Stradivarius aan diggelen: kosten reparatie €82.000,=

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 13 feb 2008.

  1. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Oh hemeltje lief, 't zal je toch gebeuren! Zonde dat er zo'n eens levend stukje vioolhistorie aan diggelen is. Ik vind het knap dat er van zo'n stapeltje houtjes en splintertjes nog weer een viool te maken valt. Hadden de hippies dan toch gelijk, als ze reclameerden dat wedergeboorte bestaat. :p

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat de Hippies destijds een ander soort wedergeboorte bedoelden! ;)

    mvg,

    Frits
     
  3. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    :p :p :p :D

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk ook dat hij eens moet denken aan een betere vioolkist.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Inderdaad, bijvoorbeeld zo eentje waar een olifant bovenop kan staan zonder dat er een scheurtje ontstaat. Was dat niet van Samsonite? Maar die reclame moest later van de buis gehaald worden, omdat het nogal bezijden de waarheid was. Maar als David zo'n gevalletje had van geperst karton, ja dan kan dat niet veel hebben.

    Trouwens je zult als solist die lange trap van het Concertgebouw aflopen met je kostbare viool in de hand en struikelen!! Het schijnt een heel onlogische trap te zijn: de daling is veel langzamer dan je zou vermoeden en daardoor raak je al gauw uit balans, tenminste als je niet heel goed oppast. [voor de vaklui onder ons: de ratio optrede en aantrede klopt niet.] Heb het van horen zeggen.

    Frits
     
  6. Pianist

    Pianist

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    26
    Ik ken die trappen goed, ben er heel wat keren op en af geweest en inderdaad, ze lopen niet fijn. Ik heb me altijd zorgen gemaakt dat iemand er af zou vallen. Vooral toen een keer prinses Christina optrad en die trap af moest.....

    Oh, ik liep daar veel omdat ik er werkte als student ;) Wel een leuke baan: als er ruimte was, kon ik naar binnen om gratis concerten bij te wonen. :) En gewerkt toen Horowitz speelde, wat een sensatie bij het publiek....

    Angie
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nou ja, prinses Christina is een beetje in het nadeel wat dat betreft.
    Ik kan me voorstellen dat die er helemààl moeite mee zou hebben. Maar volgens mij is het toen wel goed gegaan, want ik heb er nooit wat over gehoord dat ze zou zijn gestruikeld.

    Wat aardig dat je die ervaring hebt meegemaakt als werkende. Een aantal keren gratis concerten is mooi meegenomen ;)

    Frits
     
  8. Anneviolin

    Anneviolin Anne Nijhuis

    Lid geworden:
    29 nov 2007
    Berichten:
    9
    Weet iemand hoe het nu met de viool gesteld is? Is er alweer iets nieuws over bekend?
    Ik ben sowieso wel benieuwd hoe dat in z'n werk gaat; een viool restaureren. En wat dan moeilijker is; een viool bouwen of er één restaureren? Ik denk het laatste, maargoed ik ben geen vioolbouwer! Misschien weet Bert hierop een antwoord?

    Anneviolin
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aangezien ik wèl vioolbouwer ben kan ik er wel wat over zeggen, mede gezien mijn ervaring met restaureren.

    Bij de bouw van een (alt)viool, cello heb je te maken met een steeds terugkerende reeks van dezelfde handelingen in de bewerking. Het verloop in de diverse stadia ligt bijna geheel van te voren vast. Ik zeg “nagenoeg”, omdat er ook nog wel onvoorziene dingen kunnen gebeuren, waar je dan weer een oplossing voor moet zien te bedenken. Maar als alles volgens plan verloopt, weet je ook hoe je het moet aanpakken, wat de volgende stap is en waarnaar je moet toewerken.

    Hoewel je er meestal niet bij stil staat is er toch een wezenlijk verschil tussen repareren en restaureren. Een losgeraakt bovenblad kan worden gerepareerd door het weer vast te lijmen. Evenzo een losgeraakte toets, kielhoutje, gebroken stemsleutel, stemsleutel die niet goed meer past, kam snijden, stapel zetten etc. allemaal: repareren. Bij het onzichtbaar lijmen van een scheur kom je naar mijn mening al een beetje in de buurt van het restauratiewerk, omdat iedere scheur zijn eigen aanpak kent.

    Wanneer het gaat om een afgebroken deel van de krul, omdat iemand zijn viool uit de hand laat vallen, vraagt dat om een analyse hoe het precies is gebroken. Daarna komt het bedenken van de beste oplossing en de beoordeling of het zo kan worden uitgevoerd. Een afgebroken deel van de krul komt bij het bouwen van een nieuw instrument niet voor. Wèl het snijden van een krul en die kennis en vaardigheid kan dan weer worden ingezet om de restauratie uit te voeren. Wanneer en nieuw stuk krul er dan is aangelijmd moet er nog het nodige werk verricht worden de juiste lijn voort te zetten en het zo onzichtbaar mogelijk te maken, door de juiste lakkleur en –opbouw te vinden. Die aanpak ligt nooit van te voren vast en dat maakt restaureren zo interessant. Het geeft ook veel voldoening wanneer de eigenaar na de restauratie zegt: “je kunt er niets van zien”.

    Een antwoord op de vraag of restaureren moeilijker is dan bouwen, zou in grote lijnen wel waar kunnen zijn, hoewel de moeilijkheidsgraad afhangt van wat er gerestaureerd moet worden. Daarbij komt natuurlijk ook of het een zeer kostbaar instrument betreft of een van geringe(re) waarde.

    Frits
     
  10. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Inderdaad, heeeeel vervelende trappen (en ik ben al niet zo'n fan van trappen). Met een studentenorkest daar een paar keer gespeeld, en natuurlijk ga je dan die trappen eens uitproberen. Ik ben beneden gekomen, met knikkende knieen, weliswaar.
     
  11. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Kun je na zo'n ingrijpende herbouw nog wel spreken van een 'Guadagnini uit 1772' of moeten we spreken van een 'Jan Klaassen uit 2008' gesteld dat -ie door J. Klaassen is gerepareerd/gerestaureerd?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als we het hier hebben over antieke kunstwerken zou je je ook kunnen afvragen of onze Nachtwacht van Rembrand (Rijksmuseum) nog wel authentiek is. Vermoedelijk zal meer dan de helft nog wel van zijn hand zijn, maar met al die restauraties in de loop van de jaren zou het misschien ook wel de naam van de voornaamste restaurateur mogen dragen. Ik denk al met al dat het zo’n vaart niet zal lopen en dat de namen van de oorspronkelijke meesters nog wel gehandhaafd zullen blijven, al was het alleen maar uit oogpunt van de waarde die dergelijke namen met zich mee dragen.

    Als antwoord op de gestelde vraag zou ik dan geven: neen, het instrument krijgt niet de naam van P. Claassens.

    Frits
     
  13. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Fotomodel op viool?
     
  14. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    en hoe klinkt zo'n viool na de restauratie?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Wat bedoel je? Ik begrijp hier niets van!

    Frits
     

Deel Deze Pagina