Stemknoppen

Discussie in 'Cello' gestart door veerlezwollexx, 11 mrt 2023.

  1. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Medecellisten,

    Graag hoor ik jullie advies. Ik ben na zestien jaar gestopt te zijn met cello spelen weer begonnen. Na een halfjaar enthousiast gespeeld te hebben op een huur instrument heb ik vandaag een eigen eerste instrument gekocht.

    het is een 140 jaar oude (waarschijnlijk boheemse) cello die al doorleefd is. Echter heb ik hem gekocht bij een cello bouwer. Op dit moment zitten er er houten stemknoppen op de cello. Hij gaf de optie om er kunststof fijnstemmers op te zetten omdat dit lekkerder werkt. Ik heb aangegeven dit niet willen omdat ik de oude ebbenhouten knoppen mooi vind staan bij deze doorleefde authentieke cello. Echter twijfel ik nu toch over mijn keuze aangezien ik een beginnend celliste ben met (nog) weinig verstand. Is er iemand die mij hierover kan adviseren?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Gerundino

    Gerundino

    Lid geworden:
    31 dec 2022
    Berichten:
    30
    Tien jaar geleden heb ik een flamenco gitaar laten bouwen met mechanische stempennen. Ze werken nog steeds perfect. Let wel, een gitaar, geen Cello
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De houten stemsleutels gewoon laten zitten!
    Niet geheel duidelijk is of de cellobouwer die sleutels wil vervangen door sleutels met ingebouwde vertraging, ook wel Wittner stemsleutels genoemd. Trouwens, zoals is te zien op de foto (#1) er zitten al fijnstemmers op het staartstuk dus dan vervalt de noodzaak tot het laten inpassen van die speciale stemsleutels lijkt mij.
    De stemsleutels zoals genoemd door de cellobouwer werken niet lekkerder omdat ze van plastic zijn (gedeeltelijk) maar omdat er een vertraging (8:1) is ingebouwd.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer de stemsleutels van ebben niet hinderen in spel een speelbaarheid, zou ik ze gewoon laten zitten, maar wanneer ze daarbij hinderen zijn die speciale stemschroeven mogelijk een optie.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Ebben stempennen zijn echt veel mooier, en dankzij de fijnstemmers op het staartstuk zijn kunststof stempennen met ingebouwd mechaniek geheel overbodig. Daarnaast moeten die passend gemaakt worden, en dan passen de hebben pinnen weer niet. Er zit ook een aardig kostenplaatje (omzet...) aan.
     
  6. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Dank allen voor het snelle antwoord! Ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt om de huidige ebben houten knoppen te laten zitten.
     

Deel Deze Pagina