Stradivarius op zolder liggen (met plaatjes)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door mentr, 29 okt 2009.

  1. mentr

    mentr

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Van de week kwam ik erachter dat er een oude viool op mijn ouders hun zolder lag.
    Inschrift in de viool is:
    Antonius Stradiuarius Cremonensis
    Faciobat Anno 1736

    waarbij "36" handgeschreven is.

    Mijn moeder zei dat ze deze van haar vader had gekregen welke hem via een oom had verkregen. Hoe die oom er aan is gekomen is onbekend. Dit zou dan tussen 1850 en 1900 gebeurd moeten zijn.

    Na wat informatie te hebben gezocht op het internet weet ik dat er nogal wat kopieën in omloop zijn. Ik durf dus ook niet te zeggen of dit instrument authentiek is.
    Waar zou ik dit eventueel uit kunnen vinden? Of weten jullie hier wat meer van?

    Ik heb nog wat foto´s geupload van de viool in kwestie (klikbaar).
    Indien specifiekere foto´s gewenst zijn is dit uiteraard mogelijk. :)

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Geen Strad. Manufactuur van rond de vorige eeuwwisseling. Om te zien waar hij vandaan komt moet ik hem in handen hebben.

    In goede staat gebracht wellicht een bruikbare studieviool.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Welkom Mentr,

    aan de hand van deze foto's durf ik er geen uitspraak over te doen wat het wel is, maar zeker geen Stradivarius. Wanneer je elders op dit forum soortgelijke vragen bekijkt (met hun reacties daarop) is de kans op de vondst van een authentieke Stradivarius wel heel erg klein, bijna nul.
    Ik heb nog wel een paar opmerkingen: staat er werkelijk 'Faciobat'? Dat zou eerder faciebat moeten zijn.
    Verder vind ik de hals aan de lange kant.
    Bedenk ook, dat er soms heel knappe vervalsingen in omloop zijn inclusief labels op perkamentachtig papier. Een vals label is immers gemakkelijker te maken dan een namaak Stradivarius. Het instrument zou veel meer 'kans' maken, wanneer er juist geen label van Stradivarius in zou zitten! Waarmee ik bedoel dat een instrument met een label zoals deze, onmiddellijk verdacht wordt van namaak. Vaak komt zo'n instrument uit een klein ateliertje uit de voormalige Oostbloklanden: Tsjechië, Roemenië of vioolfabriek etc.

    Het probleem met foto's van violen is meestal dat ze onscherp zijn (in dit geval valt dat reuze mee), maar vaak weten mensen niet wat ze moeten fotograferen. Van belang zijn de specifieke kenmerken die te vinden zijn aan de inleg vooral in de hoekpunten, de krul (voor, achter, zijkanten), zijkant corpus (welving), een detail van de taille, de f-gaten: vorm en ligging.

    Wil je hier echt een uitspraak over dan is het enige wat werkt: viool onder de arm en naar de vioolbouwer ermee.


    Frits
     
  4. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Hallo,

    Nog een keer: Welkom op dit forum!
    Wat je viool betreft:
    Ik ben absoluut geen kenner,
    maar hij ziet er nog mooi uit!
    Heb je er al op gespeeld en klonk hij een beetje?

    Verder zit de a snaar niet in het gat bij de krul. ;)
    Het lijkt me mooier klinken als je hem er in doet!

    Groetjes Marike
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    En ik zou er ook maar een kam op (laten) zetten. Speelt beter. ;)

    Frits
     
  6. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Ja, daar heb je dan ook weer gelijk in..
    Door dat lichtbruin was het me niet opgevallen! ;)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Middelste plaatje bovenste rij: kan haast niet missen zou ik zeggen.

    Frits
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hoi Mentr,
    Ik ben het met de andere schrijvers eens, het lijkt te erg op een (oostduitse?) fabrieksviool en zal zoals meestal het geval is bij zoldervondsten niet een Strad zijn. er zijn 500 echte en 5 miljoen kopieen ;)

    Er zijn natuurlijk ook heel goeie vervalsingen/replica's maar dat is dit ook niet, het is wel een leuke oude viool. leeftijd die je zegt kan goed kloppen.

    Een vioolbouwer kan je vertellen of speelklaarmaken de moeite waard is (de kosten kunnen n.l. behoorlijk oplopen)
    Als je zelf niet speelt alleen de kam er weer op (laten) zetten en je hebt een leuk familie erfstuk. In dat geval verder niets aan doen.


    lees ook eens het oude topic http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=268


    een echte strad zien?

    http://robertsonviolins.com/uploads/images/Violin%20Pictures/Markees-Strad-Violin-1701-for-web.jpg

    http://www.prierviolins.com/images/violins/firebird.JPG
     
  9. mentr

    mentr

    Lid geworden:
    29 okt 2009
    Berichten:
    2
    Ten eerste... bedankt voor alle reacties!
    Ik had voordat ik poste ook al het idee dat het waarschijnlijk toch geen echte zou zijn. Nu jullie er jullie oordeel over hebben uitgelaten weet ik wel genoeg. :)

    De kam zit er trouwens nog wel bij. Deze was er enkel tussenuit gehaald zodat de snaren niet gespannen stonden.

    Verder speel ik zelf geen viool(, alleen een beetje gitaar ;)). Deze viool lag enkel bij mij ouders op zolder, en zij waren kennelijk ook de enigsten die er van wisten.

    Misschien dat ik er nog eens bij Bert Boon Vioolbouw (1ste reactie) langs ga. Als hij het leuk vindt om de viool eens te bekijken.
    Ik kom namelijk wel geregeld in Groningen.

    mvg Meinte
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    als de kam er af is dan is waarschijnlijk ook de stapel omgevallen
    (dat is het houtje onder de rechter kamvoet wat voor en achterblad verbindt, een gitaar heeft dat niet)

    het beste is de stapel er in, de kam er op en de snaren op spanning !
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    ja, dat laat zich gemakkelijk neerschrijven, maar voor iemand die nog nooit een stapel heeft gezet, is dit haast onbegonnen werk. Daar komt dan ook nog bij, dat je moet kunnen beoordelen wat de beste positie is en hoe strak de stapel moet staan.
    Natuurlijk, je kunt een stapel zetten ook als het de eerste keer is, maar trek er wel een halve dag voor uit en zorg dat je weet hoe het dan moet. (Zie elders op dit forum).

    Overigens, mocht blijken dat de stapel er nog wél in staat en ogenschijnlijk ook nog op de goede positie dan zijn er mogelijkheden. Dan kan Meinte er toch op spelen en de kam weer plaatsten: er zit in beide f-gaten aan weerszijden zo ongeveer in het midden, een inkeping. De binnenste inkepingen (dus die het dichtst bij elkaar staan) geven de positie van de kam weer, bepaald als hart op hart. Dus de denkbeeldige verbindingslijn tussen die twee inkepingen loopt precies door het hart van de kam. De kam dient aan staartstuk zijde haaks op het blad te staan. Als de kam goed is gesneden staat de andere kant onder een iets andere hoek.

    Het is altijd een spannend moment om een instrument tot klinken te brengen en te verifiëren of het klankbeeld klopt met de verwachting.

    Frits
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Mentr,

    Natuurlijk welkom op ons forum.
    Na eerdere reacties van een paar andere forumleden wil ik toch graag reageren. Nee het is beslist geen echte Stradivarius, geen Strad.

    Als ik de foto’s bekijk vind ik het achterblad een beetje bijzonder, uit een stuk, geen ahorn vlammen maar wel de jaarringen heel duidelijk te zien, dat zie je echt zelden. Ik kan echter niet beoordelen of dat nou juist op een mindere kwaliteit duidt en of het de klankkwaliteit vermindert. Zelf heb ik ook een instrument waarbij je de jaarringen redelijk duidelijk kan zien maar niet zo duidelijk als bij jouw instrument.

    In ieder geval niet zelf gaan zitten proberen en gewoon bij de vioolbouwer langs gaan.

    Onkunde maakt meer kapot dan je lief is.

    Remi
     

Deel Deze Pagina