stemsleutel A Snaar houdt snaar niet op spanning.

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 20 mei 2012.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hallo allemaal.

    Vandaag was ik bezig met het stemmen van mijn viool.
    Ik zag dat de schroef van de fijnstemmer in het staartstuk van de A-snaar er vrij diep in zat geschroefd.
    Dus heb ik deze er wat uit gedraaid om de A snaar wat meer ruimte te geven om af te stemmen.
    Toen ik echter aan de stemsleutel draaide om de A snaar weer op de juiste toon te krijgen, zag ik de stemsleutel weer een beetje terug draaien om zich weer te ontspannen. Ik draaide de stemsleutel weer wat aan om de snaar op te spannen maar deze bleef niet op zijn plek.
    Toen zag ik ook dat de groef van de A snaar in het kielhoutje als enigste wat in de breedte is uitgesleten. Ik weet niet of dit erg is.
    De A-snaar is nu ook geknikt bij het kielhoutje. Ik vermoed dat de stemsleutel de A-snaar dus misschien de hele tijd al niet goed op spanning heeft gehouden.
    Waardoor deze vaak ontstemd raakte en steeds bij gesteld moest worden.

    Ik ga dinsdag maar naar de vioolbouwer. Iemand enig idee wat dit grapje kan gaan kosten?
    Nieuwe A-snaar dominant v Thomastic. (perlon, omwoelt met zilver)en wie weet een stemsleutel op maat laten maken. Vorige maand is dezelfde stemsleutel wel opnieuw ingezeept geweest door de vioolbouwer.
    Er was toen geen beweging in te krijgen. Nu draait de stemsleutel ineens te soepel.

    Gr D
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Heb je de stemsleutel weer goed terug geduwd in het gat? Soms komt deze met draaien een beetje los en moet je behalve draaien dus ook een beetje duwen (niet forceren natuurlijk). Mocht dat niet helpen, dan weet een docent of vioolbouwer vaak wel raad.

    Daphne
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Je hebt deze viool toch maar pas? Ik zou de betr. vioolbouwer (wanneer je hem daar hebt gekocht) vragen het sleutelprobleem kosteloos op te lossen. Een nieuwe sleutel inpassen: ca. 15 euro wanneer het een standaardmodel betreft en een A snaar van Dominant (omwikkeld mer aluminium, niet met zilver) ruim 9 euro.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi bert.

    Ja idd, deze viool heb ik pas een maand. Ik ga a.s dinsdag naar de vioolbouwer. Ik denk ook niet dat hij moeilijk zal doen. Maar goed je weet maar nooit :p .

    Gr D
     
  5. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    hoi allemaal.

    Vandaag bij de vioolbouwer geweest.
    De stemsleutel had ik niet goed vast gedraaid :rolleyes:
    stom van me. maar goed, de vioolbouwer heeft kosteloos de A snaar vervangen en de gleuf vh kielhoutje waar de A snaar doorheen loopt iets breeder gemaakt, want deze trok de A Snaar steeds klem bij het stemmen. En dan heb ik het over, als je aan de stemsleutel draait.

    gr D
     

Deel Deze Pagina