik weet niet of een discussie over hoe een viooldocent zijn leerling leert stemmen en wanneer de docent dat besluit te gaan doen in de opleiding helemaal on topic is terwijl dit onderwerp gaat over het verkopen van een stemapparaat.

    Er zullen vast mensen zijn die denken dat iemand na de eerste vioolles perfect kan stemmen, maar toch zijn er veel mensen die blij zijn met een stemapparaat.

    Ik denk dat er meerdere wegen naar Rome zijn... en de mensen die vanaf de eerste vioolles op gehoor kunnen stemmen, die kopen toch lekker geen stemapparaat.

    Dat ik een stemapparaat te koop aanbied wil niet zeggen dat ik dat de beste manier vind van stemmen en dat ik vind dat elke violist er eentje moet gebruiken?

    Ik merk dat je veel impliciete aannames in mijn tekst leest en vraag me af of andere mensen deze ervaring ook hebben?

    Wat ik duidelijk wil maken: elke docent heeft een andere methode en bij de één duurt het langer voordat diegene op gehoor kan stemmen dan bij de ander.

    Ik bied mijn product aan voor de mensen die dat makkelijk vinden of die om bepaalde redenen voor een manier van stemmen kiezen, ik probeer mijn product niet op te dringen aan iedereen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    NoName#2,

    Het onderwerp is inderdaad het aanbieden van een stemapparaat, klopt helemaal. Maar om nu te zeggen dat mijn laatste reactie off topic is, gaat me te ver.
    Want je kunt het hebben over een stemapparaat, onlosmakelijk daarmee verbonden is, het stemmen zélf. Beide aspecten kunnen niet worden gescheiden, omdat anders een stemapparaat niet nodig is, of je moet het al willen hebben over de toegepaste elektronica, maar dan zit je op het verkeerde forum.

    Wanneer ik me even beperk tot de strijkinstrumenten, hoort daar ook bij hoe het stemmen in zijn werk gaat. Wat heb je anders aan een elektronisch stemapparaat, als je niet de volgende stap zet en op de snaren een hogere of lagere spanning aanbrengt, ook wel ‘stemmen’ genoemd? Daarna heb ik uiteen gezet, hoe het stemmen op gehoor in zijn werk gaat en welk voordeel dat biedt. Ook dat past allemaal nog steeds in het onderwerp.

    Met het aanbevelen van een stemapparaat komt ook ogenblikkelijk om de hoek kijken of zoiets wel nodig is. Mijn bedoeling met mijn reacties is de lezer te laten beseffen, dat er ook nadelen kleven aan het inzetten van een stemapparaat en waaruit die nadelen dan bestaan. Daarbij weeg ik de voor- en nadelen tegen elkaar af en in die zin geef ik ook een stemapparaat overlevingskans, zij het een geringe.

    Wat je precies met ‘impliciete aannames’ bedoelt, weet ik zo niet: ik kan geen aannames vinden die ‘er niet staan’. Dus: zou je een of meerdere voorbeelden kunnen geven om je bewering te onderbouwen?

    En ook na deze reactie, staat niets je in de weg het product stemapparaat aan de man proberen te brengen. Er zitten alleen wat kanttekeningen bij. Niet om de omzet te verhinderen, maar om de lezer extra informatie te geven om een gefundeerde keuze te kunnen maken.


    Frits
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Tuurlijk zitten er kanttekeningen bij, ik probeerde in mijn eerdere reacties slechts aan te geven dat voor de één een stemapparaat wel handig kan zijn en voor de ander misschien niet. Ik denk dat daar weinig algemeens over te zeggen is en afhankelijk is van het gehoor en de ervaring van de gebruiker. Ook is het afhankelijk hoe je het stemapparaat gebruikt (bijv. alleen voor de A snaar en rest zelf of voor het grove voorstemmen en daarna zelf fijnstemmen)

    Ik bedoel, ik verkoop stemapparaten, speel ontzettend veel viool, maar gebruik zelf nooit een stemapparaat. Om onder andere dezelfde redenen als jij noemt.

    Het enige wat ik bezwaar had is dat de discussie heel erg ging over 'wat is de beste manier van stemmen?' en ik denk dat dat heel persoonlijk is en te maken heeft met ook de keuze van de viooldocent.

    Wat ik off topic vond was de discussie over of iemand die net begint met spelen meteen op gehoor moet stemmen of niet.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik probeerde te weerleggen, dat een stemapparaat voor niemand ‘wel handig’ is, tenzij het gaat om het overnemen van een bepaalde frequentie, meestal 440 Hz. Maar als dat het enige is, kom je met een stemvork even ver.

    De beste manier van stemmen voor iemand die zijn muzikaal gehoor wil ontwikkelen is volgens mij (en daarin sta ik zeker niet alleen), de stemsleutels en/of de fijnstemmers te gebruiken. Waarom ik dat vind heb ik eerder uitvoerig uit de doeken gedaan. Dat heeft niet met persoonlijke voorkeur te maken noch met de voorkeur van de docent, tenzij er luiheid in het spel is, maar dan moet je geen viool willen leren spelen.

    Naar mijn weten heb ik niet gezegd dat stemmen direct van de eerste les zou moeten, maar wel zo snel als mogelijk is. Wat wel zou moeten is leren luisteren naar frequenties: de docent moet de leerling vanaf het allereerste begin het muzikale besef aanleren of een toon hoger of lager klinkt dan de referentietoon. Daar begint stemmen mee.

    Frits
     
  6. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hahahaha, over die stemsleutels en fijnstemmers zijn we het eens, hoor, Frits ;).

    Een stemapparaat kan aangeven dat je op die frequentie is, het kan je gevoel van de A 'goed gestemd' te hebben bevestigen en dat kan een aardig handvat zijn voor een beginnende leerling of misschien een gevorderde leerling die hier niet zo een goed gevoel voor heeft of die misschien wel een heel goed toongevoel heeft, maar gewoon niet zo zeker over zichzelf is.

    Maar denk dat de discussie zo een beetje in herhaling valt, denk dat we de voors en tegens wel ongeveer op een rijtje hebben gezet en dat mensen die dit lezen wel een aardig beeld hebben kunnen vormen.

    We hoeven het natuurlijk niet overal over eens te zijn, even goede vrienden, hoor.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als ik al in herhaling treed, is dat om te voorkomen dat lezers een verkeerd beeld krijgen hoe hun muzikaal gehoor ontwikkeld kan worden. Het is een verkeerde methode een apparaatje je te laten ‘mededelen’ of de A goed dan wel fout is afgestemd op een referentietoon. Een dergelijk apparaat heeft de mens zelf mee gekregen: de oren oftewel het gehoor!
    Door nu maar steeds dat elektronische apparaat in te zetten en die de beoordeling te laten doen, word je en blijf je onzeker over de juistheid van de stemming en kun je nooit zelf een beslissing nemen.

    Ik kon het niet laten, moest dit toch even kwijt. Sorry. Even goede vrienden. :)


    Frits
     
  8. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Op dat punt ben ik het zeker met je eens alleen hebben sommige mensen niet een dusdanig goed gehoor om de A zelfstandig te stemmen (of de andere snaren) en om tegen die mensen meteen te zeggen: speel dan geen viool, das ook weer een beetje jammer voor ze.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een muzikaal gehoor dient ontwikkeld te worden en dat kost even tijd.

    Wanneer dat na heel veel geduld en oefenen tenslotte toch niet gaat lukken op het gehoor, dan zeg ik: stop met vioolspelen want het zal nooit wat worden.

    Mogelijk dat jij dan zegt, neem een stemapparaatje 'in de arm' dan lukt het wèl!
    Maar het enige wat dan mogelijk lukt is stemmen, vioolspelen niet!


    Frits
     
  10. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Je zult toch wel muzikale aanleg moeten hebben in je genen. Er zijn hele families waar iedereen een instrument speelt. Of zoals bij mij, zomaar eentje. Maar ik heb weldegelijk een gen in mijn DNA dat voor muzikale aanleg zorgt. Dat is bij een DNA test van 5 jaar gebleken.
    Maar bijna al mijn familieleden spelen geen instrument en horen ook niet goed wat ik speel. Zij hebben dat gen blijkbaar niet.
     
  11. Elske

    Elske

    Lid geworden:
    21 okt 2013
    Berichten:
    1
    Hoe moet ik een spinet stemmen?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat je juist met zo'n elektronisch geval (ik bedoel daarmee stemapparaat) een spinet goed zou kunnen stemmen, omdat iedere toets een heel klein beetje verkeerd gestemd moet zijn, waarbij de octaven weer precies kloppen. Of je ook de heel lage tonen kunt genereren weet ik eigenlijk niet want ik heb zo'n elektronische tuner nog nooit gebruikt. Zou je een spinet, piano of orgel geheel rein op je gehoor stemmen dan kom je niet goed uit! Een dergelijk toetsinstrument goed stemmen is vakwerk. Voor mensen met een goed ontwikkeld muzikaal gehoor is het extra moeilijk, die stemmen in feite te zuiver. Niet voor niets noemde Bach een pianowerk 'Das wohltemperierte Klavier', hetgeen wil zeggen dat de zwevingen in de frequenties tussen de noten goed moeten zijn wil het een beetje klinken in een groot aantal toonsoorten.

    Frits
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je kunt een spinet zeer goed op het gehoor stemmen, zonder stemapparaat, maar je moet goed weten wat je doet. Er is veel literatuur over en je kunt er op internet vast wel het nodige over vinden. Op internet zitten ook wel stemprogramma's.
     

Deel Deze Pagina