Strijkers gevraagd voor samenspel

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Deanone, 22 apr 2014.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wie woont in omgeving Breda, speelt viool/altviool/cello en vindt het leuk om zo nu en dan samen te spelen met mij?

    Ik zit in mijn vijfde lesjaar viool. Wil heel graag samenspelen. Maar ik ken niemand die vlakbij woont en een strijkinstrument bespeelt.
    Lijkt het je wat en woon je redelijk dichtbij? Laat het me dan even weten. :)
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zou anders de spelerscontactbank van de vereniging huismuziek je wat kunnen bieden? (dan moet je wel lid worden).
    Heb je al eens aan je viooldocent gevraagd of zij/hij een passende leerling weet die misschien wel zin heeft?

    En anders misschien het samenspelen verruimen naar andere instrumentgroepen. Er is genoeg bladmuziek voor diverse combinaties. Maar ik duim voor je mee dat je via dit forum iemand vindt!
     
  3. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank je Marcelita voor je antwoord! De spelerscontactbank ken ik nog niet. Misschien ga ik dat eens doen later (ik ben nu niet thuis). Waar ik les heb is een groep waarbij ik kan gaan. Maar dan ben ik vaak de enige strijker omdat de andere violist ook zingt. Er wordt namelijk ook gezongen in die groep. Liefst speel ik in een groepje met meerdere strijkers. (Er zijn meer redenen dat ik voorlopig niet meer in die groep mee wil spelen)
     
  4. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Onlangs ben ik hier bij een repetitie van de Verening van Huismuziek geweest, zou echt iets voor jou zijn! Zit er bij jouw in de buurt niet iets van de VvH?
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En mocht VvH geen leden in je omgeving hebben: je kunt ook kijken bij de muziekschool (of is dat ook een kunstencentrum geworden in Breda of je woonplaats) naar het aanbod van orkestjes/samenspel. Er zijn kunstencentra die op dat gebied ook nog wat te bieden hebben. En je hoeft dan niet eens les te hebben op de muziekschool. Het zou zomaar kunnen zijn dat er ook bij jou een gemengd ensemble van volwassenen bijeenkomt en wordt geleid door een muziekdocent.

    In een ensemble waarin ik ben beland, ook één van de muziekschool/kunstencentrum, zitten er van de 12 spelers maar 3 leerlingen van de muziekschool. Allen volwassenen tussen de 30 en 70 jaar waaronder 2 violisten en ik als cellist. De niet-leerlingen betalen gewoon een vastgesteld bedrag en voor de leerlingen hoort dit bij de all-in prijs.
    Er is ook een strijkersgroep (op een voor mij onhandig tijdstip) en daar speelt jong (scholier) samen met oud (van student tot grootouder).

    Dus ik hoop dat je op de één of andere manier aan een leuke speelgroep komt, waarin ook andere violisten/strijkers zitten!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. Mattie

    Mattie

    Lid geworden:
    19 aug 2014
    Berichten:
    3
    Dag anouschka,

    Wat jammer dat je in Breda woont, ik woon in Utrecht en zou graag met je samen spelen!
    Succes!
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank je voor je belangstelling Mattie. :)
    Ik heb tot nu toe nog niemand gevonden, die bij mij in de buurt woont, om samen te spelen. Meestal wonen mensen die willen, zeker een uur bij mij vandaan. Dat is op zich wel te doen. Maar niet wekelijks. :oops:
    Het lijkt wel of hier in mijn omgeving haast geen volwassenen viool speelt. Toch wel balen voor mij.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En als jullie nu eens de reistijd tussen Utrecht en Breda delen? De ene week spelen in Utrecht en de andere week in Breda? Of je speelt om de twee weken (dat is al heel wat beter dan helemaal niets) en dan om de beurt rijden?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wordt er intussen samengespeeld?
    Deano, wat dacht je er van om lekker eens per maand een middag te komen meepelen in Utrecht? In ruil voor reistijd op en neer krijg je daar ruim 3,5 uur samenspelen en gezelligheid van een fijne groep voor terug. Hier speelt jong en oud (nooit te oud om met anderen aan deze muziek plezier te beleven, zo blijkt) Er wordt wereldmuziek gespeeld onder leiding van een professional. Je kunt ook gewoon een keer een proefles/middag meedoen om te zien of het wat voor je is.

    Ook cellisten zijn welkom!!!

    Het gaat om de groep waarover ik het ook had in de rubriek Gevraagd/Gezocht.
     
  10. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Marcelita.
    Wat is het nivo van jullie groep in Utrecht?
    Je schrijft zo enthousiast dat ik nieuwschierig word.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Marloes,

    We krijgen muziekpartijen die voor diverse nivo's geschikt zijn. Dus van basisschema's oplopend tot melodiepartijen. Omdat er heel creatief wordt gekeken naar allerlei leuke manieren om die muziek uit te voeren, is er ook ruimte voor wie wat kan spelen.

    Dus per muziekstuk krijgen we als cellisten (geldt eveneens voor de violisten en de blaaaspartijen) in onze eigen bassleutel sleutel de melodie- en begeleidingspartijen. Je kunt thuis alvast kijken wat een haalbare kaart voor je is. De begeleidingspartijen zijn zeker niet te moeilijk voor iemand die twee jaar celloles heeft gehad. Er komen elk seizoen ook melodiepartijen voor die haalbaar zijn in het gewenste tempo voor cellisten in beginjaren.

    Verder hebben degenen die de groep leiden er ook het handje van om ons op gehoor zonder bladmuziek iets te leren. Dat is één of andere melodie uit 'verweggistan' die dan uitgroeit tot een heel leuk geheel dat meerdere keren in verschillende combinaties, begeleidingsgeluiden en improvisaties wordt gespeeld. Ook mensen met flinke moeite met op gehoor iets leren, zie je/hoor je vooruit gaan en iedereen komt eruit al dan niet met een beetje hulp van de buren die de noten noemen.
    De melodie van gisteren was in de eerste positie prima uitvoerbaar!

    Een celliste die moest ophouden (had meer te maken met combi jong gezin en veeleisende baan met weekenddiensten), had één á anderhalf jaar les toen ze in onze groep kwam. Ging qua niveau prima. Probleem was eerder dat ze nogal eens moest afzeggen.
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Marcelita.
    Klinkt leuk en utrecht is voor mij goed te doen.
    Waneer hebben jullie weer een middag?
    En hoe kan ik mij aanmelden?
    Is er een site waar ik op kan kijken?
    :oops: jaaaaa allemaal vragen........:p
    Ben heel benieuwd
    Zou ik ook alleen en keer kunnen komen om kennis te maken en te komen luisteren?
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Marloes, ik heb een conversatie aangemaakt, waarin ik de gevraagde gegevens heb gezet. Dit o.a. omdat ik iemand anders zijn tel.nr. niet zomaar op een openbare site zet.

    Wie weet.....
    Ga 't avontuur lekker aan en doe lekker een middag mee. Hier wordt niemand afgerekend op haar/zijn kunnen op het instrument. We zijn allemaal amateurs van diverse niveaus die gewoon plezier willen beleven aan samenspel, wat willen leren en niet zo nodig de grote solist hoeven uit te hangen. Gelijk meedoen is veel leuker, en bovendien heb ik nog niet iemand meegemaakt die hier alleen kwam kijken en luisteren....ik denk dat je dan al heel gauw baalt dat je niet lekker mee kunt spelen.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Marcelita,
    Nee, ik speel nog niet samen. Ik heb ook nog maar net mijn eerste vioolles na de zomervakantie gehad. Utrecht is voor mij een (dik) uur rijden en naast het vioolspelen heb ik ook nog een gezin met 3 kinderen. Ik zal je onderwerp over het samenspelen in Utrecht eens doorlezen en kijken of het mogelijk is. Want het ligt er natuurlijk ook aan wanneer dat samenspelen is. Dat kan ik daar vast lezen. ;)
    Maar heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ga even lezen in het desbetreffende onderwerp. ;)
     

Deel Deze Pagina