Stempel op halsblok?

Discussie in 'Viool' gestart door TheoB, 7 jan 2017.

1. TheoB

TheoB

Lid geworden:
    7 jan 2017
    Ik heb een viool van JTL gekocht. Nu zou er een stempel op het halsblok moeten staan. Echter geen idee waar ik moet zoeken.. Wie heeft hier ervaring mee?

En O ja, ik ben nieuw op het forum. De viool intrigeerde me altijd al.. Ik ga me er nu ook eens goed in verdiepen.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Welkom Theo!

Als er een stempel zou moeten staan op het halsblok dan staat dat binnenin. Dat is niet te zien bij een speelklaar instrument, omdat zoiets alleen bekeken kan worden door het eindpingat. Tenzij iemand beschikt over een endoscoop, dan kan die door een f-gat heen en is het meteen duidelijk. Maar de meeste bespelers hebben zoiets niet en dan moeten dus de snaren worden ontspannen zodat het staartstuk verwijderd en de eindpin er uitgehaald kan worden. Dat is niet altijd zonder 'gevaar' omdat door de verminderde snaarspanning de stapel kan komen te vallen. Maar stel, dat besloten wordt dat dan tóch te gaan doen, dan kan het brandstempel worden gezien. Bij de meeste van de door mij gebouwde instrumenten valt er dan dit te zien:

upload_2017-1-7_22-3-59.png
    Er staat dus FO te lezen, mijn initialen. Links boven is een stukje zangbalk te zien.

En zo ziet de stempel er dan uit:
    Brandmerk FO compi.jpg

Laatst bewerkt: 7 jan 2017
    Deanone vindt dit leuk.
  3. TheoB

TheoB

Lid geworden:
    7 jan 2017
    Interessant! Dank u voor de uitgebreide toelichting!

Deel Deze Pagina