Strijkers, weest zuinig op je gehoor

Discussie in 'Overig' gestart door Alexander, 29 dec 2008.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik kwam een interessant artikel tegen over het gevaar, dat strijkers lopen om gehoorschade op te lopen.
    Volgens de audioloog Dr. Chasin in het artikel hebben negen van de tien violisten en altisten die bij hem komen voor niet met het gehoor in verband staande problemen, het begin van permanent door lawaai geïnduceerd gehoorverlies.
    In veel gevallen zijn dit dertienjarigen, die van hun ouders iedere dag een paar uur moeten oefenen.

    Volgens onderzoek in het artikel kan een viool of altviool 80 a 90 dB (decibels) produceren, maar staan violisten en altisten met hun linkeroor dichtbij het instrument bloot aan 85 tot 105 dB. Een cello produceert 80–104 dB. Blootstaan aan meer dan 85 dB meer dan acht uur per dag is schadelijk voor het gehoor volgens het National Institute for Occupational Safety and Health. Dus te veel studeren zonder gehoorbescherming is schadelijk voor het gehoor.

    Volgens Dr. Chasin is vijf uur per week studeren aan te bevelen. Tijdens repetities, uitvoeringen en het studeren beveelt Dr. Chasin aan om oordoppen te dragen.
    Geef je gehoor de gelegenheid om te herstellen als je deze oordopen vergeten bent te gebruiken.
     
    suzanneS vindt dit leuk.
  2. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Interessant artikel. Een aantal jaren terug heb ik een documentaire gezien op TV. Ik meen dat het "Passie en pijn" heette en ging over het wel en wee van orkestmusici waar behalve gewrichtsproblemen ook gehoorsbeschadigingen aan de orde kwamen. Ik speelde vroeger stiekem met watjes in mijn oren omdat de overdaad aan geluid mij irriteerde. De enkeling die er van wist, vond het absurd. Toch een vorm van "luisteren naar je lichaam". Ik kan me eigenlijk niet anders herinneren dat het streven naar een grote toon centraal stond. De rebec die kleiner van toon is, was voor mij (en ook op andere punten) een verademing. Binnen 48 uur (31-12) komen de gillende keukenmeiden er weer aan. Je zal mij niet op straat aantreffen tussen de herrie. :p
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Je hebt helemaal gelijk. Gehoorpreventie is ook luisteren naar je lichaam.
    Inderdaad hebben orkestmusici vaak gehoorproblemen en andere lichamelijke problemen.

    Orkestmusici moeten zich daarom evenals rockmuzikanten beschermen tegen voortijdige doofheid. En amateurs moeten dat ook doen, want als je in een amateurorkest speelt, ben je ook blootgesteld aan onder meer blazers in forte en fortissimo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 mrt 2021
    suzanneS vindt dit leuk.
  4. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Misschien is het spelen met een sourdine zo gek nog niet.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het hangt er ook van af, welke partij en instrument je bespeelt. Zo zullen de tweede violen en celli die direct voor de blazers en het slagwerk zitten, veel meer geluidsoverlast ondervinden dan de eerste violisten. Strijkers produceren in het algemeen minder decibels dan een hele batterij blazers of pauken.

    Er is een keer een tv-uitzending geweest over een cellist die zijn beroep niet meer kon uitoefenen wegens gehoorbeschadiging. De man kon de aanwijzingen van de dirigent niet meer verstaan, speelde zijn pianissimo delen veel te hard en kon op den duur zichzelf amper nog horen spelen.

    Frits
     
  6. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Op zich vind ik het wel een goede waarschuwing, want af en toe dan denk ik echt: wat n herrie. Dan krijg ik gewoon zere oren...
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Maar nu zijn er twee bronnen voor door lawaai veroorzaakt gehoorverlies bij strijkers:
    1 De strijker zelf: doordat hij zonder gehoorbescherming viool speelt
    2 De omgeving: het orkest of ensemble.
    De eerste factor was nog niet bekend. Althans niet bij mij. Ofschoon ik hem wel altijd heb vermoed.

    Mijn wens voor het nieuwe jaar is, dat iedere strijker zich in het nieuwe jaar gaat beschermen tegen 'lawaai'.
    Het is wellicht tijd voor een actie met als motto 'Veilig Strijken'... :)
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Vandaar ook dat dit forum StrijkersForumheet! ;)


    Frits
     
  9. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Maar ik speel nooit viool! :/

    Even alle gekheid op een stokje: ik heb ergens - en ik weet helaas niet meer waar - gelezen dat (alt)violisten een grotere kans op gehoorbeschadiging lopen om dat ze hun instrument zo vlak bij hun oren houden. Het geluid van celli en contrabassen daarentegen gaat van de spelers af. Bovendien wordt het geluid niet op oorhoogte geproduceerd. Zij hebben daarom minder last van gehoorbeschadiging door eigen geluid.

    Een orkestbak daarentegen waarbij je vlak achter het koper zit, of een requiem van Verdi waarbij de trompetten in het - overigens prachtige - tweede deel op volle kracht gaan terwijl het podium eigenlijk te krap is voor het orkest, dat zijn pas schadelijke dingen. Ik loop daarom zelf al een poosje te denken over de aanschaf van een paar goede oordoppen.
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Dat berichtje heb ik wellicht teveel geschreven vanuit mijn eigen instrument.
    Iedere strijker loopt kans op gehoorschade. Ook cellisten zoals blijkt uit het artikel.

    Maar in het orkest zijn alten, celli en tweede violen de meest bedreigde groepen.
    Dat had Soundboard ook al geconstateerd.
    Die zijn vaak allen aan de oordoppen, als ze verstandig zijn.

    Als je iets wilt weten over oordoppen, moet je hier even kijken.
    En vanwege het vuurwerk loop ik vandaag buiten met mijn oordoppen, dan heb ik morgen ook nog gezonde oren. :)
     
  11. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Is het spelen met een demper niet de één na makkelijkste en goedkoopste oplossing?
    De makkelijkste en allergoedkoopste oplossing is: niet spelen :/
     
  12. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Zit zelf ook aan oordoppen te denken. Mijn gehoor is optimaal waardoor vuurwerkgeluid vandaag als bommen aankwamen. Enig idee wat de prijzen zijn voor oordoppen? (die wel helpen) Ze zijn zeker niet zomaar overal te koop?
     
  13. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    Ik speel al jaren viool met oordoppen, zowel thuis bij partij/les studeren als bij repetities en ook concerten. Als ik concerten luister, doe ik vaak bij luide paasages m'n oordoppen in, die ik altijd bij me heb of m'n vingers in m'n oren. M'n vorige vioollerares speelt ook altijd met een oordop in haar linkeroor.
    Eerst had ik van die oranje oordoppen, die metaalbewerkers bij ons in de fabriek gebruiken, maar via een vriend heb ik nu zwarte oordoppen, die minder opzichtig zijn.
    Bij een bijzonder solo/vioolconcert doe ik m'n rechteroordop wel eens uit om het beter te horen. Soms ga ik stemmen op vioolles en heb m'n oordoppen vergeten in te doen en wat klinkt je viool dan anders in je linkeroor. Ik ben alleen nog maar gewend m'n viool met oordoppen te horen.
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Je moet even hier kijken voor de mogelijkheden.
    Oordoppen kan je het beste laten aanmeten bij een audicien bij jou in de buurt. Gewoon even langs gaan en uitleggen waarom je ze nodig hebt. :)
     
  15. Helen

    Helen

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    17
    Hoeveel db filter is aan te raden voor oordopjes voor het viool spelen ? :/
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat hangt denk ik af van hoeveel geluid een viool normaliter 'produceert'.
    Ik heb via Google wat gevonden. Een viool schijnt een geluidsdruk te genereren van 84 - 103 dB. Om even te kunnen vergelijken met andere instrumenten heb ik dat ook nog even opgezocht:

    Trombone van dichtbij: 85 - 114 dB
    fluitspel van dichtbij: 85 - 111 dB.

    Ik vond het behoorlijk veel!

    Mogelijk dat de audicien nu wel weet hoeveel demping er gewenst is om geen gehoorbeschadiging op te lopen?


    Frits
     
  17. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Dit lijkt natuurlijk erg veel maar, zoals je waarschijnlijk wel weet, verloopt de decibel schaal logaritmisch. Dus een of twee decibel erbij, maakt al heel erg veel verschil.

    Het verschil tussen 103dB en 111dB of zelfs 114dB is heel erg groot. De getallen zeggen dus in dit geval niet zoveel.

    Hier even een afbeelding ter verduidelijking:
    [​IMG]

    Zoals je ziet verdubbelt de arbeidsintensiteit elke 3 decibel.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    "(.....)Het verschil tussen 103dB en 111dB of zelfs 114dB is heel erg groot. De getallen zeggen dus in dit geval niet zoveel. (.....)"

    Dat ben ik toch niet met je eens hoor!
    Die getallen geven wel heel duidelijk aan op welk niveau je zit met een bepaald instrument. Stel dat het zou zijn: viool 30 dB, dan weet iedereen dat zoiets fluister zacht is. De aangegeven 'range' geeft in dit geval zo veel informatie dat een viool een drie tot viermaal sterker geluid kan produceren gaande van pianissimo tot fortissimo en dan ook nog afhankelijk van de frequentie.
    Het is maar welke informatie je uit de data kunt en wilt halen.

    Frits
     
  19. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Dat klopt,

    Om nou een gemiddelde te nemen van instrumenten aangezien dit wel realistische getallen zijn (denk ik) neem ik:

    viool (84+103)/2 = 94dB
    trombone (85+114)/2 = 100db

    Daarbij er vanuit gaande dat dit lijstje klopt:
    Bron: http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/wetenschap/decibel.html

    Dan zit je bij viool bij de passerende motor, en bij trombone al bij de pneumatische hamer. Met pieken bij zowel lagere als hogere aantallen dB. Om nu over het onderwerp schadelijkheid te spreken lijkt mij het dus logisch dat de trombone veel schadelijker is (in ieder geval om er voor te zitten) dan een viool.

    Dus als je het absoluut bekijkt is het gewoon allebei slecht, maar relatief zit de trombone toch echt een stukje luider en schadelijker dan de viool.
     
  20. Helen

    Helen

    Lid geworden:
    26 mrt 2008
    Berichten:
    17
    Heb EXINORE ER oordopjes laten aanmeten, heb ze vrijdag opgehaald, nu zitten er 15db filters in, zou dat goed genoeg zijn? Heb 10 dagen om de filter gratis te laten verwisselen. Ze zijn er in 9db, 15db en 25db.

    Groetjes Helen :/
     

Deel Deze Pagina