Stemmen van de viool

Discussie in 'Viool' gestart door komen019, 27 sep 2009.

  1. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ik zag het een keer een violist die buiten aan het spelen was doen..
    Maar nu snap ik dat het niet zo handig is! ;)

    Ik hoor het namelijk nooit zo goed, dus dacht dat dit misschien een makkelijkere methode was.. Gemak dient de mens toch? :p

    Groetjes Marike
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Probeer onder/boventonen te horen. Een soort fluittoon. Op het net staan ook voorbeelden van reine kwinten.
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Omdat ik wat los/vast les heb gehad vind ik dat één van de dingen die bij mij nooit goed getraind is het stemmen. Hoe train ik dat? Als de A eenmaal zuiver is vind ik het moeilijk om te horen wanneer de naastliggende snaar zuiver is.

    Wat ik me nog kan herinneren is om de naastliggende snaar met fijnstemmer wat lager te zetten zodat je iig weet dat die hoger moet. Dan samen met de reeds zuivere A aanstrijken en met fijnstemmer omhoog draaien tot je er bent. Alleen vind ik het lastig om te horen wanneer je er bent.
    Feitelijk blijft het lelijk klinken; 2 snaren aanstrijken.....
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    dat hangt er maar vanaf: wanneer de naastliggende snaar te hoog was gaat dat niet op!
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het volgende is handig om de viool te (leren) stemmen:

    Stem de A met een stemvork,

    de E is dan een kwint vanaf de A, zing "Altijd is kortjakje ziek": altijd = A, is = E

    Dan is de D een kwint lager dan de A, de laatste noten van "Poesje mauw": smullen wij
    smullen = A, wij = D
    hetzelfde met D naar G, smullen = D, wij = G

    Dan per twee snaren strijken (A-E, D-A en G-D) en met de fijnstemmer of sleutel draaien (niet de A verdraaien) tot je een zuivere kwint hoort zonder rare zweving, moet je op trainen.
     

Deel Deze Pagina